• Anonym (...)

Orosanmälan som privatperson eller via jobbet?

Igår blev jag vittne (jag stod bredvid) till en sak som skedde mellan en elev på skolan jag jobbar på och dennes ena förälder.
    Detta skedde under skoltid men inte på skolans område.

Eleven hotade sin förälder på ett allvarligt sätt (hotade att skada/döda) och jag sa till eleven, föräldern sa till lite halvhjärtat, hen uppfattade troligen inte saken som 'på allvar'.
    Eleven har dock inget som helst konsekvenstänk så eleven skulle kunna göra allvar av hotet utan att förstå konsekvensen.
    Pga vissa saker som föräldern har sagt och gjort (bla talat om i vilken klass hen gick i och jag har gått i samma skola och vet att där hamnar man om man har problem av något slag, oftast låg intelligens) så misstänker jag att föräldern har ett visst begåvningshandikapp men det vet jag inte. Det KAN vara någon annan orsak till att hen gick där.

Jag och skolan uppfattar iaf att föräldern inte riktigt förstår omfattningen av sitt barns diagnos och inte heller att föräldern förstår allvaret i detta. Barnet har även hotat kamrater och sitt syskon. Detta under kort tid och jag har bara hörsägen ang syskonet och kamraten, dock berättat direkt till mig av föräldern (ang syskonet) och kamraten ang dennes händelse. Syskonet är väldigt litet och kan inte försvara sig själv. Föräldern har inte alltid full uppsikt, bla har eleven låst föräldern ute från bostaden, med syskonet kvar inne.

Här är ytterligare en sak som oroar mig; trots att utelåsning skett flera ggr tar föräldern inte med nyckel då denne går till skolan med eleven. Dörren lämnas olåst och eleven kan springa hem om något går fel (kan vara missad info om något, fel skor eller vad som helst) och sen låsa ute föräldern. Dock är syskonet med ut alla ggr utom den gången då föräldern bara slängde en soppåse. Misstänker att syskonet fortfarande lämnas kvar inne tillsammans med eleven vid sådana tillfällen, men vet inget om det.

Ska jag anmäla via skolan måste jag ha rektorn med mig och denne får jag tag i först på torsdag. Bitr rektor är sjukskriven minst hela veckan ut.
    En kollega tyckte att jag skulle göra orosanmälan som privatperson, dock anonymt.

Jag är ny på detta så jag tänkte om ni har några tankar kring detta? Visst kan jag göra en orosanmälan anonymt eller inte som privatperson, men det skedde ju under min arbetstid, spelar det någon roll?

• Svar på tråden Orosanmälan som privatperson eller via jobbet?
  • starbo

Jag jobbar på socialtjänsten. Du kan ringa och göra en anonym anmälan absolut men jag tycker även att en anmälan ska göras via skolan! Det gör absolut inget att det blir två.

• Anonym (...)
    starbo skrev 2016-11-15 15:25:03 följande:

Jag jobbar på socialtjänsten. Du kan ringa och göra en anonym anmälan absolut men jag tycker även att en anmälan ska göras via skolan! Det gör absolut inget att det blir två.

Ok tack! Då kan jag göra en själv i morgon då så får jag ta detta med rektorn när hon återkommer.
  • aster

1. Du lämnar ut mycket detaljer som gör att personer i omgivningen skulle hunna identifiera familjen det rör sig om. Tex en granne som bevittnat utlåsningen eller föräldern själv. Därmed bryter du tystnadsplikten.

2. Om du verkligen tror att det finns en reell risk att eleven orsakar allvarlig skada tycker jag att du ska göra en akut anmälan till socialtjänsten. Du ska göra den öppet då du gör den i tjänsten. 
    Om du snarare ser händelsen som ytterligare ett tecken på att familjen sviktar men inte tror ngt kommer hända innan torsdag tror jag det är bättre att ta upp med övrig berörd personal så att en genomarbetad anmälan kan göras från skolan och föräldern kan få info ordentligt.

3. Jag förstår inte varför du inte pratar öppet med föräldern om din oro? Ni behöver väl ett samarbete kring barnets problem, nu låter det mer som du går och samlar skvaller och tecken på hög. Kanske finns det förklaringar som skulle lugna dig om du vågade fråga? 

• Anonym (...)
    aster skrev 2016-11-20 20:20:10 följande:

1. Du lämnar ut mycket detaljer som gör att personer i omgivningen skulle hunna identifiera familjen det rör sig om. Tex en granne som bevittnat utlåsningen eller föräldern själv. Därmed bryter du tystnadsplikten.

2. Om du verkligen tror att det finns en reell risk att eleven orsakar allvarlig skada tycker jag att du ska göra en akut anmälan till socialtjänsten. Du ska göra den öppet då du gör den i tjänsten. 
    Om du snarare ser händelsen som ytterligare ett tecken på att familjen sviktar men inte tror ngt kommer hända innan torsdag tror jag det är bättre att ta upp med övrig berörd personal så att en genomarbetad anmälan kan göras från skolan och föräldern kan få info ordentligt.

3. Jag förstår inte varför du inte pratar öppet med föräldern om din oro? Ni behöver väl ett samarbete kring barnets problem, nu låter det mer som du går och samlar skvaller och tecken på hög. Kanske finns det förklaringar som skulle lugna dig om du vågade fråga? 

1 Nej, det finns ingen som kan känna igen familjen då jag har ändrat vissa detaljer.

2 Jag är tveksam om eleven kan komma att orsaka verklig skada då jag är ny på just denna elev. Andra på skolan som jag har talat med om händelsen tror dock det. Ska jag göra anmälan i tjänsten måste jag ha talat med rektorn först fick jag veta. 

3 Föräldern pratade jag med när händelsen skedde och påtalade även vissa andra saker som jag såg som inte är bra för barnet. Föräldern verkade inte alls förstå det jag sa.

Jag lägger till en 4: Detta skedde för en tid sedan och anmälan etc är redan upprättad och gjord.
  • minst

Jag jobbar med barn och ungdomar som far illa och det finns ingenting som säger att du måste ta detta via rektorn. Självklart är det bra att rektorn informeras så att  han/hon kan vidta åtgärder så att eleven som inte mår bra får stöd men också så att de som blir utsatta för elevens utbrott får hjälp. Är det akut kan du också rådfråga skolsköterskan och skolans kurator för att få stöttning.

• Asirna

Eftersom detta hände på skolan bör du göra anmälan via skolan.

• Anonym (Meningslöst)
    Anonym (...) skrev 2016-11-20 23:01:34 följande:
    1 Nej, det finns ingen som kan känna igen familjen då jag har ändrat vissa detaljer.

2 Jag är tveksam om eleven kan komma att orsaka verklig skada då jag är ny på just denna elev. Andra på skolan som jag har talat med om händelsen tror dock det. Ska jag göra anmälan i tjänsten måste jag ha talat med rektorn först fick jag veta. 

3 Föräldern pratade jag med när händelsen skedde och påtalade även vissa andra saker som jag såg som inte är bra för barnet. Föräldern verkade inte alls förstå det jag sa.

Jag lägger till en 4: Detta skedde för en tid sedan och anmälan etc är redan upprättad och gjord.
    Tror inte ett skvatt på nr 4 eftersom du ber om råd med hur du ska göra. Hela tråden faller om det hände för en tid sedan och anmälan redan är gjord.
  • Alexander Bergbacka
    Anonym (Meningslöst) skrev 2016-11-21 04:59:01 följande:
    Tror inte ett skvatt på nr 4 eftersom du ber om råd med hur du ska göra. Hela tråden faller om det hände för en tid sedan och anmälan redan är gjord.

I så fall tycker jag att du ska ta och läsa när den här tråden skapades.

den 15:e var nämligen för ett tag sedan i dagsläget.

• Anonym (Meningslöst)
    Alexander Bergbacka skrev 2016-11-21 05:13:22 följande:

I så fall tycker jag att du ska ta och läsa när den här tråden skapades.

den 15:e var nämligen för ett tag sedan i dagsläget.

Jasså? Det var den 20:e hon skrev. Tvivlar på att det stämmer.
  • Alexander Bergbacka
    Anonym (Meningslöst) skrev 2016-11-21 05:41:05 följande:
    Jasså? Det var den 20:e hon skrev. Tvivlar på att det stämmer.

Notera vad som står överst i vänster hörn på den fösta posten i tråden.

"Tis 15 nov 10:24"

Det är datum + tidpunkt då inlägget lades, och alltså när tråden skapades.

Svar på tråden Orosanmälan som privatperson eller via jobbet?