Kommer jag dö om jag kör min mopedbil på en 2+1 väg?
Hej har precis fått en mopedbil, är 15 och har även precis tagit körkort. Mina föräldras planer var att jag skulle kunna ta den till skolan och hem och till träningarna istället för buss. Det är bara det att min träning och skola ligger 3 mil ifrån mitt hem. Jag pendlar alltså till växjö från lessebo varje dag. Dock behöver jag bara köra ca 1,8 mil på 2+1 vägen.
Grejen är nu dock att för att komma till växjö måste jag köra på en 2+1 väg, dvs väg 25. Vägen är vad jag vet en allmän väg och inte klassad som motorväg eller motorled vilket betyder att jag får köra på den. Dock går hastigheterna upp mot 70-90 km/h och jag är svinrädd för att bli påkörd bakifrån och särkilt vid de enfiliga områderna. Där jag inte har en möjlighet att väja av eller bilen att köra om. Bilen som förövrigt är gjort av aliminium och plast kommer vara helt krossad om det kommer en bil i 90 km/h som inte stannar eller ser att jag är en mopedbil. Jag vet också att en massa bilar kommer bli piss irriterade på mig när jag kör fram där i 45 km/h. Men samtidigt har jag lika mycket rätt att köra där som de (enligt lagen)'
Vad tycker ni bör jag ta mopedbilen till skolan eller inte?