Orosanmälan som privatperson eller via jobbet?
Igår blev jag vittne (jag stod bredvid) till en sak som skedde mellan en elev på skolan jag jobbar på och dennes ena förälder.
Detta skedde under skoltid men inte på skolans område.
Eleven hotade sin förälder på ett allvarligt sätt (hotade att skada/döda) och jag sa till eleven, föräldern sa till lite halvhjärtat, hen uppfattade troligen inte saken som 'på allvar'.
Eleven har dock inget som helst konsekvenstänk så eleven skulle kunna göra allvar av hotet utan att förstå konsekvensen.
Pga vissa saker som föräldern har sagt och gjort (bla talat om i vilken klass hen gick i och jag har gått i samma skola och vet att där hamnar man om man har problem av något slag, oftast låg intelligens) så misstänker jag att föräldern har ett visst begåvningshandikapp men det vet jag inte. Det KAN vara någon annan orsak till att hen gick där.
Jag och skolan uppfattar iaf att föräldern inte riktigt förstår omfattningen av sitt barns diagnos och inte heller att föräldern förstår allvaret i detta. Barnet har även hotat kamrater och sitt syskon. Detta under kort tid och jag har bara hörsägen ang syskonet och kamraten, dock berättat direkt till mig av föräldern (ang syskonet) och kamraten ang dennes händelse. Syskonet är väldigt litet och kan inte försvara sig själv. Föräldern har inte alltid full uppsikt, bla har eleven låst föräldern ute från bostaden, med syskonet kvar inne.
Här är ytterligare en sak som oroar mig; trots att utelåsning skett flera ggr tar föräldern inte med nyckel då denne går till skolan med eleven. Dörren lämnas olåst och eleven kan springa hem om något går fel (kan vara missad info om något, fel skor eller vad som helst) och sen låsa ute föräldern. Dock är syskonet med ut alla ggr utom den gången då föräldern bara slängde en soppåse. Misstänker att syskonet fortfarande lämnas kvar inne tillsammans med eleven vid sådana tillfällen, men vet inget om det.
Ska jag anmäla via skolan måste jag ha rektorn med mig och denne får jag tag i först på torsdag. Bitr rektor är sjukskriven minst hela veckan ut.
En kollega tyckte att jag skulle göra orosanmälan som privatperson, dock anonymt.
Jag är ny på detta så jag tänkte om ni har några tankar kring detta? Visst kan jag göra en orosanmälan anonymt eller inte som privatperson, men det skedde ju under min arbetstid, spelar det någon roll?