• Anonym (CM)

Varför sådan ovilja att hjälpa män eller erkänna att män far illa?

Läs artikeln nedan.

*Svagt intresse från vården.
    *Killar exkluderas från studier.
    *Det ni söker finns inte.
    osv. 

De som har sökt verkar finna det men det ser annorlunda ut. Det jag frågar mig är varför sån ovilja till att erkänna män som också offer för viss problematik? Det är som att man gör allt för att försöka lägga locket på.

Det har blivit PK att tjejer ska vara offer och de enda offer och de enda som ska ha hjälp. Inte sagt att de också ska ha hjälp men man verkar göra allt som går för att inte ge samma hjälp till killar. :(

----

Självskadebeteende hos killar missas

Under arbetets gång visade det sig för Madeleine Ahlström och Hanna Puonti att nästan ingen forskning gjorts på killars självskadebeteende i Sverige.

??Vi hittade knappt något alls. Allt vi hittade var fokuserat på hur tjejer skadar sig själva och faktorerna bakom det.

? Ändå gjorde Socialstyrelsen en stor studie 2004, men även den var helt fokuserad på tjejer, säger Madeleine Ahlström.

?Kvinnlig problematik?

Att ett perspektiv på killar saknades gjorde de båda författarna misstänksamma och de kände att det vore konstigt om inte killar hade liknande sätt att hantera ångest.

??Vi fick ofta höra att det ni söker finns inte. Att det skulle vara en enbart kvinnlig problematik kändes osannolikt, säger Hanna Puonti.

Fick stort gensvar

Trots det svaga bemötandet inifrån vården kände många killar igen sig och hörde av sig till Madeleine och Hanna.

??Det tog inte lång tid innan vi började få kontakt med killar som i allra högsta grad kände att de hade ett självskadebeteende och att de blir missförstådda av vården.

Varför killar inte riktigt bedöms skada sig själva är svårt att belägga. Uppenbart är att de inte har tagits med i studier av självskadebeteende hos personer med ångest eller andra problem.

??Av någon anledning har det blivit så att killar exkluderats. Vi tror att det finns en bild av könen där killar inte anses må dåligt på samma sätt som tjejer. Det kan ha lett till att vården missbedömt killars skadebeteende som något annat, säger Madeleine Ahlström.

Killarna i studien visade sig själva på liknande sätt som tjejer men även genom ett mer riskfyllt beteende som verkar misstas för typiskt grabbigt beteende.

Varningsklocka

??Bara tanken på att ingen har tagit ett steg tillbaka och reflekterat över det väcker ännu fler frågor. Ångest och sätten som tjejer har för att hantera den är kända.

? Varför blir det så otänkbart att killar beter sig liknande, någon varningsklocka borde ringa, säger Hanna Puonti.

• Svar på tråden Varför sådan ovilja att hjälpa män eller erkänna att män far illa?
  • elyse

Vems fel är det att området är outforskat? Någon måste ju aktivt ta tag i det. En manlig forskare förslagsvis.

Ja, varför engagerar sig inte fler ideellt i mansjourer?

• Anonym (CM)
    elyse skrev 2016-11-21 14:07:43 följande:

Vems fel är det att området är outforskat? Någon måste ju aktivt ta tag i det. En manlig forskare förslagsvis.

Ja, varför engagerar sig inte fler ideellt i mansjourer?

Borde rimligtvis vara hela samhällets fel både kvinnors och mäns om en grupp människor far illa och ingen gör något. 

Inom forskningen så jobbar både män och kvinnor på att forska på tjejers problem. Så varför kan inte både män och kvinnor forska på killars problem likväl.

Om vi ska vara jämställda så ska vi väl tillsammans hjälpa åt att forska på de områden som behövs oavsett kön.

Men det som skrämmer mest är att det finns en ovilja från samhället att ens vilja lyfta på vissa lock och titta på områden som berör killar. Medans om du vill forska på något som berör tjejer så kastas pengar och bidrag till dig innan du ens hinner börja. 
  • Anonym (123)

Bra karl reder sig själv, dålig är inte värd att hjälpa.

• elyse
    Anonym (CM) skrev 2016-11-21 14:18:48 följande:

Borde rimligtvis vara hela samhällets fel både kvinnors och mäns om en grupp människor far illa och ingen gör något. 

Inom forskningen så jobbar både män och kvinnor på att forska på tjejers problem. Så varför kan inte både män och kvinnor forska på killars problem likväl.

Om vi ska vara jämställda så ska vi väl tillsammans hjälpa åt att forska på de områden som behövs oavsett kön.

Men det som skrämmer mest är att det finns en ovilja från samhället att ens vilja lyfta på vissa lock och titta på områden som berör killar. Medans om du vill forska på något som berör tjejer så kastas pengar och bidrag till dig innan du ens hinner börja. 

Man forskar väl på områden man finner intressanta? Och där det finns ett intresse från t.ex. sjukvården. Varför man inte gör det inom t.ex. psykiatrin är såklart intressant. Kanske ser överläkarna där parallella problem hos just killar/män som är mer akuta att behandla? Missbruk, t.ex.

Det ideella engagemang som finns för utsatta kvinnor tycker jag är fantastiskt. Och ofta är det just andra kvinnor som arbetar pro bono eller på sin fritid. Varför gör inte män det? De flesta kvinnor känner eller känner till utsatta flickor/kvinnor. Detsamma borde väl i så fall gälla män, om problematiken kring självskadande etc är lika utbredd? Eller en misshandlande partner. Det finns en poäng, och handlar om en slags grundtrygghet, att den du vänder dig till är av samma kön som du själv. I alla fall när det gäller våld i heterosexuella relationer.
  • Anonym (CM)
    elyse skrev 2016-11-21 14:29:46 följande:
    Man forskar väl på områden man finner intressanta? Och där det finns ett intresse från t.ex. sjukvården. Varför man inte gör det inom t.ex. psykiatrin är såklart intressant. Kanske ser överläkarna där parallella problem hos just killar/män som är mer akuta att behandla? Missbruk, t.ex.

Det ideella engagemang som finns för utsatta kvinnor tycker jag är fantastiskt. Och ofta är det just andra kvinnor som arbetar pro bono eller på sin fritid. Varför gör inte män det? De flesta kvinnor känner eller känner till utsatta flickor/kvinnor. Detsamma borde väl i så fall gälla män, om problematiken kring självskadande etc är lika utbredd? Eller en misshandlande partner. Det finns en poäng, och handlar om en slags grundtrygghet, att den du vänder dig till är av samma kön som du själv. I alla fall när det gäller våld i heterosexuella relationer.

Det ideella är ett annat ämne och inte riktigt det min tråd handlar om, kan gärna diskutera det men vi får ta det lite senare för att inte kapa min tråd åt ett annat spår.

En kommentar är bara att det är tyvärr svårt för ideella krafter att forska på psykiatrifrågor då dessa kräver en hel del utbildning och kunskap. Då måste man lita på de bildade experterna och myndigheterna att ta sitt ansvar.

Jag tror inte socialstyrelsen och sjukvården enbart låter intresset styra kring vad som ska forskas på. Utan forskning och insatser med våra skattepengar måste väl ändå gå till de områden där de behövs. 

Det jag misstänker och som är min oro är att det har blivit PK att enbart sätta in resurser, forska eller gå ut med fakta som berör ett av könen (kvinnor). För att då får man mediapoäng, man blir hyllad eller man tjänar på det på olika sätt. Men även om ett behov finns hos det andra könet (män) så är det liksom inte lika hipp att göra något, rentav en rädsla att bli uthängd för att satsa något på killar. 

Om ideella grupper väljer att inrikta sig på något bryr jag mig inte om. Men när våra myndigheter och de som ska sköta samhället och hjälpa oss i frågor där vi inte är utbildade också känner en rädsla för att satsa något på män för det inte är PK. Ja då är jag rädd för vart vi är på väg. 

• Anonym (CM)

Med andra ord, det jag vill diskutera är: Jag tror att det är på det sättet att samhället vi lever i håller på att gå åt det hållet att det är bra att hjälpa tjejer men blivit lite fult att göra något som hjälper killar. 

Jag säger inte alls att man inte ska hjälpa tjejer. Nej nej. Tycker alla ska ha hjälp där det behövs, det är inte det. 

Men på grund av att tjejer behövt mycket hjälp med olika saker så har det blivit det man tjänar mest poäng på. Man blir mest populär om man vill säga så genom att hjälpa tjejer. Hjälper man killar på något sätt så kan man lätt bli beskylld för saker, sno resurser eller på något annat sätt anklagad och då är det lite fult. 

Detta sitter i väggarna och jag tror det är en effekt av en hård kvinnokamp som stundtals kastar ur sig mycket hårda ord. Detta har en skrämmande effekt och gör att även myndigheter hellre håller sig väl med dessa personer och hellre gör saker som gynnar tjejer trots att det även finns behov hos män. 

Med andra ord så har det blivit något man tjänar popularitet på om man satsar på tjejer. Men det gör man inte om man satsar något på killar, det är en risk. 

• elyse
    Anonym (CM) skrev 2016-11-21 15:03:09 följande:

Det ideella är ett annat ämne och inte riktigt det min tråd handlar om, kan gärna diskutera det men vi får ta det lite senare för att inte kapa min tråd åt ett annat spår.

En kommentar är bara att det är tyvärr svårt för ideella krafter att forska på psykiatrifrågor då dessa kräver en hel del utbildning och kunskap. Då måste man lita på de bildade experterna och myndigheterna att ta sitt ansvar.

Jag tror inte socialstyrelsen och sjukvården enbart låter intresset styra kring vad som ska forskas på. Utan forskning och insatser med våra skattepengar måste väl ändå gå till de områden där de behövs. 

Det jag misstänker och som är min oro är att det har blivit PK att enbart sätta in resurser, forska eller gå ut med fakta som berör ett av könen (kvinnor). För att då får man mediapoäng, man blir hyllad eller man tjänar på det på olika sätt. Men även om ett behov finns hos det andra könet (män) så är det liksom inte lika hipp att göra något, rentav en rädsla att bli uthängd för att satsa något på killar. 

Om ideella grupper väljer att inrikta sig på något bryr jag mig inte om. Men när våra myndigheter och de som ska sköta samhället och hjälpa oss i frågor där vi inte är utbildade också känner en rädsla för att satsa något på män för det inte är PK. Ja då är jag rädd för vart vi är på väg. 

Jag tror att du kraftigt övervärderar hjälpen man får som tjej/kvinna av olika vårdinstanser. Antidepressiva och terapi är vad man brukar få när man är deprimerad. Samma med självskadebeteende. Det räknas som ganska lindrigt. De man lägger krut på är de med faktiska diagnoser som schizofreni och som kan vara farliga för människor i närheten (ofta familjen).

Jag tror att det ofta är andra som griper in och sätter stopp. Vänner och familj som har en slags intervention om självskadebeteendet eskalerat. Det är de som kollat upp alternativ till avgiftning, behandlingar etc. Och det är säkert mycket lättare att märka en flicka/kvinna för vi vet vad vi ska titta efter. Så visst sviker vi pojkarna! De som sviker mest är familjerna som uppfostrar sina pojkar att bita ihop och vara tyst. Inte gråta. Inte prata känslor.
  • Anonym (CM)
    elyse skrev 2016-11-21 15:23:54 följande:
    Jag tror att du kraftigt övervärderar hjälpen man får som tjej/kvinna av olika vårdinstanser. Antidepressiva och terapi är vad man brukar få när man är deprimerad. Samma med självskadebeteende. Det räknas som ganska lindrigt. De man lägger krut på är de med faktiska diagnoser som schizofreni och som kan vara farliga för människor i närheten (ofta familjen).

Jag tror att det ofta är andra som griper in och sätter stopp. Vänner och familj som har en slags intervention om självskadebeteendet eskalerat. Det är de som kollat upp alternativ till avgiftning, behandlingar etc. Och det är säkert mycket lättare att märka en flicka/kvinna för vi vet vad vi ska titta efter. Så visst sviker vi pojkarna! De som sviker mest är familjerna som uppfostrar sina pojkar att bita ihop och vara tyst. Inte gråta. Inte prata känslor.
    Jo nu tittar du just på vårdbiten. 

Jag tänker mig att det är även på det sättet som jag beskriver i inlägg #6 inom alla områden i samhället. 
  • Twin peaks

Ja om en kvinna har problem låter det "men åh gumman jag finns här för dig." Men om en man mår dåligt så låter det "ryck upp dig bete dig som en man."

• Anonym (CM)

Bra skriven kommentar från nätet.

Riktigt dåligt, ja. Jag har själv mer än 15 år av depression och otaliga självmordsförsök i min historia, på grund av att jag inte ?passade in?. Jag har blivit slagen, hånad och utfryst av de flesta andra killar under hela min skolgång, samtidigt som de flesta tjejer jag växte upp med såg på mig med förakt på grund av det. Det är för övrigt sådant som gör att många kan bli lite bittra av att hela tiden höra hur män är ?priviligierade? och ?får allt serverat för sig?, medans kvinnor ?hålls ute?.

Det finns mycket att säga om diskriminering, åt båda hållen. Jag säger inte att kvinnor inte är utan motgångar eller diskriminering. Men jag tror nog att en av de viktigaste sakerna att säga är att könsdiskriminering aldrig has gått åt bara ett håll. Sociala tryck att bete sig, tänka eller känna på vissa specifika sätt finns fortfarande kvar hur mycket man än försöker göra för att minska diskriminering inom arbetslivet eller ledningsgrupper.

Det må vara så att kvinnor inte är så fria som de borde vara. Men män är knappast fria heller, och kommer nog aldrig vara det om samhället inte börjar förstå att män är människor också, med riktiga känsloliv och riktigt förstånd. Det är för övrigt inte på långa vägar bara män som uppfostrar män till att vara känslokalla och socialt oförmögna. Med tanke på att kvinnor oftare är de som har mer direkt hand i barnens uppfostran, skulle det inte leda till ett så utbrett resultat om bara män gjorde det.

Att diskussionen inte dyker upp som den borde har nog med just dessa attityder att göra. Män ska tåla motgångar. Män ska ?härdas?, så att de kan bytas ut utan att de klagar för mycket (därför att vi dör i krigen vi skickas ut i, eller olyckor i de tyngre arbeten som vi utför). Och som de signalerna som jag och andra känner av på senare tid: män ska hålla käft och låta kvinnor vara fria, utan att blanda sig in i diskussionen. Varför ska man hjälpa de som redan är ?priviligierade?, trots allt?

Men bitterheten kommer alltid ut på något sätt, även om man inte får prata om den.

Svar på tråden Varför sådan ovilja att hjälpa män eller erkänna att män far illa?