• CarolineSofia4567

Ensam utomlands, vet inte vem pappan är. Abort eller inte?

För att göra en lång historia kort. 

Jag flyttade utomlands i år, inom Europa för att plugga min drömutbildning i min drömstad. 

I Sverige lämnade jag bakom mig en underbar kille som jag haft distansförhållande med. 
    Han var här och hälsade på och vi hade oskyddat sex, jag hade då precis avslutat min sista p-piller karta och tror mig, det tar tid att få registers sig hos sjukvård och få nytt recept utomlands. 

En vecka senare hade vi ett gräl, vi gjorde slut, jag kände mig förkrossad och ensam och sviken och träffade en gammal kompis som också bor här. Vi hade sex MED kondom men den gick sönder och han kom i mig. Två dagar efter löste sig situationen med min svenska kille och vi beslöt oss för att fortsätta relationen på distans.

Nu 7 veckor senare är det ett faktum att jag är gravid och jag vet omöjligt vem utav dessa två som är pappan. JAG ÄR SÅ VILSEN! Får ångestattacker dagligen. 

Denna graviditet är ett MIRAKEL! jag har tidigare gjort aborter, en i tidiga tonåren då jag inte ens visste vad ägglossning var och en 2013 som gick käpprätt åt helvete med rester av fostret och infektion. Sedan dess, alltså de senaste tre åren har jag knappt haft ägglossning (jag skaffade ppiller först i våras pga nya förhållandet för att vara på den säkra sidan), hela min kropp har varit i total obalans sedan förra aborten och jag har i tre år ställt in mig på att jag aldrig kommer få biologiska barn.

Jag och mitt ex försökte under 1 1/2 års tid att bli gravida utan framgång. 

Mitt dilemma är om jag ska fortsätta denna graviditet och avsluta relationen med killarna tills barnet är fött och vi vet vem pappan är, Ena killen är vit och den andra killen är svart så jag lär ju inte behöva DNA test för att kunna avgöra det, flytta hem till Sverige och göra det bästa av situationen. Jag har varken bostad eller jobb i Sverige men en familjemedlem som vet om situationen har erbjudit mig sitt extra rum och jag har massa stöd av min familj och sparpengar på banken där hemma så jag vet att det kommer lösa sig på något sätt. 

Jag kanske ska tillägga att jag är nästan 100% på att oavsett vem pappan är så kommer dessa männen vilja vara delaktig när barnet är fött. 

Så jag står i två val. 

Avsluta denna graviditeten och fortsätta som vanligt här. 

Fullfölja graviditeten, flytta hem, bli mamma, avvakta med männen tills barnet är fött. 

Jag har även superångest över att bli mamma, det känns som att mitt liv kommer ta slut, som att alla mina drömmer och planer försvinner, som att någon dra bort matten under mina fötter och ibland tänker jag att jag borde avsluta mitt liv. Jag INSER att mycket är hormoner, rädsla och chock och att jag kommer älska mitt barn och aldrig ångra beslutet att bli mamma.

• Svar på tråden Ensam utomlands, vet inte vem pappan är. Abort eller inte?
  • Cl4udio
    Anonym (D) skrev 2016-11-15 04:12:02 följande:

"Trots att jag var bostadslös (inneboende hos en släkting), arbetslös (inga besparingar), hade ingen utbildning och jag visste inte heller vem pappan var

var du i samma situation som ts dvs hade du oskyddat sex med 2 män under väldigt kort tid?
  • Anonym (D)
    Cl4udio skrev 2016-11-15 10:48:49 följande:

var du i samma situation som ts dvs hade du oskyddat sex med 2 män under väldigt kort tid?

Det stämmer. Och trots preventivmedel blev jag ändå gravid.
  • CarolineSofia4567
    Anonym (D) skrev 2016-11-15 04:09:40 följande:
    Så bra att du känner så ändå. Det mesta går att göra/lösa även fast man har barn.

Såg även din fundering kring om det är rätt att sätta ett barn till världen utan att vara tillsammans med pappan. Det finns inga garantier för något här i livet när det gäller relationer och förändringarna som sker i dessa när man får barn. Folk har varit gifta, köpt hus och varit ett par i 100 år innan de skaffade barn, men sen ändå skilt sig när barnet har fyllt 2 år.

Jag försöker inte, inser att det kanske ser ut så, övertala dig om att behålla barnet. Jag vill bara visa på att om du nu vill behålla så är det egentligen bara din egen osäkerhet som står i vägen. Dina omständigheter är på intet vis hopplösa.

Själv blev jag gravid som 22-åring. Trots att jag var bostadslös (inneboende hos en släkting), arbetslös (inga besparingar), hade ingen utbildning och jag visste inte heller vem pappan var. Idag har jag ett förstahandskontrakt i hopplösa Sthlm, jag har utbildat mig och har ett bra jobb som jag trivs enormt bra med samt att mitt barn har en jättefin kontakt med sin pappa som har bor hos varannan vecka.

Min poäng är, hur jobbig och knasig situationen kan ha varit från början så är det inte hopplöst. Har man lite go i sig, som du verkar ha, och en önskan om att få livet bra både för barnet och en själv så har man alla chanser att lyckas.

Om du däremot absolut inte vill behålla barnet så är inte det ett misslyckande på något vis, om du nu skulle känna så. Förstår att du är rädd att det här är din sista chans, men det behöver det inte vara. Även om det skulle strula för dig i framtiden så har du rätt att få hjälp att skaffa barn via IVF i så fall, vilket låter läskigare än vad det egentligen är.

Så från mitt perspektiv så är väl frågan vad din magkänsla säger? Barn nu och utbildning senare, eller utbildning nu och barn senare. Vad vill du innerst inne om du släpper alla tankar på "om och men" och bara fokuserar på det du känner i maggropen? (svaret behöver du absolut inte ge mig, det räcker med att du svarar dig själv )
    Åh tack för din historia!!! Det känns så mycket lättare nu! 
    Var hos bm här idag, hon sa exakt vilken vecka och hur många dagar jag är gången och det stämmer jätte bra på när min kille var här, så störst chans är väl ändå att det är han som är pappa,Jag vet att bm kan säga fel på några dagar hit eller dit men inte en hel vecka, eller?  inte för det i det stora hela spelar någon roll då jag bestämt mig för att behålla oavsett vem pappan är men det känns bättre i hjärtat när det är han, på något konstigt sätt. Jag har tagit beslutet utifrån att, Jag vill ha ett biologiskt barn, jag vill inte riskera att inte kunna få det i framtiden, det här barnet är mitt mirakel och svaret på så många sömnlösa och ångest nätter. ALLTING annat kommer lösa sig, jag har egentligen redan en annan utbildning i botten så jag är garanterad jobb, jag har körkort, besparingar och min familj står bakom mig till 100%.. I sommar ska jag bli mamma, njuta till fullo av mitt mirakel och umgås med min familj, till hösten ska jag plugga fristående kurser från det program jag läser atm och när bebis är 1 år påbörjar jag tre års distansutbildning. ALLT KOMMER LÖSA SIG!
  • JennieLj
    CarolineSofia4567 skrev 2016-11-15 20:08:51 följande:
    Var hos bm här idag, hon sa exakt vilken vecka och hur många dagar jag är gången och det stämmer jätte bra på när min kille var här, så störst chans är väl ändå att det är han som är pappa,Jag vet att bm kan säga fel på några dagar hit eller dit men inte en hel vecka, eller?  inte för det i det stora hela spelar någon roll då jag bestämt mig för att behålla oavsett vem pappan är men det känns bättre i hjärtat när det är han, på något konstigt sätt. Jag har tagit beslutet utifrån att, Jag vill ha ett biologiskt barn, jag vill inte riskera att inte kunna få det i framtiden, det här barnet är mitt mirakel och svaret på så många sömnlösa och ångest nätter. ALLTING annat kommer lösa sig, jag har egentligen redan en annan utbildning i botten så jag är garanterad jobb, jag har körkort, besparingar och min familj står bakom mig till 100%.. I sommar ska jag bli mamma, njuta till fullo av mitt mirakel och umgås med min familj, till hösten ska jag plugga fristående kurser från det program jag läser atm och när bebis är 1 år påbörjar jag tre års distansutbildning. ALLT KOMMER LÖSA SIG!
    Åh, så fint! Grattis och lycka till! :) 
  • Anonym (D)
    CarolineSofia4567 skrev 2016-11-15 20:08:51 följande:

Så skönt för dig att du har kommit fram till ett beslut. Jag är övertygad om att det kommer gå alldeles utmärkt! Ta hand om dig nu

Stort grattis!
  • CarolineSofia4567
    Anonym (D) skrev 2016-11-15 22:24:31 följande:
    Så skönt för dig att du har kommit fram till ett beslut. Jag är övertygad om att det kommer gå alldeles utmärkt! Ta hand om dig nu

Stort grattis!
    Tusen tack för lyckönskningar och ditt grattis! :) 
    Men visst kan inte bm har fel med en hel vecka såhär tidigt?
  • CarolineSofia4567
    JennieLj skrev 2016-11-15 20:22:47 följande:
  • CarolineSofia4567
    JennieLj skrev 2016-11-15 20:22:47 följande:
  • CarolineSofia4567
    Mytilio skrev 2016-11-15 20:22:18 följande:

Vad skönt att du tagit beslutet! Lycka till med allt :)

• Myran7878

Hej! Tänker att barnmorskan vet svaret på det, hur många dagar som beräkningen kan misstämma. Men jag tycker du ska utgå helt ifrån vad du själv VILL. Vill du ha barnet ska du behålla det. Du kommer klara det galant. All lycka till :)

• Anonym (D)
    CarolineSofia4567 skrev 2016-11-17 22:39:10 följande:

Det törs jag inte uttala mig om. Kolla med din barnmorska. Jag skulle dock bli väldigt förvånad om det kunde diffa så mycket.
  • Anonym (Tjejkompisen)

Jo bms uträkning kan diffa mer än en vecka, de växer lite olika fort i början. Det är större chans för din kille men var beredd på båda.

Svar på tråden Ensam utomlands, vet inte vem pappan är. Abort eller inte?