• hjalmar89

Näthandel och lurendrejare

Min gamla mamma som inte är så van vid internet ville köpa en present åt mig på en sida hon hade hört bra om, Tradera. Hon letade och letade länge och hon var noga att det stod i annonsen att kvittot på varan fans kvar och att den var i gott skick. När hon äntligen hade hittat någon som verkade perfekt och vann den så slog hon såklart till och köpte varan. Hon tänkte inte på att man borde ringa försäljaren och kolla upp den innan man handlar för en stor summa pengar över internet utan hon tänkte väl att sidan borde ha kontroller och system eller något sånt och nu sitter hon här 3700 kr fattigare, det är mycket pengar för en gammal mamma med en låg inkomst och hennes sambo hade också hjälpt henne att betala. Hon letade på Tradera eftersom att hon har väldigt dåligt om pengar och jag antar att dom flesta som letar där letar efter varor billigare på grund av brist på pengar. Jag mår jättedåligt över det här och tycker samtidigt synd om henne som bara ville mig det bästa samtidigt som jag är otroligt arg på hur svinigt folk beter sig, lurar dom som har dåligt om pengar. Jag har läst på internet om flera som har råkat ut för detta, det är ju otroligt många! Jag förstår inte hur sidan kan vara kvar, dom borde iaf komma på några bättre kontroller. Svårt för såna som inte vet hur otäckt internet är att veta vad som kan hända om dom inte hört mycket om det innan.

Jag är ganska så säker på att hon inte kommer få tillbaka sina pengar eftersom att det är så många fall och polisen har inte tid att reda ut alla och om dom skulle göra det så skulle hon inte få dom tillbaka i alla fall.
    Finns det något man kan göra förutom att polisanmäla? 

• Svar på tråden Näthandel och lurendrejare
  • Aniiee

Sånt händer när privatpersoner handlar av privatpersoner. Sidan får vara kvar för att det är ett torg och har inte mer ansvar än om du går ner på torget och köper något av din granne.

Nej, ni kan inte göra mycket mer än anmäla för bedrägeri om det handlar om det. Fast jag vet förstås inte vad som hänt, eftersom du inte direkt skriver det....

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • YesMaster

Om anmälan inte är gjord så gör det ändå, jag anmälde för en vara på 300kr och fick en bibel med info om hur många denna människa lurat pengar av (på blocket bl a)

Åtal väcks och när hon tillslut ska betala mina 300kr så är dom nog uppe på 4-siffrigt :)

• hjalmar89
    Aniiee skrev 2016-11-15 00:33:49 följande:

Sånt händer när privatpersoner handlar av privatpersoner. Sidan får vara kvar för att det är ett torg och har inte mer ansvar än om du går ner på torget och köper något av din granne.

Nej, ni kan inte göra mycket mer än anmäla för bedrägeri om det handlar om det. Fast jag vet förstås inte vad som hänt, eftersom du inte direkt skriver det....

Ja så är det ju, fult bara hur lätt det är att luras och hur många som går i fällan. Ja hon betalade för en pryl hon inte fick helt enkelt.
  • hjalmar89
    YesMaster skrev 2016-11-15 08:32:22 följande:

Om anmälan inte är gjord så gör det ändå, jag anmälde för en vara på 300kr och fick en bibel med info om hur många denna människa lurat pengar av (på blocket bl a)

Åtal väcks och när hon tillslut ska betala mina 300kr så är dom nog uppe på 4-siffrigt :)

Ja polisanmäla ska jag definitivt göra! Tror du att man kommer få ersättning? Känns ju som att det är liten chans när det är så många som har blivit lurade och vill ha pengar tillbaka. Vet inte riktigt hur det där fungerar men vi får se vad polisen säger helt enkelt!
  • YesMaster
    hjalmar89 skrev 2016-11-15 09:18:51 följande:

Ja polisanmäla ska jag definitivt göra! Tror du att man kommer få ersättning? Känns ju som att det är liten chans när det är så många som har blivit lurade och vill ha pengar tillbaka. Vet inte riktigt hur det där fungerar men vi får se vad polisen säger helt enkelt!

Om åtal väcks och hon blir skyldig att betala så kommer det att ske, men det kan dröja. Troligen tar hon de större beloppen först så de inte växer sig för stora med åren
Svar på tråden Näthandel och lurendrejare