• Lilla Gs mamma

Barnförbjudet på restaurang?

Firade bröllopsdag med maken ikväll och yngsta barnet, ett år, var med på restaurang. Det är en lugn och glad liten grabb som mestadels satt still vid bordet men mellan rätterna ville han hålla någon av oss i handen och gå runt lite. Inget skrik, inget gråt, men lite skratt då och då och viss rörelse i och med att vi turades om att gå med honom. Lite folk i restaurangen men vid bordet bredvid satt ett äldre par. När vi skulle gå kommer kvinnan i paret fram och säger att hon är ledsen för att vi förstört deras kväll ute. Hon tyckte att vi störde, även om vår son inte varit högljudd, för "man tar inte med så små barn på så fina restauranger". Jag blev paff, för jag trodde det berodde på barnets beteende och inte ålder - eller existens.

Vad tycker ni? Har barn inte på restaurang att göra?

• Svar på tråden Barnförbjudet på restaurang?
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (G) skrev 2016-11-16 11:22:58 följande:

Det äldre paret borde ha promenerat runt TS bord ett tag istället av att sura. :)

Tanten kunde ha hållit gubben i handen och kastat lite mat GladSkrattande
  • Carabellis kusp

Jag tycker att den enda som är klandervärd är damen på det andra bordet. Tycker faktiskt att du ska skriva till Magdalena Ribbing i frågan, hon är den som vet vad man borde ha gjort och sagt!

• Anonym (G)
    Carabellis kusp skrev 2016-11-16 20:08:28 följande:

Jag tycker att den enda som är klandervärd är damen på det andra bordet. Tycker faktiskt att du ska skriva till Magdalena Ribbing i frågan, hon är den som vet vad man borde ha gjort och sagt!

;)

"Det är din skyldighet att se till att ditt barn inte stör, menar Magdalena Ribbing som berättar att hon gärna säger något vänligt till obekanta barn, men det är inte alla gånger som det passar. Man kanske är mitt uppe i en allvarlig konversation med en person. Då är det inte så roligt att bli avbruten av en treåring som frågar vad man heter och varför man äter den där äckliga salladen. Därför kan inte föräldrar låta sina barn springa runt hur som helst. Föräldrar har en absolut skyldighet att se efter sitt barn, menar Magdalena Ribbing.

Det är främst är för barnets skull som det är bättre att välja ett barnvänligt ställe, betonar hon.

? Det är helt vansinnigt att ta med en treåring på en fin krog och låta barnet sitta och kasta mat. Jag tycker inte att ett barn har rätt att förstöra andras matro och förväntade lugn. Föräldrar bör inse att det är synd om ett barn som inte är välkommet. Barnet har känslotentakler och förstår det. Vad gör det med ett barns självkänsla? Det är föräldrarnas ansvar att visa sitt barn den hänsynen, så att barnet slipper känna sig som ett störningsmoment, säger hon."

www.familjeliv.se/foralder/1.1333448
  • Lilla Gs mamma
    Anonym (G) skrev 2016-11-16 20:19:00 följande:

;)

"Det är din skyldighet att se till att ditt barn inte stör, menar Magdalena Ribbing som berättar att hon gärna säger något vänligt till obekanta barn, men det är inte alla gånger som det passar. Man kanske är mitt uppe i en allvarlig konversation med en person. Då är det inte så roligt att bli avbruten av en treåring som frågar vad man heter och varför man äter den där äckliga salladen. Därför kan inte föräldrar låta sina barn springa runt hur som helst. Föräldrar har en absolut skyldighet att se efter sitt barn, menar Magdalena Ribbing.

Det är främst är för barnets skull som det är bättre att välja ett barnvänligt ställe, betonar hon.

? Det är helt vansinnigt att ta med en treåring på en fin krog och låta barnet sitta och kasta mat. Jag tycker inte att ett barn har rätt att förstöra andras matro och förväntade lugn. Föräldrar bör inse att det är synd om ett barn som inte är välkommet. Barnet har känslotentakler och förstår det. Vad gör det med ett barns självkänsla? Det är föräldrarnas ansvar att visa sitt barn den hänsynen, så att barnet slipper känna sig som ett störningsmoment, säger hon."

www.familjeliv.se/foralder/1.1333448

Och jag håller med! Men vår ettåring var inte vid deras bord och kastade inte mat. Han höll en förälder i handen och gick ut i foajén några gånger, för att inte störa. Men visst, han skrattade glatt några gånger och det kanske störde. Men det gjorde å andra sidan det stora förfriskade sällskapet med vuxna också.
  • Anonym (G)
    Lilla Gs mamma skrev 2016-11-16 20:40:50 följande:

Och jag håller med! Men vår ettåring var inte vid deras bord och kastade inte mat. Han höll en förälder i handen och gick ut i foajén några gånger, för att inte störa. Men visst, han skrattade glatt några gånger och det kanske störde. Men det gjorde å andra sidan det stora förfriskade sällskapet med vuxna också.

Absolut. Som sagt tanten borde ha bett om att få ett annat bord.
  • Dejsy

Förstår inte vad priser och "finare" restauranger har med saken att göra?
    Jag vill inte bli störd på pizzahaket heller!
    Ska det kosta att inte bli störd? (Störs egentligen inte alls av barn).

• Anonym (Moraltant)
    Lilla Gs mamma skrev 2016-11-15 22:50:42 följande:

Det räknas nog som ett lite finare ställe, så jag tar till mig era åsikter. 

Lilla Gs mamma skrev 2016-11-15 23:46:04 följande:
    Nja, restaurangbesök är väl sällan en livsnödvändighet, men vi ville gärna fira vår bröllopsdag och hade ingen barnvakt och tyckte inte restaurangen var så fin att det skulle spela någon roll om han var med...
    Men, hur ska du ha det?

Var det så att restaurangen är lite finare men när du stötte på motstånd så degraderade du den lite?

• Lilla Gs mamma
    Anonym (Moraltant) skrev 2016-11-16 20:59:17 följande:

Men, hur ska du ha det?

Var det så att restaurangen är lite finare men när du stötte på motstånd så degraderade du den lite?

Den var finare än kvarterskrogstypen, men inte tusenkronorsrestaurang a la Guide Michelin. På det sistnämnda skulle inte ens jag ta med sonen, därav mina svar ovan. Det är en riktigt schysst restaurang på ett hotell. En varmrätt kostade runt 250 kr. Om det nu spelar roll?
  • Bisse56
    Dejsy skrev 2016-11-16 20:53:54 följande:

Förstår inte vad priser och "finare" restauranger har med saken att göra?

Jag vill inte bli störd på pizzahaket heller!

Ska det kosta att inte bli störd? (Störs egentligen inte alls av barn).

• kaffe

Lika irriterande som det är att ha en gallskrikande unge med föräldrar som inte bryr om att andra blir störda vid bordet jämte är det med personer som inte klarar av att njuta av sin måltid bara för att en liten ettåring tultar förbi med sin förälder ett par gånger.

• Anonym (Moraltant)
    kaffe skrev 2016-11-16 22:29:53 följande:

Lika irriterande som det är att ha en gallskrikande unge med föräldrar som inte bryr om att andra blir störda vid bordet jämte är det med personer som inte klarar av att njuta av sin måltid bara för att en liten ettåring tultar förbi med sin förälder ett par gånger.

Ok, fint. Nästa gång jag hamnar nära alternativ ett byter jag mer än gärna med dig som sitter nära alternativ två.
  • Anonym (L)
    Anonym (Moraltant) skrev 2016-11-16 22:57:36 följande:

Ok, fint. Nästa gång jag hamnar nära alternativ ett byter jag mer än gärna med dig som sitter nära alternativ två.

Haha touché.

Ts - horellrestaurang i den prisklassen som dessutom innehar och glatt ställer fram barnstol är INGA problem att ta med barn till. Du gjorde helt rätt som informerade att barn skulle komma och har inget att skämmas för. På en fine dining plats hade varit mindee passande och också mer komplicerat (ingen barnstol t.ex). Glöm hela grejen och låt surtanteb sura.
Svar på tråden Barnförbjudet på restaurang?