• erian

Hyra lägenhet trots betalningsanmärkningar

Hej!

Jag sitter i en väldigt jobbig sits. Jag vill separa från min sambo då det verkligen inte funkar mer. Vårt förhållande funkar inte och ingen mår bra i detta. Vi har även en son tillsammans.

Problemet är att jag är hos kronofogden och har anmärkningar. Egentligen är skulderna även min sambos men jag har fått stå på allt eftersom han resan var skuldsatt när vi träffades. Han har hoppat mellan jobb och inte haft bra ekonomi så det har slutat med att jag hamnat i denna soppan.

Nu undrar jag hur jag ska göra för att få ett boende? Kam inte bo kvar i bor lägenhet, den är för dyr att klara själv.

Ingen kommer ju vilka hyra ut en lägenhet till mig! Jag har bra inkomst men anmärkningarna är många. Kan man få hjälp någonstans? Jag och min son kan ju inte bo på gatan :(

• Svar på tråden Hyra lägenhet trots betalningsanmärkningar
  • Anonym (Mia)

Kontakta först och främst KFM och upprätta en avbetalningsplan, det kan eventuellt göra det lättare för dig i hyresdjungeln.

• erian

Jag har utmätning på lönen så jag betalar av. Skulden är på ca 90 000 kr

• Anonym (Mia)
    erian skrev 2016-11-14 16:35:11 följande:

Jag har utmätning på lönen så jag betalar av. Skulden är på ca 90 000 kr

Ok, ja då önskar jag dig lycka till!
    Har du betalat av ett tag och kan visa det så finns det kanske hopp.
  • erian
    Tyrfing skrev 2016-11-14 16:38:53 följande:

Är den för dyr även om du får bostadsbidrag? 

Ja det är den, jag vet inte om jag får bidrag eftersom jag tror att

jag tjänar för bra för att få bidrag.
  • Tyrfing
    erian skrev 2016-11-14 16:42:21 följande:
    Ja det är den, jag vet inte om jag får bidrag eftersom jag tror att
    jag tjänar för bra för att få bidrag.
    Har du räknat på hur mycket utmätningen förändras när du blir ensamstående? 
  • erian
    Tyrfing skrev 2016-11-14 16:43:25 följande:

Har du räknat på hur mycket utmätningen förändras när du blir ensamstående? 

Nej det har jag inte gjort visserligen.

Men det känns ändå för dyrt att bo här själv och jag och

min son behöver inte all plats heller. Hade känts bättre att hitta något

som inte är så dyrt för att spara in lite. Hyran går på ca 10 000 kr :(
  • Carambolan

Är det en stor hyresvärd? Ofta gör de inte en ny kreditprövning om man byter till en annan lägenhet hos samma värd. Men då gäller det att ni hittar någon att byta med. Att byta en stor mot två små kanske skulle vara bra för både dig och ditt ex.

• Anonym (12345)

Hur stor är lägenheten du har nu och vad är det för hyra?

• erian
    Carambolan skrev 2016-11-14 16:51:58 följande:

Är det en stor hyresvärd? Ofta gör de inte en ny kreditprövning om man byter till en annan lägenhet hos samma värd. Men då gäller det att ni hittar någon att byta med. Att byta en stor mot två små kanske skulle vara bra för både dig och ditt ex.

Problemet är att det är en privat hyresvärd som bara har dessa husen som kostar lika mycket i hyra. Ett byte hade kunnat vara smart men dom gör säkerligen en koll på det nya. Jag har borgenär som kanske kan hjälpa lite på traven dock...
  • erian
    Anonym (12345) skrev 2016-11-14 16:54:59 följande:

Hur stor är lägenheten du har nu och vad är det för hyra?

En fyra o hyran är ca 10 000kr
  • Aniiee

Ofta har hyresvärdar (i alla fall stora och/eller kommunala) mest bekymmer med en om betalningsanmärkningarna är för missade hyror.  Har du inte det så brukar de vara rätt medgörliga. Har du dessutom någon som kan gå i gd för dig så bör det inte bli alltför stora bekymmer.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • erian
    Aniiee skrev 2016-11-14 17:32:32 följande:

Ofta har hyresvärdar (i alla fall stora och/eller kommunala) mest bekymmer med en om betalningsanmärkningarna är för missade hyror.  Har du inte det så brukar de vara rätt medgörliga. Har du dessutom någon som kan gå i gd för dig så bör det inte bli alltför stora bekymmer.

Har inga hyresskulder och har alltid skött hyran och kan få bra referens.

Har inte försökt att få någon lägenhet ännu, det är väl mer att man skäms och känner sig värdelös med sina anmärkningar. Hoppas någon har förståelse
  • Anonym (Samma)
    erian skrev 2016-11-14 20:02:51 följande:

Har inga hyresskulder och har alltid skött hyran och kan få bra referens.

Har inte försökt att få någon lägenhet ännu, det är väl mer att man skäms och känner sig värdelös med sina anmärkningar. Hoppas någon har förståelse

Jag har tidigare haft anmärkning, men ändå kunnat byta boende då jag var öppen med det från början, förklarade varför och erbjöd deposition. Vissa värdar har sagt nej direkt men alla har lyssnat och återkopplat. Jag hade det enklare hos just mindre privata värdar då de tar beslut i enskilda fall istället för att ha en generellt regel att de inte hyr ut till någon med anmärkning. Har man inga anmärkningar för just hyra är det lättare. Våga prova, det värsta som kan hända är att man får nej.
Svar på tråden Hyra lägenhet trots betalningsanmärkningar