• dalinaa

hur ska jag göra om jag blir stämd?

Hej!
    det är så att vi precis sålt vårat nyrenoverade hus till ett fin par, vi kom överens om att sälja huset till dem för 2miljoner och att vi inte skulle lägga huset på bud. vår mäklare var med och vi sålde huset, (mannen köpte huset utan besiktning)

2 månader efter inflyttningen får vi ett samtal från köparen som säger att han har funnit ett fel i avloppen i badrumet på nede pan och att det kostar 300kr att fixa, så min pappa går med på att betala 300kr för att fixa felet.
    efter ca 1 vecka så ringer dem yttligare och säger att det kommer kosta mer att betalla för fixningen och att dem vill ha 8000kr.. så min far går tillbaka dit och försöker komma överens med honom om att betalla 5000 av 8000kr, då säger köparen att han kräver 25000kr!!!! min pappa tycker då det låter jätte fel och beslutar att inte ge några pengar alls..

idag kl 13.00 får min mamma ett mail som lyder: Hej!

"Vi vill ge ____ en chans till att betala nedre badrummet som kommer kosta 30.000kr totalt för återställning. 

Han får på sig till Måndagen den 21/11-16. Om han nu skulle tacka nej till detta. Kommer vi där med att gå vidare med en stämningsansökan som då kommer omfatta alla dolda fel vi upptäckt i bostadsrätten."

nu vänder jag mig hit om lite råd, mannen köpte huset utan besikning OCH huset är väldigt gammalt och han vill inte berätta för oss vad som är fel med badrummet utan att avloppet är fel..?

hur ska jag ta mig till, ska jag låta detta åka till domstol??

• Svar på tråden hur ska jag göra om jag blir stämd?
  • Långbenopluto

Oroa dig inte, dom köpte huset utan besiktning och då är det deras eget fel. Köparen har undersökningsplikt.

Ni ska inte betala nåt.

• Kvinna30plus
    dalinaa skrev 2016-11-16 17:38:09 följande:

Hej!

det är så att vi precis sålt vårat nyrenoverade hus till ett fin par, vi kom överens om att sälja huset till dem för 2miljoner och att vi inte skulle lägga huset på bud. vår mäklare var med och vi sålde huset, (mannen köpte huset utan besiktning)

2 månader efter inflyttningen får vi ett samtal från köparen som säger att han har funnit ett fel i avloppen i badrumet på nede pan och att det kostar 300kr att fixa, så min pappa går med på att betala 300kr för att fixa felet.

efter ca 1 vecka så ringer dem yttligare och säger att det kommer kosta mer att betalla för fixningen och att dem vill ha 8000kr.. så min far går tillbaka dit och försöker komma överens med honom om att betalla 5000 av 8000kr, då säger köparen att han kräver 25000kr!!!! min pappa tycker då det låter jätte fel och beslutar att inte ge några pengar alls..

idag kl 13.00 får min mamma ett mail som lyder: Hej!

"Vi vill ge ____ en chans till att betala nedre badrummet som kommer kosta 30.000kr totalt för återställning. 

Han får på sig till Måndagen den 21/11-16. Om han nu skulle tacka nej till detta. Kommer vi där med att gå vidare med en stämningsansökan som då kommer omfatta alla dolda fel vi upptäckt i bostadsrätten."

nu vänder jag mig hit om lite råd, mannen köpte huset utan besikning OCH huset är väldigt gammalt och han vill inte berätta för oss vad som är fel med badrummet utan att avloppet är fel..?

hur ska jag ta mig till, ska jag låta detta åka till domstol??

Om vi utgår för att det är en fastighet en villa ni sålt så skriver du ens stunden att det är nytenoverat å andra att det är gammalt. Badrummet som köparen hävdar är fel på är det nyligen renoverat och hur gammalt är det? Har ni gjort renoveringen själva eller har ni papper på det dvs kvalitetsintyg? Dolda fel är alltid i relation till hur gammalt ett hus är. Men har ni nyligen renoverat badrummet så förutsätter man att det skall hålla den standarden som det årtalet kräver. Ett dolt fel kan inte upptäckas vid besiktning, det är ju just dolt....men brister kan ju upptäckas som skvallrar om ett taskigt jobb...frågan här är om detta fel hade kunnat upptäckas eller inte.
  • Kvinna30plus
    Scalaren skrev 2016-11-16 17:41:49 följande:

Oroa dig inte, dom köpte huset utan besiktning och då är det deras eget fel. Köparen har undersökningsplikt.

Ni ska inte betala nåt.

Hur ska en besiktningsman kunna upptäcka ett DOLT fel? Man kan fatta misstankar om ej fackmannamässigt utför jobb men ett dolt fel är ju just dolt även för en besiktningsman ;)
  • dalinaa
    Kvinna30plus skrev 2016-11-16 17:41:32 följande:

Är det en fastighet eller en bostadsrätt?

det är en bostadsrätt :)
  • dalinaa
    Kvinna30plus skrev 2016-11-16 17:47:11 följande:
    Om vi utgår för att det är en fastighet en villa ni sålt så skriver du ens stunden att det är nytenoverat å andra att det är gammalt. Badrummet som köparen hävdar är fel på är det nyligen renoverat och hur gammalt är det? Har ni gjort renoveringen själva eller har ni papper på det dvs kvalitetsintyg? Dolda fel är alltid i relation till hur gammalt ett hus är. Men har ni nyligen renoverat badrummet så förutsätter man att det skall hålla den standarden som det årtalet kräver. Ett dolt fel kan inte upptäckas vid besiktning, det är ju just dolt....men brister kan ju upptäckas som skvallrar om ett taskigt jobb...frågan här är om detta fel hade kunnat upptäckas eller inte.
    huset är gammalt, vi har bara bytt ut golvet i badrummet och renoverat resten av huset, så badrummet är bara renoverat i golvet, och han säger då att det är nått fel med avloppet i duschen. hur blir det då?
  • Kvinna30plus
    dalinaa skrev 2016-11-16 17:54:01 följande:
    dalinaa skrev 2016-11-16 17:54:01 följande:
    Då gäller inte jordbalkens felregler utan det är köplagens regler som man får hänvisa till då en bostadsrätt är en lös egendom ( om det som troligast handlar om en affär mellan två privatpersoner. )

Då beror det på hur avtalet är skrivet finns inget reglerat där är det Köpl 17 paragraf 3, och vad köparen med fog kunnat förvänta sig. 

Är badrummet renoverat så kan köparen förvänta sig att det skall vara renoverat fackmannamässigt. 

Hur gammalt är badrummet är då frågan?

• Kvinna30plus
    gahadas skrev 2016-11-16 18:10:57 följande:

Ni kommer inte behöva betala något

Det kan dom visste behöva. Man får först kolla vad som avtalats, går det inte att läsa ut där är det köplagen man går till då det är en bostadsrätt vilket är en lös egendom. I köplagen finns heller inget reglerat om någon undersökningsplikt som köpare utan enbart att man inte får åberopa fel som man känt till vid köpet. 
  • Kvinna30plus
    Scalaren skrev 2016-11-16 17:41:49 följande:

Ni ska inte betala nåt.

Köparen har INTE undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt. Bostadsrätt är lös egendom och regleras därmed av köplagen och dr finns ingen undersökningsplikt reglerad ( Köplagen då Köp privatpersoner emellan, är ju vanligast)
  • Kvinna30plus
    dalinaa skrev 2016-11-16 17:56:42 följande:
    huset är gammalt, vi har bara bytt ut golvet i badrummet och renoverat resten av huset, så badrummet är bara renoverat i golvet, och han säger då att det är nått fel med avloppet i duschen. hur blir det då?
    Om golvet är renoverat tar man kanske för givet att även golvbrunnen också är renoverad?? Troligtvis är det väl inte tätt vid golvbrunnen då efter er renovering? är det plastmatta ni bytt ut? El vad har ni för tätskikt?
  • Aniiee
    Kvinna30plus skrev 2016-11-16 21:24:05 följande:
    Köparen har INTE undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt. Bostadsrätt är lös egendom och regleras därmed av köplagen och dr finns ingen undersökningsplikt reglerad ( Köplagen då Köp privatpersoner emellan, är ju vanligast)
    Jag hade för mig att köplagen hänvisade till jordabalken när det gäller bostadsrätter? OT, jag vet, men nu blev jag nyfiken. 

Gällande fel i bostadsrätten, finns dock en regel i 1 § 4 st. köplagen som anger att just för fel i bostadsrätter ska inte felreglerna i köplagen gälla utan de i 4 kap. 11, 12 och 18?19 d §§ jordabalken
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • nuharjagbytt

När man renoverar ett badrum så ska man vid försäljning visa upp att arbetet är riktigt utfört. Golvet är ju väldigt centralt och viktigt att blir rätt så borde gälla även i ert fall.

Sen så måste de ju visa vad som är fel och specifiera vad kostnaden 30000 kr kommer ifrån. Dessutom tror jag de borde ge er möjlighet att fixa det i första hand och i andra hand fixa själva och kräva pengar.

• Kvinna30plus

I

Aniiee skrev 2016-11-16 21:39:31 följande:

Jag hade för mig att köplagen hänvisade till jordabalken när det gäller bostadsrätter? OT, jag vet, men nu blev jag nyfiken. 

Gällande fel i bostadsrätten, finns dock en regel i 1 § 4 st. köplagen som anger att just för fel i bostadsrätter ska inte felreglerna i köplagen gälla utan de i 4 kap. 11, 12 och 18?19 d §§ jordabalken

Nej det är köplagen som gäller vid överlåtelse av bostadsrätt mellan privatpersoner. 1 paragraf 4 handlar om konsumentköplagen dvs mellan företag-privatperson eller företag-företag å har inte något med det du nämner alls
  • Kvinna30plus

Man överlåter inte en byggnad vid överlåtelse av bostadsrätt utan en andel i bostadsrättsföreningen.
  • Aniiee
    Kvinna30plus skrev 2016-11-16 21:50:49 följande:

I

Nej det är köplagen som gäller vid överlåtelse av bostadsrätt mellan privatpersoner. 1 paragraf 4 handlar om konsumentköplagen dvs mellan företag-privatperson eller företag-företag å har inte något med det du nämner alls
    Nej, alltså... Första paragragen, fjärde stycket. Inte fjärde paragrafen (som handlar om konsumentköp).
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Kvinna30plus

www.zacharias.se/faq/koparen-av-bostadsratt-reklamerar-ett-fel/
  • Kvinna30plus
    Aniiee skrev 2016-11-16 21:54:48 följande:

Nej, alltså... Första paragragen, fjärde stycket. Inte fjärde paragrafen (som handlar om konsumentköp).

Ej tillämplig på bostadsrätt. Överlåtelse av bostadsrätt är inte en byggnad utan en andel i föreningen.
  • Aniiee
    Kvinna30plus skrev 2016-11-16 21:58:35 följande:
    Ej tillämplig på bostadsrätt. Överlåtelse av bostadsrätt är inte en byggnad utan en andel i föreningen.
    Ok, tack. Blev bara nyfiken =)
Svar på tråden hur ska jag göra om jag blir stämd?