Rynkor efter sömnlöshet!
Hej,
Jag vädjar om hopp från er alla där ute. Fyller 28 om en vecka och har i många (!) år lidit av grav insomni som de senaste åren förvärrats än mer. Sista halvåret har varit fullkomligt hopplöst med två timmars sömn ena natten för att sedan inte sova på två nätter alls, varpå jag sovit lite bättre en natt. Sedan har karusellen börjat om... Ända sedan slutet av maj! Jag har t.o.m. haft hela veckor av mer eller mindre fullständig vaka, stark ångest osv.
Ända sedan sömnlösheten började då jag var 20, har jag sett hur huden i ansiktet blir hängigare och hängigare, hyn torrare och porerna större. Okej, har jag tänkt. Mindre stress och bättre sömn så kanske detta löser sig med tiden. Men... Nu ser jag ut som 38 - minst! Är så ledsen och förtvivlad... Och sedan juli har små linjer under högra ögat uppkommit (försvinner dock efter en natts hyfsad sömn, men kommer tillbaka). Jag återhämtar mig liksom aldrig från tröttheten och huden hinner inte förnyas som den skall, antar jag... Tänker på alla hudlager och kollagen mm. De senaste fem dagarna har jag fått sammanlagt tre timmars sömn, och nu ser jag till min fasa (vet att det är fånigt, men storgråter av förtvivlan när jag skriver detta), att det uppstått en rynka i pannan som jag inte sett tidigare. Så summan av kardemumman är alltså att jag nu har slapp hud, torr hy, stora porer, påsar under ögonen, missfärgningar och - japp - rynkor! Min desperata fråga är nu (till alla skönhetsgurus och andra där ute): är det troligt att linjerna försvinner om jag börjar sova varje natt tillräckligt många timmar under ett antal veckor? Dessa tecken på trötthet ökar ångesten och gör det stött OMÖJLIGT att sova! Är fast i en ond spiral sedan 8 långa år! Var så fin innan 24, men mycket ljus, slät hy utan häng. Känner mig förstörd för livet! Finns det hopp om att huden reparerar sig? Har gått så långt att jag tappat livslusten helt...