• yaapp

    Jag vill gå ner, men sambon vill gå upp

    Hej! Så jag vill försöka gå ner i vikt då jag lätt lägger på mig. Min sambo och andra sidan kan äta hur han vill och lägger knappt på sig något och han vill gå upp i vikt. Träningsmässigt är det inga problem då jag går ner när jag tränar och han går upp. Krocken sker ju i köket. Vi vill ju inte behöva laga olika maträtter, men han vill ju äta maträtter som hjälper honom gå upp och jag vill äta rätter som hjälper mig gå ner. (Vi är båda vegetarianer också). Är det någon som har varit i denna sits förut eller bara allmänt har förslag på hur man ska få ihop matlagningen? Vi kan inte fortsätta såhär iallafall, sen vi blev tillsammans så har jag gått upp mycket av hans matvanor och han gått ner mycket av mina.

  • Svar på tråden Jag vill gå ner, men sambon vill gå upp
  • scanmia

    Ni kör en gemensam del av maten, sedan har du halva tallriken med gurka, sallad och selleri och annat som hjälper till att fylla ut men som fungerar bättre vid viktnedgång. Din sambo å andra sidan lägger till sådan mat som hjälper honom med sin viktökning. Yin och yang...

  • Same here

    Är det här ett problem?? Ät du mindre bara.. han kan väl lägga till extra fett sen efteråt t ex. Om ni ändå äter samma typ av mat? Du kan t ex

    Äta mindre kolhydrater.

    Mitt problem är att jag är halvvegetarian/äter fisk skaldjur ägg och även mjölkprodukter begränsad och vill äta nyttigt.. min kille avskyr grönsaker fisk och i princip allt som inte är kött och någon tjock sås med skit i.

    Att äta gemensam mat är i princip omöjligt. Han vägrat kompromissa och jag vägrar äta skit. Detta är ett större problem än ert tycker jag!!!

  • Carambolan

    Att du tar små portioner och han tar stora portioner och en extra kvällsmacka känns om den absolut enklaste lösningen.

  • EmberEyes

    Men det är väl ändå inget problem, om ni båda äter i princip samma kost (vegetarisk). T. ex. om ni gör en gryta kan han ta ris till och du tar quinoa eller hoppar över "kolhydraterna" helt. Funkar med i princip alla maträtter, hoppa över pasta, ris, potatis och ersätt med andra "kolhydrater" som quinoa eller amaranthe (stavning?) eller hoppa över helt. IOM att ni är vegetarianer, antar jag att det blir mycket baljväxter, vilka kan räknas som både protein och kolhydrat, så det finns inget näringsmässigt behov att lägga till "extra" om du vill skära ner på just kolhydrater.

  • Annelie 76

    Ät lchf båda två. LCHF är viktnormaliserande så du kommer gå ner och han upp om era kroppar håller med.

Svar på tråden Jag vill gå ner, men sambon vill gå upp