• Svar på tråden "Att bara skriva ok är inte ok" eller?
  • Anonym (X)

    Jag svara ofta bara "ok" på meddelanden. Har fått veta av min tonåring att det ses som oförskämt.

  • Anonym (Holly)

    Skriver ofta bara ok eller skickar en tummen upp.

  • FrökenCarlsson

    Bara "ok" om jag är sur eller irriterad på min man eller son, ok med en glad smiley eller tummen upp om jag är glad o bara vill påvisa att jag sett sms/håller med osv! :)

  • Tecum

    Jag tycker att det är ok att skriva ok... Det är ett bevis på att man fått meddelandet men ingen värdering.

  • Aniiee

    Ok

    är alltid ok att skriva. Det betyder i princip "jag hör/läser det du skriver/ meddelandet gick fram". Den som lägger mer värdering i det än så är... inte ok.... i läsförståelsen......


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (qwerty)

    Haha vilken tramskrönika. Klart det är ok att skriva ok.

  • Anonym (Ok är ok ibland)

    Helt klart okej att skriva endast OK ibland, men det beror ju på vad som skrivs innan och vem det är ifrån. Tex så skulle jag aldrig svara bara "ok" på ett mail från chefen. Men om min sambo skulle skicka ett sms med texten "Kan du köpa mjölk på väg hem från jobbet?" så är det ju helt ok att bara svara med ett "Ok."

  • Anonym (hm)

    som ovanstående skrivit beror det på vad som skrivs och vem som skriver det. om det är någon som har en dialog/berättar något där input/reaktion förväntas är det ju väldigt otrevligt/arrogant att svara med ett "ok".

  • Anonym (What goes around...)
    Queennr1 skrev 2016-11-23 22:06:13 följande:

    Jösses vilka idéer folk har... Get a life..


    Ja titta på dig själv ett levande bevis på det du precis skrev...
  • Anonym (What goes around...)

    För mig är ett ok endast ok om man har bråttom/stressad...

  • Dixie
    Anonym (What goes around...) skrev 2016-11-24 06:13:01 följande:

    För mig är ett ok endast ok om man har bråttom/stressad...


    Ok
  • Gizmo
    Tecum skrev 2016-11-23 19:56:24 följande:
    Jag tycker att det är ok att skriva ok... Det är ett bevis på att man fått meddelandet men ingen värdering.
    Precis!
  • Famous

    Det beror på till vem man skriver och vad man svarar på tycker jag. Skriver jag bara ok och inget mer, ingen smiley till dottern kommer genast ett sms " är du arg??" :). Och ja, är jag irriterad eller arg svarar jag nog så. Just bara med ok.

    Om nån av mina vänner endast skriver ett enkelt ok om jag berättat nåt så skulle jag oxå tycka att det skulle kännas avslaget och ointressant på nåt sätt.

    Däremot om man skriver med nån man inte direkt känner men behöver få nåt bekräftat känns det helt okey.

  • Anonym (Hp)

    Om nån frågar på mess vad jag gör och jag drar värsta harangen och berättar massa grejer jag gör och svaret blir -ok.... då känns det lite konstigt

  • Physalis

    Jag tolkar instinktivt ett kort "ok", " ok..." eller "k" som att personen blivit sur och svarar kort för att avsluta samtalet.

    Men jag vet med mig att olika människor skriver olika och försöker att inte tolka det så.

    Yngre människor som vuxit upp med att chatta och smsa kan ofta skriva en längre mening/fråga eller använder emojis för att minska risken för missförstånd. Exempel "Nu förstod jag inte hur du menade "

    Äldre människor i min uppfattning lägger inte så mycket tänk i hur deras meddelanden kan "låta", de är ofta raka på sak, skriver så kortfattat som möjligt samt använder inte emojis eller smileys. Exempel "Va?" / "Vad menar du?"

    Vissa personer som inte har svenska eller engelska som första språk, har jag märkt ibland använder utropstecken och frågetecken på ett annat sätt än vad jag är van vid. Exempel "Vad menar du?!"

    Själv märker jag att jag ibland känner mig handikappad när jag inte kan använda smileys för stt förstärka det jag vill säga. Vilket inte är så bra när jag ska skriva mer korrekta texter som t ex ett personligt brev i jobbsök.

  • Anonym (det beror på)

    Beror på sammanhanget. Min sambo är alltid lite "kort" när han ska skriva på sin mobil, han tycker det ofta blir fel och han slinter väl på knapparna gissar jag :) Då kan han ofta skriva bara ok eller bra eller nåt. (däremot är han fullkomligt vältalig och nyanserad när vi chattar, då är det helt annat när han sitter på en dator).
    Det kan handla  om att jag frågat "kan du köpa med mjölk på vägen hem?" Då är ett "ok" fullkomlig adekvat. Kanske slänger han med en hjärtsymbol också :) 

    Ja och nej-frågor kräver sällan mer än ett kort svar och just sms är ju kortform av vårt språk så jag ser inget fel i det.

    Däremot om man ska avhandla något mer komplext kanske det inte räcker men då kan man ska ringa istället. 

  • Stårschan

    Mess i olika former använder jag oftast för snabba meddelanden. Ett OK eller tummen upp är detsamma som "over and out", och visar att jag inte kommer att svara mer, men att jag fick med mig det sista som sades.

    Om det är oförskämt eller inte beror väl helt och hållet på vad det är svar på. Viss skillnad på om meddelandet innan var "Jag blir lite sen hem. Svänger förbi på ICA och handlar mjölk" eller om det var något mer känsloladdat.

  • Anonym (Britney spears)

    Att en viss person dvs min killkompis försov sig messa jag en. Vi skulle på en sak och skulle messa henne sen hur det gick. Jag skrev. Nu försov sig snubben så saken vi skulle på blev ej av.

Svar på tråden "Att bara skriva ok är inte ok" eller?