• ssandraandersson

Fått mens skit rädd.

Hej, så jag väntar just nu mitt första barn och fick reda på detta i september. Så jag har inte haft någon mens under september eller oktober. Men idag när jag vakna så såg jag att jag har fått mens.

Jag är i V9 och är livrädd om de är så att jag håller på att få missfall Eller är det normalt att man får mens?

Jag har dock ingen värk eller så. Men är fortfarande livrädd att något är fel.

• Svar på tråden Fått mens skit rädd.
  • Kasperina

Det går inte att säga vad det är. Det kan vara en helt ofarlig blödning, eller det kan vara början på mf. Att du inte har ont är ett gott tecken.
    Jag fick en störtblödning med klumpar men utan smärta i v9. Trodde givetvis att det var kört, men vul visade att hjärtat slog och fostersäcken var rund och fin. De kunde inte se var blödningen kom ifrån, så de kunde varken säga bu eller bä, men bad mig försöka att inte oroa mig för mycket (läs att inte komma in och göra så många ultraljud).
    Jag blödde som en kraftig mens i 6 veckor, sen upphörde blödningen helt på några dagar.
    Min BM tror att det var så att moderkakan satt väldigt långt ner, men det var för tidigt att se den på vul, däremot satt den rätt långt ner (dock inte för utgången) även på RUL så det är troligt att blödningen kom därifrån.
    Bebis påverkades inte av blödningen och har nyss fyllt fyra år.

Jag vet att det känns som ett hån att få höra "försök att inte oroa dig", men tyvärr finns det ingenting annat man kan göra än att vänta och se  

Lycka till!

• iMitera

Hur mycket blod är det? Det är tyvärr omöjligt att svara på om det är ett missfall eller en blödning som är normal. Finns en del som har mens under graviditeten. Min första graviditet hade jag småblödningar regelbundet när jag skulle ha mens, de första månaderna. Det var inget fel på barnet. Andra graviditeten fick jag en pyttedroppe blod som senare slutade med missfall (ma). Tredje graviditeten, inget blod alls.

• ssandraandersson

Det är en normal blödning för mig.

Men tror ni man kan vänta tills på måndag för att prata med en barnmorska eller ska man ringa till vårdcentralen eller något annat ställe för att få någon att kolla på de och se att allt är normalt?

Är jätte tacksam för alla svar

• Carambolan
    ssandraandersson skrev 2016-11-12 14:51:06 följande:

Det är en normal blödning för mig.

Men tror ni man kan vänta tills på måndag för att prata med en barnmorska eller ska man ringa till vårdcentralen eller något annat ställe för att få någon att kolla på de och se att allt är normalt?

Är jätte tacksam för alla svar

Är det ett missfall så finns det rent krasst ingenting de kan göra ändå. Det handlar bara om att stilla din oro. Avgör själv om du tycker att det är värt att sitta och vänta massor av timmar på akuten en lördagkväll för att få veta så fort som möjligt, eller om du hellre väntar till måndag och bokar en vanlig tid.
Svar på tråden Fått mens skit rädd.