• waattos

Vad händer nu? Första barnet och vill ha info

Hej!

Hade BIM idag (9/11) och tänkte vafan jag testar, hade ett solklart + på mitt CB test.

Så nu undrar jag, hur beräknar man hur långt gången man är? Blir inte riktigt klok.. sen, hur långt in i graviditeten ska man boka tid hos en BM? Andra tips? Förstår att man inte ska röka, snusa eller dricka :D tips på sidor där man kan läsa på uti kost?

Bomba mig med tips och idéer, vi är nya på det här då det är första barnet!

• Svar på tråden Vad händer nu? Första barnet och vill ha info
  • BFjuni2017
    waattos skrev 2016-11-09 19:07:00 följande:

Hej!

Hade BIM idag (9/11) och tänkte vafan jag testar, hade ett solklart + på mitt CB test.

Så nu undrar jag, hur beräknar man hur långt gången man är? Blir inte riktigt klok.. sen, hur långt in i graviditeten ska man boka tid hos en BM? Andra tips? Förstår att man inte ska röka, snusa eller dricka :D tips på sidor där man kan läsa på uti kost?

Grattis!! 

Ladda ner appen "gravid app" eller "gravid & baby app", rosa med en kvinnokropp. Där får du skriva in första dagen i senaste mensen och så räknar appen ut BF åt dig :) Det stämde för oss överens med vad barnmorskan sa. 

Jag går in i vecka 10 imorgon med första barnet. Vi är 26 år båda två, från Örebro. Vi ringde BM kanske omgående och blev bjudna till hälsosamtal tidigt, ca. v 5 tror jag. Det mötet heter i vårt län "hälsosamtal" där vi fick massor med info om just hälsa och mat. Du bör äta tillskott av folsyra, jag skaffade bara en multivitamin-burk för gravida, från apoteket :) 

Hojta till när du skaffat appen och fått lite mer info! :) 

• Malva2015
    waattos skrev 2016-11-09 19:07:00 följande:

Hej!

Grattis!

Om du googlar förlossningsdatum så finns det sidor där du kan lägga in dina uppgifter ex senaste mens, hur lång cykel du har osv så får du ett beräknat förlossningsdatum "BF". De talar även om vilken vecka du är i. Du borde ju va i v 4 eller 5 nu antar jag? Tips är att skaffa en gravid app så ser du hur allt med att räkna veckor fungerar.

Man brukar skriva in sig hos en barnmorska i v 12 typ för då räknas de värsta farorna vara över men du kan även skriva in dig direkt om du vill.

Undvik rå fisk, opastöriserade ostar och kallskuret :)
  • Februari16

Grattis! Barnmorskan räknar från sista mensen första dag, så säg att din senaste mens började den 1/10 så räknar du därifrån. Det finns uträknare här på fl och tusentals appar som kan hjälpa till

Jag ringde och bokade tid veckan efter att jag hade plussat. Fick en tid för hälsosamtal i vecka 8 och sen var "riktiga" inskrivningen i vecka 11.

Läs livsmedelsverkets rekommendationer för gravida, där står allt du behöver veta!

Lycka till

• waattos

Tack vad snälla ni är! :)

Jag är 24år och min sambo är 28år.

Jag hade mens 8-12 oktober senast, alltså räknar jag från 8 oktober?? Då sa appen att jag var i v 5 (4+4).

Jag trodde man började räkna från BIM, Hahaha.... *pinsamt* Jag fattar som inte "räknesystemet" eftersom man inte är gravid efter förra mensen, det blir ju något först då man haft ÄL (??) Gud så mycket att fundera och hålla reda på!

Ska köpa gravid tillskott, något spec märke ni rekommenderar? Om man måste äta värktabletter, vilka ska man ta då? (Vet att vissa läkemedel ska man inte ta)

• Erizajo

Ja är eg knäppt hur man räknar, blir ju att man räknar innan man ens haft sexet haha. Ska du ta värktablett så kör Alvedon. Grattis btw :)

• Februari16
    waattos skrev 2016-11-09 20:06:34 följande:

Tack vad snälla ni är! :)

Jag är 24år och min sambo är 28år.

Jag hade mens 8-12 oktober senast, alltså räknar jag från 8 oktober?? Då sa appen att jag var i v 5 (4+4).

Jag trodde man började räkna från BIM, Hahaha.... *pinsamt* Jag fattar som inte "räknesystemet" eftersom man inte är gravid efter förra mensen, det blir ju något först då man haft ÄL (??) Gud så mycket att fundera och hålla reda på!

Ska köpa gravid tillskott, något spec märke ni rekommenderar? Om man måste äta värktabletter, vilka ska man ta då? (Vet att vissa läkemedel ska man inte ta)

Inte lätt att ha koll på allt jag hade aco's gravidvitaminer men det går nog bra med vilka som. Om du måste ta smärtlindring så ta Alvedon!
Svar på tråden Vad händer nu? Första barnet och vill ha info