• Anonym (PappaH)

Varför har hon blivit så kall mot barnen?

Min sambo fick ett utbrott på mig och mina barn för några veckor sen. Bland annat sa hon att hon inte tänkte krusa någon med maten om ingen ändå uppskattade det hon gjorde. Att dom själva fick se till att ta sin tvätt till badrummet om dom ville ha rena kläder och detsamma med blöta och smutsiga ytterkläder.

Nu serveras bara hennes träningsmat som är typ fisk eller kyckling med sallad. Den som inte äter får fixa egen mat. När ett barn ville ha vindruvor istället för äpple med till skolan sa hon att barnet kunde ta sig in till affären själv och handla det om det inte dög med äpple. Hon hade glömt att plocka ur gympapåsen och fick ta med sig handduk och kläder som legat blöta i en vecka. Andra barnet hade glömt att hänga upp overallen och vantarna på tork så i morse var kläderna fortfarande blöta och han hade bara jacka och mössa på sig till skolan.

Är det graviditetshormoner? Hon fräste till mig när jag ringde henne idag att hon var less på att jobba extra som hushållerska utan att få vare sig ett tack eller betalt. Har aldrig varit väsen om detta tidigare så därför blir jag förvånad över en helomvändning.

• Svar på tråden Varför har hon blivit så kall mot barnen?
  • Anonym (Wtf?)
    Ess skrev 2016-12-27 20:46:33 följande:
    Hon har knappast heller skrivit på något kontrakt att ta hans om hans ungar.
    Jag skulle aldrig springa och plocka upp efter makens barn, gjorde de inte det själva så fick det ligga tills maken tog det.

Det gör ju knappast något om hon inte tjänar lika mycket som mannen, eftersom hon heller inte ska betala lika mycket i hemmet som han ska!
    Vad har du för problem egentligen? Det måste vara jobbigt att känna så mycket hat varje dag som du gör.

Nu har hon valt att ta hand om hans barn. Hon väljer att vara deras mamma. Vad hon ska och inte ska göra är inte din sak att styra över. Jag försökte visa dig hur fjantigt det blir när någon kommer och skriker ut vad andra, helt okända människor ska föra, men du förstod inte alls det utan fortsatte att spy galla och vrede. Skärp dig. Sök hjälp för det kan inte vara hälsosamt att vara så arg.
  • Ess
    Anonym (Wtf?) skrev 2016-12-28 09:49:04 följande:
    Vad har du för problem egentligen? Det måste vara jobbigt att känna så mycket hat varje dag som du gör.

Nu har hon valt att ta hand om hans barn. Hon väljer att vara deras mamma. Vad hon ska och inte ska göra är inte din sak att styra över. Jag försökte visa dig hur fjantigt det blir när någon kommer och skriker ut vad andra, helt okända människor ska föra, men du förstod inte alls det utan fortsatte att spy galla och vrede. Skärp dig. Sök hjälp för det kan inte vara hälsosamt att vara så arg.
    Ha ha du är rolig.
    Helt uppenbart har hon ju inte valt att ta hand om hans barn, eller hur!
  • sextiotalist

Om denna kvinna hade varit mamma åt barnen och de hade varit gemensamma, då hade en klar majoritet sett det som en utarbetad mamma som fått nog.

Det är säkert exakt samma sak. Projektledaren har sagt upp sig och börjat strejka

• Anonym (Wtf?)
    Ess skrev 2016-12-28 14:11:28 följande:
    Ha ha du är rolig.
    Helt uppenbart har hon ju inte valt att ta hand om hans barn, eller hur!
    Du är ju inte som alla andra. Varför läser du vad du vill istället för vad Ts skriver?
    "Barnen är mina sedan tidigare och bor här på heltid. Ingen har krävt att hon ska ta ansvar men hon har själv sagt att hon vägrar göra skillnad på dina/mina/våra barn och hon har alltid behandlat dem så bra. Det ansvar hon har tagit har hon gjort på eget initiativ. 4 dagar varannan vecka har jag fått lov att jobba på annan ort och har inte kunnat göra det jag brukar. Annars delar vi ganska lika. Hade hon sagt att hon är utmattad pga graviditeten eller att det beror på mitt jobb mm förstår man men nu känner jag mig som en gapande fågelholk."
  • Ess
    Anonym (Wtf?) skrev 2016-12-28 15:57:50 följande:
    Du är ju inte som alla andra. Varför läser du vad du vill istället för vad Ts skriver?
    "Barnen är mina sedan tidigare och bor här på heltid. Ingen har krävt att hon ska ta ansvar men hon har själv sagt att hon vägrar göra skillnad på dina/mina/våra barn och hon har alltid behandlat dem så bra. Det ansvar hon har tagit har hon gjort på eget initiativ. 4 dagar varannan vecka har jag fått lov att jobba på annan ort och har inte kunnat göra det jag brukar. Annars delar vi ganska lika. Hade hon sagt att hon är utmattad pga graviditeten eller att det beror på mitt jobb mm förstår man men nu känner jag mig som en gapande fågelholk."
    Hur kan man göra skillnad mellan barn som inte finns?
    Jag köper resonemanget när båda har barn med sig, men inte när det är som hos ts. Ts borde kanske börja använda huvudet till att tänka med, för varje gång hon gör något för hans barn så är det en tjänst åt honom hon gör. Vad gör han för henne i gengäld?
    Hon ångrar nog de orden hon yttrade i början av deras förhållande, för nu har hon fått hans ungar på halsen och han fattar iiingentiing nu när hon tröttnat på att bära HANS ryggsäck.

Jag tycker det är förbannat korkat av en förälder att lägga över sitt ansvar på sin partner, det är till att bjuda in problemen. Det är hans ansvar att få vardagen att gå ihop, vill hon sen ställa upp och hjälpa honom någon gång när det behövs så är det ett plus för honom.
  • Anonym (En tanke)
    sextiotalist skrev 2016-12-28 14:27:24 följande:

Om denna kvinna hade varit mamma åt barnen och de hade varit gemensamma, då hade en klar majoritet sett det som en utarbetad mamma som fått nog.

Det är säkert exakt samma sak. Projektledaren har sagt upp sig och börjat strejka

Klockrent! Min gissning är att pappan kom hem efter att ha varit borta fyra dagar, satte sig i soffan och sa något i stil med "skulle du kunna fixa overallen på golvet i hallen", något väldigt oskyldigt men som startade en kärnreaktion. Det hade garanterat fått mig att gå upp i atomer när jag var höggravid

Faktum är att exets räddning var att han och en kollega satt hemma hos oss och jobbade. Jag skötte markservice med plock, städ och matlagning trots heltidsarbete fram till två v före förlossningen. Exet rörde aldrig ett finger och sa aldrig tack, men kollegan som åt middag med oss 3-4 kvällar/vecka tackade översvallande för maten, berömde smaker och diskade varje gång. Det gjorde att jag kände mig uppskattad och tog udden av både trötthet och irritation.
  • sextiotalist
    Anonym (En tanke) skrev 2016-12-29 17:01:09 följande:

Klockrent! Min gissning är att pappan kom hem efter att ha varit borta fyra dagar, satte sig i soffan och sa något i stil med "skulle du kunna fixa overallen på golvet i hallen", något väldigt oskyldigt men som startade en kärnreaktion. Det hade garanterat fått mig att gå upp i atomer när jag var höggravid

Faktum är att exets räddning var att han och en kollega satt hemma hos oss och jobbade. Jag skötte markservice med plock, städ och matlagning trots heltidsarbete fram till två v före förlossningen. Exet rörde aldrig ett finger och sa aldrig tack, men kollegan som åt middag med oss 3-4 kvällar/vecka tackade översvallande för maten, berömde smaker och diskade varje gång. Det gjorde att jag kände mig uppskattad och tog udden av både trötthet och irritation.

Det betyder mer än vad många tror. Diskningen, vilket tack :)
  • Anonym (Wtf?)
    Ess skrev 2016-12-29 16:49:56 följande:
    Hur kan man göra skillnad mellan barn som inte finns?
    Jag köper resonemanget när båda har barn med sig, men inte när det är som hos ts. Ts borde kanske börja använda huvudet till att tänka med, för varje gång hon gör något för hans barn så är det en tjänst åt honom hon gör. Vad gör han för henne i gengäld?
    Hon ångrar nog de orden hon yttrade i början av deras förhållande, för nu har hon fått hans ungar på halsen och han fattar iiingentiing nu när hon tröttnat på att bära HANS ryggsäck.

Jag tycker det är förbannat korkat av en förälder att lägga över sitt ansvar på sin partner, det är till att bjuda in problemen. Det är hans ansvar att få vardagen att gå ihop, vill hon sen ställa upp och hjälpa honom någon gång när det behövs så är det ett plus för honom.
    Det är självklart att du inte tror att en bonusmamma verkligen kan älska sina bonusbarn och verkligen behandla dem som sina egna. Jag förstår att det är dig helt främmande. Men Ts skriver att hans partner älskar dem och tar dem till sig som sina egna barn. Varför då misstro Ts?
  • Ess
    Anonym (Wtf?) skrev 2016-12-29 17:37:33 följande:
    Det är självklart att du inte tror att en bonusmamma verkligen kan älska sina bonusbarn och verkligen behandla dem som sina egna. Jag förstår att det är dig helt främmande. Men Ts skriver att hans partner älskar dem och tar dem till sig som sina egna barn. Varför då misstro Ts?
    Då hade ju inte problemet funnits, utan allt hade varit rosa fluffiga moln.
    Till syvende och sist så ÄR det skillnad på egna och andras ungar när det blir jobbigt. Tar inte ts tillbaks ansvaret för sina barn så kommer hon snart knappt att tolerera dem ens, och deras förhållande lär inte heller överleva.

Att du läser in att sambon är lycklig och glad får stå för dig...........
  • BioBonus
    Anonym (Wtf?) skrev 2016-12-29 17:37:33 följande:

Jag tror nog att sambon älskar TS barn, men just nu är hon - precis som vilken mamma som helst kan bli - jävligt less på att dra lasset hemma själv. Höggravid var jag inte så pigg på att ta hand om allt markarbete hemma heller, trots att det bara var mina egna ungar som drällde runt. Som tur var hade jag en man som förstod att dela lika, så det var inget problem.

Men hade han inte tagit sin del av ansvaret så hade jag varit bra mycket mer förbannad än vad TS sambo verkar vara. Inte minst för att det inte ens är hennes barn. 

Återigen verkar det inte vara barnen som är problemet, utan en förälder som mer än gärna låter någon annan sköta markservicen för de barn han har satt till världen.

• BandAnna
    Anonym (Wtf?) skrev 2016-12-27 19:35:23 följande:
    Bortskämda ungar? Hon har varit med nästan hela tiden och de är 5 och 6 år... Du måste vara en fruktansvärt elak människa som skriver så där.
    Ja de är bortskämda om de opponerar sig över den mat som serveras istället för att vara tacksamma över den tid och det engagemang man lägger i att faktiskt laga mat åt dem. 
    Du får tro precis vad du vill om mig, det bryr jag mig inte i. 
Svar på tråden Varför har hon blivit så kall mot barnen?