• ennybjork

Kommer jag dö om jag kör min mopedbil på en 2+1 väg?

Hej har precis fått en mopedbil, är 15 och har även precis tagit körkort. Mina föräldras planer var att jag skulle kunna ta den till skolan och hem och till träningarna istället för buss. Det är bara det att min träning och skola ligger 3 mil ifrån mitt hem. Jag pendlar alltså till växjö från lessebo varje dag. Dock behöver jag bara köra ca 1,8 mil på 2+1 vägen.

Grejen är nu dock att för att komma till växjö måste jag köra på en 2+1 väg, dvs väg 25. Vägen är vad jag vet en allmän väg och inte klassad som motorväg eller motorled vilket betyder att jag får köra på den. Dock går hastigheterna upp mot 70-90 km/h och jag är svinrädd för att bli påkörd bakifrån och särkilt vid de enfiliga områderna. Där jag inte har en möjlighet att väja av eller bilen att köra om. Bilen som förövrigt är gjort av aliminium och plast kommer vara helt krossad om det kommer en bil i 90 km/h som inte stannar eller ser att jag är en mopedbil. Jag vet också att en massa bilar kommer bli piss irriterade på mig när jag kör fram där i 45 km/h. Men samtidigt har jag lika mycket rätt att köra där som de (enligt lagen)'

Vad tycker ni bör jag ta mopedbilen till skolan eller inte?

• Svar på tråden Kommer jag dö om jag kör min mopedbil på en 2+1 väg?
  • Demmpa

På nästan hela R25 (25:an, Kalmar-Växjö-Halmstad) är det nästan bara 100km/h där det är 2/1-väg.

Jag skulle undvika 2/1-vägar med LGF-fordon främst sådana fordon som knappt syns, tex mopedbilar.

Om du ger dig ut på 2/1-vägar se till att du syns ordentligt och att LGF-skylten syns tydligt.

Sök på youtube efter tex "bad drivers" finns några svenska "kanaler".

• Demmpa

Ett sätt att synas tydligt är att sätta dit oranget ljus på taket ("saftblandare").
    Ett sådant ljus får alla använda för att göra andra trafikanter uppmärksamma på "fara".

Det är kanske inte så snyggt men det finns sånna ljus som har magnetfot, då räcker det att du stannar till strax innan du åker ut på R25 och sätter upp ljuset på taket.

• Sophan

Man får väl inte köra så sakta att man hindrar trafiken ändå?

• Monchichier
    Sophan skrev 2016-11-13 20:56:20 följande:

Man får väl inte köra så sakta att man hindrar trafiken ändå?

Var det länge sedan du pluggade körkortsteori?

Man får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet. En mopedbil som går i högsta hastighet har ett giltigt skäl till varför det bara går i 45 istället för 90. En rädd pensionär i en fullt fungerande Fiat punto däremot har inget giltigt skäl att köra i 45 på en 90-väg. Förstår du skillnaden?
  • Sophan
    Monchichier skrev 2016-11-13 22:07:22 följande:
    Var det länge sedan du pluggade körkortsteori?

Man får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet. En mopedbil som går i högsta hastighet har ett giltigt skäl till varför det bara går i 45 istället för 90. En rädd pensionär i en fullt fungerande Fiat punto däremot har inget giltigt skäl att köra i 45 på en 90-väg. Förstår du skillnaden?
    Oj, bitchigt... Hoppas du har fått en god natts sömn så du får vakna upp lite trevligare.

TS: Tänk på din säkerhet först. Det finns många i trafiken som inte kan hantera när de tvingas gå ner så mycket i hastighet, så jag skulle inte rekommendera att du kör på 25:an.
  • Hanna F

Hade nog inte kört där om jag var som du finns det verkligen inga mindre vägar sidan om du kan välja brukar ju finnas det . Även om det kanske blir lite längre är det ju värt det att känna sig rädd varje gång du ger dig ut är ju inte bra .

Hanna fartdåren persson
  • Monchichier
    Sophan skrev 2016-11-14 08:45:14 följande:

Oj, bitchigt... Hoppas du har fått en god natts sömn så du får vakna upp lite trevligare.

TS: Tänk på din säkerhet först. Det finns många i trafiken som inte kan hantera när de tvingas gå ner så mycket i hastighet, så jag skulle inte rekommendera att du kör på 25:an.

Här skulle jag kunna svara något som var bitchigt på riktigt. Typ att om man inte har koll på något så essentiellt i trafikförordningen, har man då koll på andra viktiga saker, som tex högerregeln? Men det tänker jag inte göra.

Jag hade en genuin fråga, eftersom kunskaperna förvrängs och försvinner om man inte underhåller dem (vilket man har en skyldighet att göra i det här fallet). Svarade utförligt och pedagogiskt så att det inte skulle kunna missförstås.

Men säg mig, hur skulle jag ha svarat för att inte vara "bitchig"?
  • Sophan
    Monchichier skrev 2016-11-14 09:44:41 följande:
    Här skulle jag kunna svara något som var bitchigt på riktigt. Typ att om man inte har koll på något så essentiellt i trafikförordningen, har man då koll på andra viktiga saker, som tex högerregeln? Men det tänker jag inte göra.

Jag hade en genuin fråga, eftersom kunskaperna förvrängs och försvinner om man inte underhåller dem (vilket man har en skyldighet att göra i det här fallet). Svarade utförligt och pedagogiskt så att det inte skulle kunna missförstås.

Men säg mig, hur skulle jag ha svarat för att inte vara "bitchig"?
    Att inte ha stenkoll på en sak betyder inte att man inte har koll på allting annat. Det förstår nog du också.

Ditt svar var snarare nedsättande än pedagogiskt. Du kan ju börja där.
  • Monchichier
    Sophan skrev 2016-11-14 09:49:28 följande:

Att inte ha stenkoll på en sak betyder inte att man inte har koll på allting annat. Det förstår nog du också.

Ditt svar var snarare nedsättande än pedagogiskt. Du kan ju börja där.

På vilket sätt var svaret kränkande? Liknelserna? Det är oftast rädda (väldigt gamla) pensionärer som kör så pass överdrivet långsamt att det blir olagligt. Det är inte kränkande, det är sant.

Men i alla fall, att inte ha koll på en sak betyder också inte automatiskt att man har koll på allt annat, snarare tvärtom. Dessutom är det så att man faktiskt är skyldig att ha stenkoll på trafikreglerna, hela tiden när man har körkort, inte bara under prövotiden.
  • Sophan
    Monchichier skrev 2016-11-14 11:09:51 följande:
    På vilket sätt var svaret kränkande? Liknelserna? Det är oftast rädda (väldigt gamla) pensionärer som kör så pass överdrivet långsamt att det blir olagligt. Det är inte kränkande, det är sant.

Men i alla fall, att inte ha koll på en sak betyder också inte automatiskt att man har koll på allt annat, snarare tvärtom. Dessutom är det så att man faktiskt är skyldig att ha stenkoll på trafikreglerna, hela tiden när man har körkort, inte bara under prövotiden.
    Det finns regler som är mer eller mindre viktiga att kunna. Att veta precis vilka som "får" köra markant lägre än hastighetsgränsen och vilka som inte får det, är något av de mindre viktiga. Du får ju inte köra på någon utav dem ändå, eller hur?

Den som säger sig kunna alla trafikregler till 100% tror jag inte på för övrigt. Det finns ingen som kan alla regler prickfritt - det ser man tydligt när man är ute och kör. I min värld är det bästa att helt enkelt anpassa sig till trafiken när det behövs. Den som vid alla tillfällen håller på sin rätt kommer för eller senare att råka ut för en olycka.

Nu tänker jag inte lägga fler inlägg på detta, det har ingenting med tråden eller TS fråga att göra.
  • Monchichier
    Sophan skrev 2016-11-14 11:34:14 följande:
    Det finns regler som är mer eller mindre viktiga att kunna. Att veta precis vilka som "får" köra markant lägre än hastighetsgränsen och vilka som inte får det, är något av de mindre viktiga. Du får ju inte köra på någon utav dem ändå, eller hur?

Den som säger sig kunna alla trafikregler till 100% tror jag inte på för övrigt. Det finns ingen som kan alla regler prickfritt - det ser man tydligt när man är ute och kör. I min värld är det bästa att helt enkelt anpassa sig till trafiken när det behövs. Den som vid alla tillfällen håller på sin rätt kommer för eller senare att råka ut för en olycka.

Nu tänker jag inte lägga fler inlägg på detta, det har ingenting med tråden eller TS fråga att göra.
    Fast just i den här diskussionen är det tämligen ganska relevant att ha koll på just den regeln. Det kan dessutom vara bra att veta att du bör ringa in och rapportera att du sett en eu-moppe på en motorväg, men att du inte ska göra det på en vanlig landsväg.

TS får mycket väl köra på en helt vanlig väg, fastän det går långsamt och det hindrar trafiken. Lagen är väldigt tydlig där.
    BÖR man köra en liten mopedbil på en 2+1 väg där hastigheten är det dubbla än bilens kapacitet, det är en helt annan grej. 

Jag skulle inte råda till att köra på andra vägar i förstahand och hålla sig så mycket som möjligt i vägrenen ifall man var tvungen att köra på 2+1 vägen.
Svar på tråden Kommer jag dö om jag kör min mopedbil på en 2+1 väg?