• Sara88E

Vecka 6 men svaga plus?

Hej, I know, har en del trådar, skulle radera om jag visste hur :/

Hursom, min fråga är följande:

Jag hade min senaste mens första dag den 16:e okt, så jag borde nu vara i vecka 6.

Meeeen, jag tog mitt första test i tisdags (dock på kvällen), det var svagt.. onsdag (på morgonen) lite starkare, jag åkte till BM för att be henne tyda, hon gav mig först ett RFSU som blev neg... men hon kollade bilderna på de jag tagit och konstaterade graviditet.
    Då hade jag ingen koll på när min mens hade varit (hittade det senare i en dialog med en vän där jag klagade på mensvärk) så hon chansade på 19-20:e okt så vecka 5.

Hon sa också att det absolut kan vara svagt ändå...

I torsdags och i fredags har jag fått starkare plus och jag ser en fin stegring...

Meeeen, tog ett CB digital för att se vecka då jag hittade dialogen med min vän på FB och således blev fundersam...

Blev för nyfiken dock så tog det innan läggdags och fick då gravid 1-2.

(Min syster är BM och säger att hon tror att jag är i veckan4-5 med anledning av att det var svaga plus) Men enligt CB är jag alltså i vecka 3-4...

Så, min fråga är, kan jag vara i vecka 6, men låghormonare, därför blir mina streck starkare och starkare och förklaring på CB är att det var mitt i natten (en dag då jag kissat mycket) och mitt cHG värde inte stämde?

Och ska jag räkna ifrån att jag är i vecka 6?

• Svar på tråden Vecka 6 men svaga plus?
  • ludicrous

Du kanske kan be om ett VUL för att säkerhetsställa graviditet å längd :)

• Sara88E
    ludicrous skrev 2016-11-26 10:27:17 följande:

Du kanske kan be om ett VUL för att säkerhetsställa graviditet å längd :)

Ska få det, inskrivning på lucia och då ska barnmorskan boka in VUL åt mig, men vill bara veta hur jag ska tänka innan dess :)
  • Wooden

Hej! Har sett ett par av dina trådar, eller trådar du skrivit i och håller tummarna för att allt är som det ska för dig! :) Jag är ungefär lika långt gången som du, men vet inte riktigt exakt. Har fått 2-3 på cb digital tre gånger, torsdag, tisdag och torsdag igen. Fick ett bra svar av en tjej om hur testerna använde hcg-värdet för att "slå om" och nu borde det slagit över till 3+, men jag vågar inte köpa ett nytt och testa. Har ett barn redan och känner mig så mycket mindre gravid nu. Men det kanske bara är min minnesbild, man glömmer ju så fort! Har lite molvärk till och från, men det är det tydligaste. Känner INGET i brösten och kommer ihåg att jag hade så himla ont förra gången, men det kanske var senare. Och alla graviditeter är ju olika!

• Sara88E
    Wooden skrev 2016-11-28 08:20:25 följande:

Hej! Har sett ett par av dina trådar, eller trådar du skrivit i och håller tummarna för att allt är som det ska för dig! :) Jag är ungefär lika långt gången som du, men vet inte riktigt exakt. Har fått 2-3 på cb digital tre gånger, torsdag, tisdag och torsdag igen. Fick ett bra svar av en tjej om hur testerna använde hcg-värdet för att "slå om" och nu borde det slagit över till 3+, men jag vågar inte köpa ett nytt och testa. Har ett barn redan och känner mig så mycket mindre gravid nu. Men det kanske bara är min minnesbild, man glömmer ju så fort! Har lite molvärk till och från, men det är det tydligaste. Känner INGET i brösten och kommer ihåg att jag hade så himla ont förra gången, men det kanske var senare. Och alla graviditeter är ju olika!

Ja, jag har ju några, önskar jag visste hur jag tar bort dem jag ej vill ha kvar :P

Oh, I see, klart man blir nervös! 
    Jag har inte haft ont i brösten alls förrän nu i helgen, de värker en heeeeeeeeeel del! 

Jag försöker tänka på att andas och leva som vanligt, får ju VUL innan jul och då får jag ju se :) 

Hoppas allt är bra med er också :)
  • Sara88E
    Wooden skrev 2016-11-28 08:20:25 följande:

Dessutom tror jag att min ÄL var sen så att jag är i vecka 4-5, inte 6 :)
  • Wooden
    Sara88E skrev 2016-11-28 08:48:23 följande:
    Dessutom tror jag att min ÄL var sen så att jag är i vecka 4-5, inte 6 :)
    Ringde MVC nu för att boka inskrivning. Fick tid 12/12. 
    Kontraster i mottagandet beroende på vem man får prata med, haha. Med förra barnet lät barnmorskan jätteglad och sa grattis typ 5 gånger. Sa att det var kul osv. När jag sa att jag var gravid och ville boka tid. Sa likadant nu, och det var som att boka vilket möte som helst. Hon lät dessutom nästan lite frågande när jag sa att jag inte visste exakt vilken dag min senaste mens började. 

Aja, fick tid hos den bm jag önskade iallafall. Så det var kanon :)
  • Sara88E
    Wooden skrev 2016-11-28 10:25:25 följande:
    Ringde MVC nu för att boka inskrivning. Fick tid 12/12. 
    Kontraster i mottagandet beroende på vem man får prata med, haha. Med förra barnet lät barnmorskan jätteglad och sa grattis typ 5 gånger. Sa att det var kul osv. När jag sa att jag var gravid och ville boka tid. Sa likadant nu, och det var som att boka vilket möte som helst. Hon lät dessutom nästan lite frågande när jag sa att jag inte visste exakt vilken dag min senaste mens började. 

Aja, fick tid hos den bm jag önskade iallafall. Så det var kanon :)
    Grattis till rätt BM :)

Jag hoppas det känns bra med den jag blivit tilldelad :) 
    Mina tankar nu rör sig dock redan mycket kring förlossning och jag är väldigt inne på planerat snitt.. Får se hur det bli :)

Får man fråga om dina upplevelser?

Såå mycket som är sprillans nytt för mig :)

Även om alla graviditeter och förlossningar är olika... :)
  • Wooden
    Sara88E skrev 2016-11-28 11:10:56 följande:
    Grattis till rätt BM :)

Jag hoppas det känns bra med den jag blivit tilldelad :) 
    Mina tankar nu rör sig dock redan mycket kring förlossning och jag är väldigt inne på planerat snitt.. Får se hur det bli :)

Får man fråga om dina upplevelser?

Såå mycket som är sprillans nytt för mig :)

Även om alla graviditeter och förlossningar är olika... :)
    Ja, första gången har man ju verkligen extra mycket tankar! Jag är väldigt känslig för smärta och är alltid rädd att saker och ting ska göra ont osv. Men när jag blev gravid försvann liksom rädslan för förlossningen. Däremot läste jag på väääldigt mycket. Tycker om att ha kontroll och känner jag mig påläst vet jag ungefär vad som händer även om man inte kan styra förloppet själv, varken under graviditet eller förlossning. Tipsar verkligen om boken "Föda utan rädsla", den är såååå bra! Kommer läsa den igen denna gång! 

Angående förlossningen så har jag en såååå bra upplevelse av mina timmar hemma samt inne på sjukhuset. Fram till ungen var tvungen att komma ut. Allt gick perfekt, men lite långdraget. Kom in 07,00 och han föddes strax före 22. Vissa håller på ännu längre, men ändå. Kroppen och bebis hade kämpat så mycket att vi inte orkade mer och han fick komma med sugklocka. Det förstörde heeelt för mig. Fick fullkomlig panik, hade så helvetes ont i några veckor efteråt och mådde riktigt dåligt. Fick nån form av depression och landade inte som mamma på ett par månader (även där har vissa det såklart mycket värre).
    Är lite osäker på om jag vill risker att gå igenom det igen. Men jag vill heller inte vara utan allt jag upplevde så bra med värkarbete osv. Ska prata med bm om det går att kräva att inte behöva använda instrument som sugklocka, utan att bli snittad direkt isåfall. Dom skulle göra tre försök med klockan, annars skulle det bli snitt, och på tredje försöket kom han. Vill absolut inte skrämma dig, för min förlossning var i övrigt så himla bra och häftig. Mitt tips är att prata om hur du känner och att läsa på. Inte förlossningsberättelser (iaf inte här på familjeliv!) utan mer åt faktahållet så att man lär sig vad kroppen gör och varför. Varför man har ont i olika skeden osv. Hjälpte mig otroligt mycket!
Svar på tråden Vecka 6 men svaga plus?