• Svar på tråden Besvara några studenters frågor om skruvlock!
  • EnAnonumius
    KTH Student skrev 2016-11-15 15:34:48 följande:

Hej! Vi är ett gäng studenter som läser Maskinteknik vid KTH och har just nu ett projektarbete som bland annat handlar om skruvlock. Besvara några frågor åt oss så får ni kanske ett humm om vad vi klurat ut :)

Enkäten hittar ni här: docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdhkxy3s3vXKl0yf7mrF1V5WQOHC6whkeCTTPos2tf1M85WcQ/viewform

Tack på förhand!

Då TS har glömt att göra en länk i inlägget så fixar jag den här åt TS.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdhkxy3s3vXKl0yf7mrF1V5WQOHC6whkeCTTPos2tf1M85WcQ/viewform

TS har nog inte greppat att på FL så funkar det inte automatiskt att göra länkar, genonm copy/past utan man måste skapa länkarna manuellt, genon att markera (ordet eller länken) och trycka på kedjeikonen sedan och sedan Klistra in länken igen i rutan man får upp.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Hoppas att länken funkar, jag vet att det kan bli problem mellan nya och gammla FL med länkar. Jag ligger på "gammla FL".

• Aniiee
    EnAnonumius skrev 2016-11-15 20:10:07 följande:
    Då TS har glömt att göra en länk i inlägget så fixar jag den här åt TS.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdhkxy3s3vXKl0yf7mrF1V5WQOHC6whkeCTTPos2tf1M85WcQ/viewform

TS har nog inte greppat att på FL så funkar det inte automatiskt att göra länkar, genonm copy/past utan man måste skapa länkarna manuellt, genon att markera (ordet eller länken) och trycka på kedjeikonen sedan och sedan Klistra in länken igen i rutan man får upp.
    Jodå, det går utmärkt att klippa och klistra. Jag gör det varje gång jag länkar, och ingen har problem med det.

DÄREMOT så brukar FL ha problem med långa länkar, så har jag superlänkar så bruakr jag göra dem tinyurl

TS, jag följde din länk i TS, och har svarat. God natt.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2016-11-15 21:50:36 följande:
    Jodå, det går utmärkt att klippa och klistra. Jag gör det varje gång jag länkar, och ingen har problem med det.

DÄREMOT så brukar FL ha problem med långa länkar, så har jag superlänkar så bruakr jag göra dem tinyurl
    __________________________________________________ _________

TS, jag följde din länk i TS, och har svarat. God natt.
    Har aldrig funkat med klippa klistra för mig (oavsett webbläsare) på gammla fl. Jag kan inte använda "nya FL" av flera anledningar..
    Utan man får markera texten sedan välja ikonen med sammansatta länkar på och sedan klistra in där i popuprutan. Ren "copy/past" har som sagt aldrig funkat för mig.

Men i gengäld så har jag aldrig haft problem med långa länkar på det sätt

Men men jag skall själv tänka på att använda "tiny url". då det är ju praktiskt med den.

• Linnea1994

Länken fungerar bra att klicka på och komma till undersökningen.
    Jag skall svara på den åt er nu.

• Linnea1994
    Linnea1994 skrev 2016-11-16 10:25:10 följande:

Länken fungerar bra att klicka på och komma till undersökningen.
    Jag skall svara på den åt er nu.

Det tog ca 30 sekunder att svara på frågorna så hjälp nu det stackars studenterna!
  • No Logo

Även om jag själv inte skulle ha användning av en sådan produkt skulle jag kunna tänka mig att köpa några som present till äldre släktingar!

• Linnea1994
    No Logo skrev 2016-11-16 10:35:50 följande:

Även om jag själv inte skulle ha användning av en sådan produkt skulle jag kunna tänka mig att köpa några som present till äldre släktingar!

Min tanke också! Ibland äör det ju lite svårt även för oss unga att få upp ett lock.
  • Anonym (svag)

Att gå till kökslådan, ta fram en kniv eller dylikt och använda den på locket tar kanske 30-45 sekunder, så er burköppnare skulle behöva vara både väldigt enkel och snabb att använda för att jag ska tycka att det vore värt det. Om öppnaren t.ex. sitter fast på väggen så att den alltid är lättillgänglig och öppnar burken på ett par sekunder så vore det absolut intressant, men är det en stor maskin som man måste förvara i ett skåp och ta fram varje gång så absolut inte.

• monkees
    Linnea1994 skrev 2016-11-16 11:40:24 följande:
    Min tanke också! Ibland äör det ju lite svårt även för oss unga att få upp ett lock.
    Fast inte skruvlock om man har vett att avlägsna vacuumet?
  • monkees
    Anonym (svag) skrev 2016-11-16 18:38:12 följande:

Att gå till kökslådan, ta fram en kniv eller dylikt och använda den på locket tar kanske 30-45 sekunder, så er burköppnare skulle behöva vara både väldigt enkel och snabb att använda för att jag ska tycka att det vore värt det. Om öppnaren t.ex. sitter fast på väggen så att den alltid är lättillgänglig och öppnar burken på ett par sekunder så vore det absolut intressant, men är det en stor maskin som man måste förvara i ett skåp och ta fram varje gång så absolut inte.

Men precis. "Problemet" ligger ju i att avlägsna vacuumet och inte i själva "skruvmanövern". När man avlägsnat vacuum så öppnar sig burken mkt lätt.
  • Anonym (GodaGodare)

Finns redan nåt genialiskt lock på t ex nån Felix-burk jag har. Runt locket finns en löst sittande separat ring som gör öppnandet superenkelt. Hur det funkar vet jag inte.

• Linnea1994
    monkees skrev 2016-11-17 05:25:20 följande:
    Men precis. "Problemet" ligger ju i att avlägsna vacuumet och inte i själva "skruvmanövern". När man avlägsnat vacuum så öppnar sig burken mkt lätt.
    Nja det locken som sitter värst är ju typ syltburkar som har lock som "klistrats" igen av sylten, sitter som berget!
  • Anonym (lockuppnare)

Istället för en elektrisk burköppnare borde man titta på hur oljefiltertänger fungerar eller så får man hålla sig till de burkar som har de "nya" lättöppnade locken (

).

Svar på tråden Besvara några studenters frågor om skruvlock!