• kallebakom

jag dricker buljong- tips ?

hej särskilt vintertid så varje kväll blir kopp buljong, har smakat igenom lidl,knorr,o willys tärningar,knorr bäst,men ändå ? finns nå godare ? tipps nå fond eller vad ska jag köpa ?

• Svar på tråden jag dricker buljong- tips ?
  • No Logo
    kallebakom skrev 2016-11-08 08:59:08 följande:

ja nej kan ju inte hålla på koka riktig buljong hela tiden,skulle ju bli hur dyrt som helst...så nå ENKLA tips ? i usa har dom fördig buljong i 1 liters tetror som vi har mjölk !

Vadå hela tiden? 2 ggr i månaden är väl inte så jobbigt?! Billigare än att köpa drickbuljong. Det finns färsk buljong att köpa, dyr hos kötthandlare och billigare i butik.

www.mat.se/butik/kycklingbuljong-stockpot-520ml

www.mathem.se/varor/buljong-o-fond/viltfond-farsk-500ml-scandinavian-organics

www.krav.se/nyhet/stockpot-forst-med-farsk-kycklingbuljong

Fryst fond

www.ica.se/icas-egna-varor/aktuellt/icas-frysta-fonder/
  • kallebakom
    No Logo skrev 2016-11-08 13:56:49 följande:
    Vadå hela tiden? 2 ggr i månaden är väl inte så jobbigt?! Billigare än att köpa drickbuljong. Det finns färsk buljong att köpa, dyr hos kötthandlare och billigare i butik.

www.mat.se/butik/kycklingbuljong-stockpot-520ml

www.mathem.se/varor/buljong-o-fond/viltfond-farsk-500ml-scandinavian-organics

www.krav.se/nyhet/stockpot-forst-med-farsk-kycklingbuljong

Fryst fond

www.ica.se/icas-egna-varor/aktuellt/icas-frysta-fonder/
    toppen !
  • MAN78

När ni gör buljong från tärning, är det då grönsaksbuljong eller köttbuljong?

• Valkyria75

Jag dricker också gärna buljong. Och även om jag föredrar bongs olika fonder i matlagning så går jag alltid tillbaka till knorrs vanliga köttbuljong (tärning) som favorit när den ska drickas. Jag brukar ha i en skvätt sherry. Så himla gott!!

• Ingrediensen
    Hugful80 skrev 2016-11-08 22:46:48 följande:

Sluta hitta på saker

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/ovriga/glutamat/

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
    Fast jag ser fortfarande ingen anledning att välja en buljong med tillsatt, kemisk glutamat, särskilt inte om jag skulle dricka det varje dag.
    Vet att Livsmedelsverket har godkänt det - förutom i barnmat ! - så rakt igenom oskyldigt är det inte. I många länder är det förbjudet som tillsats eller mycket noga med deklareringen, bara för att LMV säger ok så betyder inte det att det är bra för kroppen.

I för stora doser har det visat sig att glutamat kan framkalla migränanfall, trigga diabetes, IBS, autism, tinnitus, rosacea, hyperaktivitet, allergier och depressioner för att bara nämna några. Glutamat är giftigt för nervcellerna och har även visat sig öka risken för alzheimers och andra demenssjukdomar.

Så varför chansa när tillsatt glutamat inte har någon funktion annat än som smakförstärkare?
  • Hugful80
    Ingrediensen skrev 2016-11-09 15:27:29 följande:
    Fast jag ser fortfarande ingen anledning att välja en buljong med tillsatt, kemisk glutamat, 
    Kan du ge en källförteckning över vilka buljonger som har tillsatt "kemiskt" glutamat? Om det är en naturlig del i kostens proteiner som länken anger är det ok? Eftersom det finns naturligt i nästa alla grönsaker så antar jag att du skippar äta grönt?
    Vet att Livsmedelsverket har godkänt det - förutom i barnmat ! - så rakt igenom oskyldigt är det inte. 

Så, vad är det som gör att det är farligt? Källa, tack. Och inte Newsvoice, vaken.se eller foliehatt.se.

I många länder är det förbjudet som tillsats 

Källa?

I för stora doser har det visat sig att glutamat kan framkalla migränanfall, trigga diabetes, IBS, autism, tinnitus, rosacea, hyperaktivitet, allergier och depressioner för att bara nämna några. Glutamat är giftigt för nervcellerna och har även visat sig öka risken för alzheimers och andra demenssjukdomar.

Källa? Och inte heller här vill jag ha nån tomtesida. Dessutom är autism medfött och inte orsakat av varken glutamat eller vaccin. Och, allt är farligt i förstora doser, även vatten.

Det blir dessutom lite paradoxalt att du påstår att det orsakar IBS när LVM själva säger "Den är viktig för vårt immunsystems funktion, samt för mag-tarmkanalens funktion". Eller är LVM köpta av Big Pharma kanske?

Så varför chansa när tillsatt glutamat inte har någon funktion annat än som smakförstärkare?

Skippar du salt också? Det är inte nyttigt och man kan dö av för stora mängder.

• Ingrediensen

Som sagt så påstår jag inte att det är bevisat farligt i mindre mängd, däremot kan jag inte se någon anledning heller då det knappast är bevisat som ofarligt!

Ska försöka svara någorlunda på det du efterfrågar; här är en länk där Charlotte Erlanson Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds Universitet är citerad (om det duger åt dig?)
    www.naturligmat.se/glutamat-skadar-hjarnan-tema-tillsatser/
    Där beskrivs vad som ska stå (eller inte stå) i ingredienslistan och på vilket sätt det kan påverka (även svar på din kommentar om IBS finns där).

Här är en artikel från matklubben www.matklubben.nu/den-farliga-maten-msg.html Citerar några argument (mest för att visa att inte bara jag är skeptisk till LVM)

"En annan fråga som pockar på uppmärksamhet är att om Livsmedelsverkat anser natriumglutamat vara ofarligt, varför har man då förbjudit det i barnmat?

Förespråkare för användandet av glutamat använder oftast argumentet "det finns inga bevis för att ämnet orsakar några skador", ett argument vi har hört förut från bland annat tobaksindustrin först när det gäller cigaretter och även relativt nyligen när det gäller det svenska snuset.

Ett annat argument är att det i en produkt är så litet av ämnet att det är ofarligt. Verkligen? Med så många produkter som innehåller tillsatsämnen i allmänhet och glutamat i synnerhet får vi i oss tämligen stora mängder totalt och många av dessa ämnen lagras i kroppen."

Det finns massor av artiklar där ute men det vet du nog redan. Detta var enbart ett råd då TS åt mycket buljong och i de ekologiska buljongerna finns ingen MSG tillsatt.
    Alla gör givetvis som de vill.

• Hugful80
    Ingrediensen skrev 2016-11-09 22:27:24 följande:

(om det duger åt dig?)

Nej, faktiskt inte. Det är ett lösryckt citat utan vetenskaplig bevisning. En person som påstår något, trots att denne är professor, är inte detsamma som evidens. Dessutom verkar hela sidan naturligmat.se relativt biased så jag tänker bortse från den, trots att innehavaren är inne på min linje:

"Alla tillstånd, sjukdomar och brister som sammankopplas med för stort (beroende på den individuella känsligheten) intag av glutamat är inte komplett bevisade i forskning."

Absolut, och jag hoppas att de gör så utan att ha blivit desinformerade av allehanda foliehattar.
  • Ingrediensen
    Hugful80 skrev 2016-11-10 20:33:50 följande:
    Nej, faktiskt inte. Det är ett lösryckt citat utan vetenskaplig bevisning. En person som påstår något, trots att denne är professor, är inte detsamma som evidens. Dessutom verkar hela sidan naturligmat.se relativt biased så jag tänker bortse från den, trots att innehavaren är inne på min linje:

"Alla tillstånd, sjukdomar och brister som sammankopplas med för stort (beroende på den individuella känsligheten) intag av glutamat är inte komplett bevisade i forskning."

Absolut, och jag hoppas att de gör så utan att ha blivit desinformerade av allehanda foliehattar.
    Haha, att tipsa någon om att välja ekologisk buljongtärning istället för vanlig var visst väldigt kontroversiellt! Men det är bra, det är ju viktigt att ingen missar sin tillsatta glutamat på felaktiga grunder. Folk som kör uteslutande ekologiskt kanske kan få i sig det i nåt piller istället?
Svar på tråden jag dricker buljong- tips ?