• gowire

Vem bekostar en förstörd mobil?

Hej

Antag följande scenario: Barnen Kalle och Lisa är båda runt 10 år. De leker/umgås på sin fritid. Kalle lånar Lisas mobiltelefon en stund och lägger den sen på en lite klumpig plats. Den ramlar över kanten och faller ner i marken. Mobilen får då en spricka i glaset.

Kalle blir självklart både skärrad och rädd (han vet att en mobiltelefon är dyr). Lisas föräldrar påpekar senare för Kalles föräldrar att Kalle behöver betala 900 kr för mobilen.

Hur hanterar Kalles resp. Lisas föräldrar detta bäst? Är det rimligt att begära denna ersättning? Hur bemöter man det på ett konstruktivt sätt?

Ge gärna bra och kloka förslag med vettiga argument. Stirra er inte blint på exakt händelseförlopp. Skulle det göra skillnad om Kalle tappade mobilen ur handen, eller om det var Lisa själv som var "klumpig"? Ska Kalles föräldrar betala om Lisas föräldrar har en dålig försäkring? Eller tvärtom? Osv...

• Svar på tråden Vem bekostar en förstörd mobil?
  • Lilit

Lisas föräldrar bör stå för kostnaden utan att ens ta upp saken med Kalles föräldrar då Kalle inte hade sönder telefonen med flit utan det hela var en olyckshändelse. Jag hade tyckt likadant om Kalle hade hållit i telefonen och råkat tappa den. Däremot hade jag tyckt annorlunda om Kalle hade haft sönder telefonen med flit, då hade Lisas föräldrar haft anledning att ta upp saken med Kalles föräldrar.

Kalles föräldrar bör dock erbjuda sig att stå för kostnaden, vilket Lisas föräldrar baserat på det jag anser ovan bör tacka nej till. 

• Queennr1

De delar på självrisken. Det var en olycka som kan hända vem som helst. Lisa lånade ut telefonen och Kalle var lite klumpig. Delat ansvar.

• nnnnnnnn

De kollar vilken försäkring som har lägst självrisk, kalles eller lisas hemförsäkring eller allriskförsäkring. Sen delar man på självrisken om inte ena parten erbjuder sig att ta den själv.

• Anonym (Smurfmamma)

Vår son råkade ut för detta, han skulle hjälpa en kompis med en inställning, jag tror de var 10.

Den drabbade pojkens föräldrar ville inte ha ersättning från oss.

• Studentpappa
    Anonym (Nopp) skrev 2016-11-14 11:27:25 följande:

Skickar jag med min 10 åring en mobiltelefon ut ensam så får jag räkna med att den kan gå sönder. Barn leker, glömmer, lånar ut m.m. Jag skulle aldrig kräva ersättning ifrån det andra barnet eller dess föräldrar. (Hade dock vart en annan sak om barnet med mening kastat telefonen i backen eller sliten den ur handen på mitt barn så den flyger iväg.)

Jag har själv en 11 åringen. Han har en nya iPhone. Men den använder han bara hemma och hos vissa släktingar. Ska han ut och leka med kompisar och jag vill kunna få tag på honom så tar han med sig en gammal knapptelefon. Han är förliten för att springa runt ute med 7000 krs telefonen och ansvar för att dom inte går sönder.

Dum fråga kanske, men om en 11-åring inte är gammal nog att ansvara för en dyr telefon. Varför köpa en från början?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Nopp)
    Studentpappa skrev 2016-11-14 19:44:43 följande:

Dum fråga kanske, men om en 11-åring inte är gammal nog att ansvara för en dyr telefon. Varför köpa en från början?

Han fick den födelsedagspresent av en släkting som vi inte träffar så ofta. Jag hade själv aldrig köpt en så dyr telefon till honom än.

Sen så är han väldigt ansvarsfull med den. Men jag tycker att en 11 åring är för lite för ett så stort ansvar som det innebär att ta med den ut, hålla ordning på den, kompisar som vill låna m.m.
  • Monchichier

Jag tycker att det är glasklart och inget att diskutera.
    Det är självklart att Kalles syslöjdslärares mamma ska betala!

• Studentpappa
    Anonym (Nopp) skrev 2016-11-14 20:17:50 följande:

Han fick den födelsedagspresent av en släkting som vi inte träffar så ofta. Jag hade själv aldrig köpt en så dyr telefon till honom än.

Sen så är han väldigt ansvarsfull med den. Men jag tycker att en 11 åring är för lite för ett så stort ansvar som det innebär att ta med den ut, hålla ordning på den, kompisar som vill låna m.m.

Ok, nä det lät konstigt att lägga 7000:- på en mobil till en 11-åring. Men som gåva är det väl svårare att säga nej till.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Nopp)
    Studentpappa skrev 2016-11-14 21:14:15 följande:

Ok, nä det lät konstigt att lägga 7000:- på en mobil till en 11-åring. Men som gåva är det väl svårare att säga nej till.

Ja eftersom det var en present så får han ha den, men enbart hemma och hos mormor/farmor.
  • Anonym (ge emfk)

Lisas föräldrar får såklart skylla sig själv som gett sitt barn en sån dyr leksak. Kalle ska inte behöva betala ett enda öre.

• Physalis

Jag hade inte bett Kalles föräldrar om pengar men jag hade verkligen uppskattat erbjudandet. Själv hade jag erbjudit och varit berädd på att betala.

Det låter också vettigt att lära sina barn att inte låna saker de inte har råd att ersätta.

• Anonym (Zäta)

om de är något jag som förälder inte vill ska gå sönder hade jag inte låtit barnet ta med telefonen. men jag vet att telefoner lätt går sönder och därför får en, enligt mig, billig telefon. Självklart är det vi som föräldrar (som låter benet ha telefonen) som betalar.

Jag skulle aldrig kräva att någon annan förälder betalar och jag skulle säga nej om jag blev erbjuden pengar. Däremot vet jag att barnet har haft sönder telefonen med flit (t ex om dom bråkar och kompisen slänger den medvetet i backen) så skulle jag inte sagt nej om dom erbjöd pengar men skulle fortfarande inte begära att kompisens föräldrar betalar.

Däremot skulle mitt barn av misstag (elller med flit) haft sönder mobil så skulle jag ge erbjudande om att stå för halva kostnaden (eller hela om det var med flit). Även fast jag anser att föräldrarna borde förstå att den kan gå sönder och borde isåfall inte ha den om dom inte vill att den går sönder.

Svar på tråden Vem bekostar en förstörd mobil?