• Claribella

Snart 6-årig dotter som har ångest och är rädd

Hej, jag är ny här och blev egentligen endast medlem p.g.a. behöver lite perspektiv från andra som har barn och kanske har/haft liknande erfarenheter.

Jag har en dotter som är 5, snart 6, år gammal. Hon har alltid varit en lugn, snäll, omtänksam och trygg liten tjej. Vi har alltid haft bra kontakt och jag upplever att hon brukar vilja prata med mig om det är någon som inte står rätt till. Den senaste tiden har jag dock lagt märke till två saker som oroar mig. Det första är att hon uppvisar en rädsla för allt (!), och jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa henne. Hon är rädd för att vara ensam i ett rum, även mitt på ljusa dagen. Hon vill inte gå på toa själv, vågar inte längre sova i sin säng osv osv. Hon är rädd för spöken, monster, tjuvar etc. Häromdagen hade de tittar på film på förskolan och den filmen skrämde slag på henne! Den handlade om superhjältar och när jag tittade på den själv förstod jag inte varför hon blivit rädd.

Förutom detta har jag även märkt att hon uppvisar rätt dålig självkänsla, vilket jag tycker är otroligt tråkigt och försöker stärka på genom att bekräfta för henne att hon duger och är älskad som hon. Men det verkar inte gå över och jag vet inte vad jag ska göra. Hon har inga syskon, men kan bli otroligt svartsjuk om jag gullar med någon annans bebis eller krama någon av hennes kusinbarn. Jag försöker att förklara för henne att jag älskar henne mer än allt, men att man ibland kan krama och gulla även med andra. Hon kan bli väldigt känslosam, börja gråta, skrika p.g.a. något sådant.

Har någon av er liknande erfarenheter? Hur har ni isåfall hanterat dessa?

• Svar på tråden Snart 6-årig dotter som har ångest och är rädd
  • Tid för barn 75

Ja, så har det varit med min dotter sedan ett bra tag. Ropar fortfarande efter mig då jag lämnar samma rum. Ska ha ständig koll på vart jag är, jag får absolut inte gå utanför dörren o ta en kort rastning av vår hund. Hon har sedan samma ålder som din dotter, kanske lite tidigare vägrat gå på kalas. Samtidigt kan hon vara tuff i andra situationer. Hon är 7 år.

• Tid för barn 75

Fast ska tilläggas att det blivit mycket bättre. Dock vill hon ej gå på kalas än. Men bara att vänta in och i övrigt stärka hennes självkänsla.

• Claribella

Skönt att höra att det kan bli bättre.. man vill ju att de små ska vara trygga och runt sig själva :( Men det kanske är vanligt i den här åldern att de blir lite rädda för allt och börjar fundera på saker och ting

• SockpuppetSweetiepie

Ångest är det inte. Lite vanlig rädsla, lite svartsjuka. Du gör inte barnet en tjänst genom att övertolka helt normalt beteende.

Svar på tråden Snart 6-årig dotter som har ångest och är rädd