Skrev ej på delad faktura fritidsavgiften, har jag rätt att kräva pengarna?
Hej! För drygt 3år sen separerade jag, har två barn ihop, en på 8 år och en som fyller 12 år snart. Åttaåringen har gått på fritids sen vi separerade och den avgiften kom vi överens om att vi skulle dela på. Jag minns att jag skrev på ett papper om att ansöka om delad faktura, men gav det till exet så hon skulle skicka in det till kommunen. Hon lovade att hon skulle fixa den delen och jag litade på det. Innan vi separerade var det jag som fick räkningen på fritidsavgiften, och månaden efter vi separerat så kom en ny fritidsavgift, på cirka 300kr mindre, vilket jag då trodde stämde.
Saken är den att exakt samtidigt så hade kommunen ringt till min gamla arbetsgivare och fått en felaktig uppgift om min lön, så de sänkte bara min avgift! Och mitt ex skickade aldrig in papprena om delad faktura. Så jag trodde ju såklart att allt var i sin ordning, men det var det såklart inte, eftersom exet inte skickat in papperet om delad faktura...
Nu har det gått 3 år och nu kräver kommunen mig retroaktvivt på cirka 14000kronor eftersom de har nu upptäckt att jag tjänar mer än vad de trodde. Jag har försökt förklara för kommunen vad som hänt, men de anser inte att detta är deras problem, utan jag får försöka driva in pengar från mitt ex på egen hand. Och hon har alltså lurat mig att tro att hon har betalat hälften av avgiften i 3 års tid. Och nu vägrar hon betala, för hon tycker att jag får skylla mig själv. Fastän HON har använt fritids lika mycket som jag, på sina veckor med barnet!
Är det någon som har liknande erfarenheter eller besitter juridisk kunskap i ämnet så den kan svara mig om jag har rätt att kräva henne på att hon betalar sin del, via advokat? Jag kan inte prata med henne, pågrund av att hon har sjukskrivit sig för utbrändhet och mår inget bra, och hon vill heller inte ta ekonomiskt ansvar pågrund av nån slags "skyll dig själv mentalitet" Svårt att förklara. Jag har erbjudit henne en avbetalningsplan, eller betala det hon har råd med i den takt hon vill/kan. Men hon vägrar. Det som försvårar situationen är att hennes nya sambo tagit nån slags överbeskyddarroll och all konversation om barnen måste jag ha genom honom, pågrund att han inte gillar att jag pratar med mamman till mina barn. Hade säkerligen gått att lösa utan juridisk hjälp, men jag känner inte att det är ett möjligt alternativ längre baserat på hur jag blir bemött när jag tar upp frågan. Ställer även frågan, hur hade ni gjort?