• Solstråle0001

Fördelar och nackdelar att få barn runt 40?

Helt plötsligt har tankarna på att skaffa ett tredje barn kommit! Är 36... så jag känner att det måste ske nu om det ska ske.

Ni som är runt 40. Vad var för- och nackdelar med ert beslut att skaffa barn i den åldern?

• Svar på tråden Fördelar och nackdelar att få barn runt 40?
  • 2017 bebis
    Solstråle0001 skrev 2016-11-07 20:00:05 följande:

Helt plötsligt har tankarna på att skaffa ett tredje barn kommit! Är 36... så jag känner att det måste ske nu om det ska ske.

Ni som är runt 40. Vad var för- och nackdelar med ert beslut att skaffa barn i den åldern?

Jag är 38 år och försöker bli gravid med 5 :e nackdelen vet jag inte men vill gärna en till innan 40 år
  • syntharen

Det är nog lite olika hur man är som person. Men jag är snart 38 år och har precis fått mitt andra barn. Första barnet är 6, snart 6,5 år. Jag känner att jag är mycket tröttare nu än för 6 år sedan! Det kan ju bero på årstiden (första barnet är född i juni och andra i slutet av september), att det just är andra barnet men jag tror även att man blir tröttare ju äldre man är. Däremot är jag mer avslappnad till hela bebisgrejen nu än med första barnet, känns inte så viktigt om bebisen inte hinner ligga på mage och träna nacken osv. Med första barnet var ju varje utveckling superviktig.

Allmänt är väl fördelen att vara äldre är att man oftast har en bättre ekonomi, högre lön, det är ju bra även om det inte är nån nödvändighet.

En annan nackdel med att vara äldre är att man kanske inte hinner följa barnbarn nån längre tid, speciellt inte om ens egna barn är närmare 30-40 innan dom får barn.

• Jill 79

Jag fick mitt tredje barn på min 37års dag. Jag ser inget negativt. Jag är mycket mindre trött nu överlag än jag var i tjugoårsåldern. Men det är väl för man har vant sig. När jag fick mitt första barn vid 30 var det ett brutalt uppvaknande:) Nuförtiden klarar jag mig på betydligt mindre sömn. Sen nåt positivt är ju att jag släpper lite mer på prestigen varje år. Mitt hem behöver inte vara perfekt och jag behöver inte vara välsminkad, med nya kläder. Jag har inget sug att springa på fester eller krogen. Jag är helt enkelt nöjd med mig själv och mitt liv som det är. Att gå på middag och bio med mina vänner räcker fint som egentid för mig. Tycker verkligen inte man är för gammal innan 40 och de flesta av mina vänner i den åldern hade lätt klarat fler barn.

• Dixie

Jag tänker att åldern är ganska oväsentlig, beror mer på omständigheter - hur gamla är syskonen tex, är där andra småbarn i vänkretsen, orkar mor och farföräldrar hjälpa till med passning -inte gör att det är avgörande.

• 2017 bebis

Vi försöker också femte barnet nu mer än ett år ! Det är jätte svårt att bli gravid !! Men har syster på 42 nu och har fått barn när hon va 40 hennes äldsta va 18 år det har gått jätte bra!

Svar på tråden Fördelar och nackdelar att få barn runt 40?