• scrapparlotta

fabriksåterställa telefonen..lite frågor om det.

Jag köpte för ca 2 månader sen en samsung galaxy A3 till vår dotter, hon är 10 år. Den funkar jättebra, men redan...efter 2 månader och inte så värst mycket spel eller annat i den så är minnet proppfullt. Hon har inte många spel och sånt, och det jag kan har jag lagt över på minneskortet. Jag har försökt gå igenom telefonen för att se vad som tar så mycket minne, men kan inte hitta det. I och för sig är jag inte så haj på detta....men så tänkte jag att om vi fabriksåterställer telefonen och sen börjar ladda ner det hon ska ha igen, då borde det kanske hjälpa...om det nu är nåt knas som ligger och tar allt minne. Men hur gör jag för att fabriksåterställa telefonen? Eftersom den är så ny så har hon inte många foton i den...och dom mesta av korten hon tar läggs på minneskortet.
    Hur gör jag med minneskortet, ska jag ta ut det innan jag återställer telefonen? Dom appar/spel som jag lagt på minneskortet, ska dom ligga kvar eller ska jag avinstallera alla dom först?
    Simkortet, hur gör jag med det? Ska det tas ut innan jag återställer telefonen?
    Nåt annat jag bör tänka på?

• Svar på tråden fabriksåterställa telefonen..lite frågor om det.
  • Meus Veritas

Vet inte hur det funkar med samsung men det borde finnas liknande som på iPhone. I inställningar kan man gå in på minne och där se hur mycket plats appar och spel tar. Kan vara värt att kolla om ni inte redan gjort det för att slippa fabriksåterställa telefonen

• scrapparlotta
    Meus Veritas skrev 2016-11-25 00:59:16 följande:

Vet inte hur det funkar med samsung men det borde finnas liknande som på iPhone. I inställningar kan man gå in på minne och där se hur mycket plats appar och spel tar. Kan vara värt att kolla om ni inte redan gjort det för att slippa fabriksåterställa telefonen

Jo jag har kollat det...men vad jag förstår så borde inte apparna ta sån plats. Eftersom hon inte haft den så länge och hunnit spara massa grejer så tänkte jag att det är lika bra att göra en återställning....det kommer ju inte hända så mycket. ..

Så nån som vet hur jag ska göra?
  • Carambolan

Jag har också iphone. En "osynlig" minnesbov jag råkat ut för är när operativsystemet har laddat ner en ny version, men jag seden skjutit och och glömt bort att installera programvaruppdateringen. Kanske kan det vara något liknande i android?

• scrapparlotta
    Carambolan skrev 2016-11-25 07:51:50 följande:

Jag har också iphone. En "osynlig" minnesbov jag råkat ut för är när operativsystemet har laddat ner en ny version, men jag seden skjutit och och glömt bort att installera programvaruppdateringen. Kanske kan det vara något liknande i android?

Kan kanske vara nåt sånt...hon sa nån gång förra veckan att det var nåt som bara uppdaterades helt plötsligt på hennes telefon... och jag tror det var nån sån ny version....för den ser lite annorlunda ut helt plötsligt. Men sånt försvinner inte om man fabriksåterställer telefonen va?

• volvo142

Säkerhetskopiera kontakter till minneskortet. Jag skulle plocka ut minneskortet för säkerhets skull. apparna som ligger på minneskortet är nog värdelösa efter återställningen. Det är ju bara å ladda ner igen. Även dom du betalt för kan man ju ladda ner igen. är det en galaxy A3 med 16 gb i minne måste det ju vara nått som är lite lurt kan man ju tycka det är ju ändå en okej mobil.

• volvo142
    volvo142 skrev 2016-11-27 01:59:23 följande:
    Säkerhetskopiera kontakter till minneskortet. Jag skulle plocka ut minneskortet för säkerhets skull. apparna som ligger på minneskortet är nog värdelösa efter återställningen. Det är ju bara å ladda ner igen. Även dom du betalt för kan man ju ladda ner igen. är det en galaxy A3 med 16 gb i minne måste det ju vara nått som är lite lurt kan man ju tycka det är ju ändå en okej mobil.
    Vad det gäller SIM-kortet kan det vara i har svårt att tro att nån idag lagrar sms eller kontakter på det.
  • Linnea1994

Det som brukar ta överlägset mest plats är filmer, egeninspalde och nerladdade.

Innna återställning.
    Se till att alla kontakter ligger på SIM.
    Kopera alla bilder/filmer till en dator/extern h-disk.

Kör på!

Svar på tråden fabriksåterställa telefonen..lite frågor om det.