Bältesstolar fråga!!!?
Behöver byta barnens bakåtvända stolar i bilen (axkid minikid) till två bältesstolar som går att ha bredvid varandra, alltså en i mitten och en på någon sida. Har en Volvo V70 -11. Någon som har nått tips?!
Behöver byta barnens bakåtvända stolar i bilen (axkid minikid) till två bältesstolar som går att ha bredvid varandra, alltså en i mitten och en på någon sida. Har en Volvo V70 -11. Någon som har nått tips?!
Är det verkligen tvunget att ena stolen måste vara i mitten?
Vi hade babyskydd i mitten och bältesstolar på sidorna (V70 -03), nu har vi bakåtvänd stol i mitten (V70 -03 & -15). Vid några tillfällen så har en vuxen suttit i mitten och bältesstolarna på sidorna.
Lillsyskon kommer i januari och vill helst ha babyskyddet fram då. Är jag som kör bilen 9 gånger av 10 och min man är 195lång och vill inte klättra in i mitten så gärna.
Hur gamla är barnen? Om det kan vara aktuellt att ha de bakåtvända ett tag till så brukar Minikid och Maxway funka bra att ha bredvid varandra (gärna med Maxkid i mitten). Kan också rekommendera Facebook-gruppen Bilbarnstolar där man kan få mycket råd och tips, och svar på de flesta frågorna inom ämnet!
Misstänker att era nuvarande barn är ca 4år, hur ofta kommer du att köra bilen med bara bäbisen?
Oftast kommer väll alla tre barnen att åka med?
Era nuvarande barn kommer säkert att kunna hjälpa bäbisen under färd mycket bättre än vad du som förare skulle kunna göra om bäbisen satt i passagerarsätet.
Det var/är sällan att jag/frugan åker iväg med bara vårt yngsta barn, dom gångerna är nästan bara när vi ska till sjukhuset för läkarbesök. Våra tvillingar är sju år äldre än vårt tredje barn, våra äldsta håll koll/hjälper/underhåller vårt yngsta alldeles utmärkt.
Jag har sett flera olyckstillbud pga att föraren försökt hjälpa bäbisen i passagerarsätet under körning, den biten är minst lika farlig som att använda mobilen (sms, fb, etc) under körning.
En av mina gamla klasskamrater från högskolan körde in i en stenmur utanför polishuset pga att han skulle plocka upp pizzakartong från golvet och lägga den på passagerarsätet igen.
Hej,
Vi slet vårt hår över detta i somras när vi skulle åka 5 i bilen. Jag tror inte att det går eftersom bältesstolarna är så breda i bakkant. Att sitta på mellanplatsen var ingen höjdare heller eftersom stolarna är så breda upptill. Vi löste det genom att ha kvar den bakåtvända stolen i mitten över sommaren (sonen var 5,5 och har man en lite större bakåtvänd så får de ju plats bakåt ganska länge) och bältesstolen brevid.
Om detta inte är görbart för er så åk till en välsorterad återförsäljare och fråga om råd samt be att få prova olika kombinationer.