• Mellie88

Rynkor efter sömnlöshet!

Hej,

Jag vädjar om hopp från er alla där ute. Fyller 28 om en vecka och har i många (!) år lidit av grav insomni som de senaste åren förvärrats än mer. Sista halvåret har varit fullkomligt hopplöst med två timmars sömn ena natten för att sedan inte sova på två nätter alls, varpå jag sovit lite bättre en natt. Sedan har karusellen börjat om... Ända sedan slutet av maj! Jag har t.o.m. haft hela veckor av mer eller mindre fullständig vaka, stark ångest osv.

Ända sedan sömnlösheten började då jag var 20, har jag sett hur huden i ansiktet blir hängigare och hängigare, hyn torrare och porerna större. Okej, har jag tänkt. Mindre stress och bättre sömn så kanske detta löser sig med tiden. Men... Nu ser jag ut som 38 - minst! Är så ledsen och förtvivlad... Och sedan juli har små linjer under högra ögat uppkommit (försvinner dock efter en natts hyfsad sömn, men kommer tillbaka). Jag återhämtar mig liksom aldrig från tröttheten och huden hinner inte förnyas som den skall, antar jag... Tänker på alla hudlager och kollagen mm. De senaste fem dagarna har jag fått sammanlagt tre timmars sömn, och nu ser jag till min fasa (vet att det är fånigt, men storgråter av förtvivlan när jag skriver detta), att det uppstått en rynka i pannan som jag inte sett tidigare. Så summan av kardemumman är alltså att jag nu har slapp hud, torr hy, stora porer, påsar under ögonen, missfärgningar och - japp - rynkor! Min desperata fråga är nu (till alla skönhetsgurus och andra där ute): är det troligt att linjerna försvinner om jag börjar sova varje natt tillräckligt många timmar under ett antal veckor? Dessa tecken på trötthet ökar ångesten och gör det stött OMÖJLIGT att sova! Är fast i en ond spiral sedan 8 långa år! Var så fin innan 24, men mycket ljus, slät hy utan häng. Känner mig förstörd för livet! Finns det hopp om att huden reparerar sig? Har gått så långt att jag tappat livslusten helt...

• Svar på tråden Rynkor efter sömnlöshet!
  • blomman 2
    Mellie88 skrev 2016-11-11 20:04:46 följande:

Ingen som har liknande erfarenheter?

Jo...jag hade en tuff period i mitt liv då jag sov väldigt dåligt och min hud blev påverkad som du beskriver. Märker det även nu i perioder med mycket stress och lite sömn. Något dom hjälpt mig mycket med sömnen är att ta magnesium ( hög dos) Green earth på hälsokosten är bra! Sömn,mindre stress och bra kost är rena rama medecinen mot rynkor och dålig hy.
  • Bertram

Mina tips är: Imovane, psykolog, antideppressiva + sömnskola (fås på vissa vårdcentraler)

Har hjälpt mig, när jag väl började sova bra så blev hyn mkt finare igen :)

• Mellie88
    Bertram skrev 2016-11-11 22:24:46 följande:

Mina tips är: Imovane, psykolog, antideppressiva + sömnskola (fås på vissa vårdcentraler)

Har hjälpt mig, när jag väl började sova bra så blev hyn mkt finare igen :)

Har både Imovane och Nitrazepam sedan flera år. Psykologer har jag haft flera och jag har genomgått flera omfattande sömnbehandlingar enligt KBT-konceptet. Dock känns det hopplöst då inget hjälper... Har trauman i bagaget också, så det är svårt att veta vad man skall prioritera att jobba med. Först var sömnlösheten ett symptom på trauma och ångestproblematik, men har senare utvecklats till ett fristående elände med ältande, uppgivenhet och isolering. Allt pga. att jag upprätthåller detta eviga tjatet med mig själv i huvudet kring vad sömnlösheten gör med mitt utseende. Kanske blev det lite diffust där i förklaringen, men svårt att sammanfatta ett sådant långvarigt och komplext problem.

Tack i alla fall för din rekommendation och ditt engagemang! Känns skönt att man inte är ensam.
  • Bertram

Oh, fy, stackare :( Vet hur det är iaf när hjärnan vägrar somna. För mig hjälpte imovanen iaf + cymbalta mot ångest. Hoppas du hittar något som funkar!

Kanske massage, akupunktur (eller rosenterapi ännu bättre) + fortsätta med samtalsterapi

• Mellie88
    Bertram skrev 2016-11-11 23:11:59 följande:

Oh, fy, stackare :( Vet hur det är iaf när hjärnan vägrar somna. För mig hjälpte imovanen iaf + cymbalta mot ångest. Hoppas du hittar något som funkar!

Kanske massage, akupunktur (eller rosenterapi ännu bättre) + fortsätta med samtalsterapi

Massage funkar bra! Det är svårt att få remiss till massör dock och oftare än en gång i veckan till sjukgymnast. Kör med värmekudde över magen eller på fötterna i sängen, det lugnar. Har fått melatonintabletter nu och hoppas på förbättring. Angående mitt utseende har jag nästan gett upp hoppet om återhämtning, varför sömnlösheten upprätthålls... Suck. Låter som en riktigt besvärlig typ, men det känns alltid bättre att skriva av sig. Konstigt nog finns det skam i att berätta om min stora sorg över resultatet av åratals insomni för professionella, familj och vänner. Det fungerar bara inte! Ibland mår jag så dåligt pga. hur sliten jag set ut, att jag stannar i lägenheten dagar i sträck! Blir rädd för att jag till råga på allt håller på att utveckla någon form av social fobi...
Svar på tråden Rynkor efter sömnlöshet!