• Spaceman

Hur vanligt är det att vuxna barn äter "hemma"?

Hur många vuxna barn äter hemma (nästintill) varje dag? Hemma hos sina föräldrar menar jag då.

Att man gör det när man nyss flyttat hemifrån kan jag förstå. Men vid en viss ålder så bör man väl äta i huvudsak själv eller med sin partner?

Givetvis får man komma hem när man blir bjuden men inte på ett rullande schema. Finns det nån ålder när man är "för gammal" för att åka hem till mamma varje dag?

• Svar på tråden Hur vanligt är det att vuxna barn äter "hemma"?
  • Filli89
    Seven Costanza skrev 2016-11-08 23:17:21 följande:
    Mysigt! Bor ni nära svärföräldrarna så att det är enkelt att ses ofta? Är det samma med dina föräldrar? Kommer ni alla från samma kultur?
    Det är verkligen jätte mysigt. Ja de bor väl 45 minuter kollektivt och cirka 20 med bil så de är väl rätt nära. Jaa det är samma med mina föräldrar, vi kommer från två olika länder men kulturen i sig är nog detsamma. Det är nästan förväntat att folk droppar in hehe. Ibland är det jätte kul då alla barnen, barnbarnen, grabbarnas flickvänner, mostrar, kusiner, kusiners flickvänner hehe dyker upp på en o samma dag o alla verkligen droppar in oplanerat sista minuten. Jätte kul med så stor familj faktist. Jag personligen älskar det men det finns andra som inte gillar det på detta forum har jag förstått.
  • Elis73

Frågeställningen känns lite konstig. Det beror väl helt på hur och varför. Vill förälder ha besök av vuxet barn och bjuda på mat, och vuxet barn vill äta hos sin förälder, så är det väl bara trevligt????

Min man som jobbar skift, åt ofta lunch hemma hos sina föräldrar så länge de levde. Han slapp laga mat åt sig själv hemma och föräldrarna fick hjälp med huset (skottning, gräsklippning och liknande). Jag reflekterade aldrig över att det skulle vara suspekt på något sätt ..........

Om du menar att det är ekonomiskt utnyttjande, så finns det väl sätt att kompensera matkostnad........

• Birgitta02
    kallebakom skrev 2016-11-08 18:46:37 följande:
    men hallå ??? ju äldre föräldrarna är desto större annledning åka till dom å äta ju ! fan då har man ju chans se att dom mår bra å äter och inget hänt ju !!!
    Och ju äldre de är desto oftare ska de laga mat din barn och barnbarn? Nä, aldrig i livet. Då kan man ringa föräldrarna, be dom sätta på en fika och så tar man med bullar. Alternativt bara ringa. Det finns många sätt att se till att föräldrarna mår fint än att våldgästa dom i tid och otid.
  • Bella1000

Våra grannar är ett par i 50-årsåldern och deras tre söner (i åldern mellan 20-30) kommer hem varje kväll alla dagar i veckan och äter och hämtar matlådor (ja vi ser rakt ut mot deras ytterdörr på huset från vårt köksfönster) En av sönerna har två barn och fru som han tar med sig! Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det tex. Deras val såklart men varje dag? Lite märkligt tycker jag! Nån gång ibland däremot är väl helt ok

• gammelget

Beror väl på, men inte så mycket på exakt ålder. Är man verkligen "ett vuxet barn" i många avseenden är det helt ok, men är man bara lat vuxen är det inte ok.

Tex. en kompis (kvinna) har borderline. Hon är väl c:a 16 mentalt men 30+ egentligen. Hon äter hos sin pappa periodvis dagligen, jag ser inga fel i det då hon inte kan ansvara för sig själv helt.  

• kallebakom
    Birgitta02 skrev 2016-11-09 09:52:56 följande:
    Och ju äldre de är desto oftare ska de laga mat din barn och barnbarn? Nä, aldrig i livet. Då kan man ringa föräldrarna, be dom sätta på en fika och så tar man med bullar. Alternativt bara ringa. Det finns många sätt att se till att föräldrarna mår fint än att våldgästa dom i tid och otid.
    ja nej har inga barn, men ett äldre par ska äta på kvällen -tror säkert blir blir glada om deras enda barn kommer in på en matbit och en pratstund ? har jag fel  nu okså ?????
  • Gullen

Det gör man som man vill. Jag flyttade 60 mil bort när jag flyttade hemifrån som 18-åring, men även om jag bott kvar i samma stad hade jag nog inte velat gå hem till dom och äta - när jag ÄNTLIGEN fick rå om mig själv.

Men om alla tycker att det är trevligt ser jag inget fel i det. Föräldrarna bör väl kompenseras ekonomiskt om det behövs.

• Studentpappa
    straw2008 skrev 2016-11-08 08:57:44 följande:

Min svåger som är 37 år tar sin fru o sina 2 barn VARJE dag o äter hos antingen sina eller sina svärföräldrar, barnen är trötta griniga o det är KAOS där. 

Min man skulle dock aldrig drömma om att åka till sin morsa en vardag med trötta barn o vilja äta. 

Det gör han av ren lathet/snålhet antar jag? Jag skulle skämmas att utnyttja mina föräldrar på det sättet, okej att man träffas och äter regelbundet men då ska alla bjuda till. Förstår inte föräldrar som går med på det jobbigt med fyra extra pers att ta hand om varannan dag, speciellt med jobbiga barn också. Antar att det är anledningen att dom inte själva orkar.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • straw2008
    kallebakom skrev 2016-11-08 18:46:37 följande:

men hallå ??? ju äldre föräldrarna är desto större annledning åka till dom å äta ju ! fan då har man ju chans se att dom mår bra å äter och inget hänt ju !!!

Tror TS hänvisar till äldre barn som är för lata för att laga mat själva. 
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Filli89 skrev 2016-11-09 07:41:07 följande:
    Det är verkligen jätte mysigt. Ja de bor väl 45 minuter kollektivt och cirka 20 med bil så de är väl rätt nära. Jaa det är samma med mina föräldrar, vi kommer från två olika länder men kulturen i sig är nog detsamma. Det är nästan förväntat att folk droppar in hehe. Ibland är det jätte kul då alla barnen, barnbarnen, grabbarnas flickvänner, mostrar, kusiner, kusiners flickvänner hehe dyker upp på en o samma dag o alla verkligen droppar in oplanerat sista minuten. Jätte kul med så stor familj faktist. Jag personligen älskar det men det finns andra som inte gillar det på detta forum har jag förstått.
    Förser de alla 20-30 middagsgäster med lagad mat varje dag? Någonsinn ngn som bjuder tillbaka ? 
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Studentpappa skrev 2016-11-09 19:12:13 följande:
    Det gör han av ren lathet/snålhet antar jag? Jag skulle skämmas att utnyttja mina föräldrar på det sättet, okej att man träffas och äter regelbundet men då ska alla bjuda till. Förstår inte föräldrar som går med på det jobbigt med fyra extra pers att ta hand om varannan dag, speciellt med jobbiga barn också. Antar att det är anledningen att dom inte själva orkar.
    Ja det är det defenitivt, de åker ju liksom aldrig dit annat än middagstid. O de har nog aldrig p å7 år bjudit tillbaka. 
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    kallebakom skrev 2016-11-09 18:51:06 följande:
    ja nej har inga barn, men ett äldre par ska äta på kvällen -tror säkert blir blir glada om deras enda barn kommer in på en matbit och en pratstund ? har jag fel  nu okså ?????
    Tror absolut de uppskattar din närvaro, bjuder du någonsinn tillbaka ? Fyller du någonsinn deras frys ? 
    I kinamockaskogen.....
  • Studentpappa
    straw2008 skrev 2016-11-11 15:11:07 följande:
    Ja det är det defenitivt, de åker ju liksom aldrig dit annat än middagstid. O de har nog aldrig p å7 år bjudit tillbaka. 
    Jag har en svåger som är lite grann åt samma håll, inte lika extrem men det är mycket mammas pojke även om han snart är 40. Han har en dotter vv, är han hos mamma och pappa sitter han mest i soffan och tar det lugnt, medans mormor får sköta barnet. Mamma kommer och hjälper till med disk och städ etc. som han givetvis inte hinner med själv trots att han är själv halva tiden.

Men då hjälper han dem med praktiska saker i hemmet istället så han bjuder ju igen till viss del. Men dom är båda syskonen väldigt curlade och inte direkt uppfostrade att klara sig på egen hand så föräldrarna får lite skylla sig själva. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Mandelskorpan
    kallebakom skrev 2016-11-09 18:51:06 följande:

Nej du har inte fel. Du har helt rätt. Jag är runt 50 och skulle gladeligen åka till mina föräldrar och äta middag om jag hade förmånen att ha dem kvar i livet.

Tycker det beror på hur man gör det och vilken sorts relation man har /vill ha. Jag var ofta "hemma" när jag bodde i samma stad, vi åt ofta mat tillsammans, jag gjorde saker för dem, praktiska saker som att gå upp på taket eller byta glödlampor, fixa ärenden, handla, skjutsa, klippa gräset, skotta snö. Vi hade en nära relation och umgicks nära. Inget konstigt med det tycker jag.
  • Pascal

Nja nån gång ibland när man hälsar på är väl ok tycker jag men inte varje dag. I såna fall så får man bidra med matpengar tycker jag då det drar iväg snabbt om man ska bjuda vuxna barn på mat varje dag.
    Tex så sjönk mina föräldrars matkonto med 3000:- när vi 3 äldsta flyttade hemifrån. Känns inte helt ok att ens föräldrar ska ha ett högre matkonto för typ resten av deras liv bara för att dom valde att skaffa barn. Det är ju liksom meningen att ungarna ska bli vuxna nån gång efter sisådär 18-20 år och börja försörja sig själv... ;) Så mitt svar är kort och gott. Nej jag tycker inte det är ok att i vuxen ålder äta hos sina föräldrar varje dag utan att bidra ekonomiskt.

Svar på tråden Hur vanligt är det att vuxna barn äter "hemma"?