• kaktuslime

    IVF - hur göra med jobbet?

    Jag ska om några veckor spola mina äggledare. Därefter ska man ta ställning till om vi behöver ställas i kö för IVF eller inte. OM så är fallet, kommer behandlingen ske på annan ort och vi ska vara på plats en vecka.

    Ni som har gjort detta, hur betedde ni er på jobbet? Var ni öppna och ärliga och sa varför ni behövde vara lediga, eller försvann ni bara utan ett ord till kollegorna?

    Varför jag undrar är för att jag idag redan har rätt mycket endagsfrånvaro i och med alla besök hos läkare. Jag tror det blir svårt för mig att få ledigt utan motivering eftersom det är vi kollegor som i första hand bestämmer om en ledighet går i genom eller inte, och chefen i andra hand..

    Hur har det sett ut för er som genomgått behandlingen. Hur länge har ni varit borta, och hur många försök har krävts?

  • Svar på tråden IVF - hur göra med jobbet?
  • Söder73

    En av mina anställda som gjorde IVF berättade det bara för mig och när hon skulle iväg så sa jag bara att hon hade ledigt. Hon höll det hemligt till hon var gravid i 3:e månaden. Å andra sidan var det väldigt speciellt för mig att följa henne på hennes spännande resa :)

  • kaktuslime

    Jag känner mig väldigt skeptisk till att behöva berätta för någon. På min arbetsplats söker man ledigt hos kollegorna först, och sedan meddelar man chefen. Därför är det svårt att bara berätta för chefen.. Gör jag det känns det som att kollegorna kommer att uppleva att jag gått bakom ryggen på dem. Samtidigt vill jag helst slippa berätta för alla. Så jobbigt att inte kunna få välja själv när man berättar om en graviditet.

  • ammela

    Tror sanningen är bäst! Jag har berättat för chef och de närmaste kollegorna, de som frågar om min frånvaro kommer få veta de andra kvittar.

    Men försök att berätta och säg att du inte vill ha frågor utan att du pratar om det när du vill! De flesta respekterar ju det!

Svar på tråden IVF - hur göra med jobbet?