• Camilla1234

byta avdelning

Hej! Jag skulle vilja ha hjälp och tankar kring beslut som tagit på mitt barns förskola. Hen är bland de äldsta på sin avdelning och de sa i förbigående att hen ska få byta avdelning till en med större barn nu i januari. Alltså bara hen. Ensam. Jag trodde att de alltid "flyttade upp" 3-4 barn samtidigt? Jag tycker det känns jättejobbigt att mitt barn ensam snart ska byta avdelning där hen kommer vara flera månader yngre än alla andra... Är första barnet och är inte alls insatt i förskolevärlden så alla tankar uppskattas! Till saken hör att barnet trivs superbra på den avdelning hen går nu, älskar sina pedagoger och har bra kompisar. Samt att hen endast ge gått på förskola 9 månader, känns så tidigt att byta? Den anledning de nämnde att hen skulle byta för var att de trodde det skulle vara bra för barnets utveckling (!? är fullt normalt utvecklad för sin ålder). Ska ha föräldramöte nästa vecka, får väl höra mer då...

• Svar på tråden byta avdelning
  • Långbenopluto

Men barnen lekar ju ofta tillsammans med alla avdelningar, i synnerhet utomhus, så det blir inte så stor skillnad om hon flyttas ensam.

• Almina

För vår son blev det också att han flyttade ensam. Men det var två barn som hade flyttat upp ca ett halvår tidigare, så dem hade han gått tillsammans med något halvår på småbarnsavdelningen. Det skedde dock i samråd med pedagogerna och vi bestämde tillsammans att han fick vänta några månader längre än "tänkt", för att han inte var så tidig med talet, och för att han inte hade gått så länge på småbarnsavdelningen. Så ett barn som är 2 veckor yngre än sonen fick "gå före" i kön.

Inför sonens överflytt så fick han vara med på storbarnsavdelningen lite extra, bland annat äta där ibland och vara med på en del aktiviteter. Och så träffas de en del båda avdelningarna tillsammans annars också. Så överflytten gick ändå rätt bra. Men visst är det lite skillnad att gå från att vara störst till att vara minst! Men jag tycker verkligen att sonen har utvecklats mycket sen han flyttade till storbarn. Jag tror inte pedagogerna menar att din dotter behöver flytta för att hon är efter i utvecklingen utan mer att det krävs lite större utmaningar för att hon ska kunna utvecklas ännu mer. För det är ju lite högre krav på storbarnsavdelningen. Och de lär sig mycket av de lite äldre barnen!

Men be att hon ska få vara lite mer med de stora barnen för att få chans att lära känna dem.

• Anna6765

Förstår dig, samma beslut har tagits på min förskola för barn (också denna vecka) och jag var livrädd att det skulle vara mitt barn som flyttades upp. Jag funderade på hur jag skulle tackla det isåfall och tänker att jag hade önskat få vara med ett par dagar och se hur det går, som en ny inskolning liksom. Be att beslutet inte blir definitivt innan ni fått prova hur barnet tar det. Jag är också förstagångsförälder och klart nojig, förmodligen går det betydligt smidigare än våra blödiga mammahjärtan tror och de känner förmodligen redan till varandra över avdelningarna.

Svar på tråden byta avdelning