• GHI

Maxrisk kub och moderkaksprov

Ångest. 43 år och har gjort kub. Fick 1/2 på samtliga trisomierna. Nackspalten mätte 3,5 i vecka 11. Väntar på svar från moderkaksprov. Någon med liknande erfarenhet?

• Svar på tråden Maxrisk kub och moderkaksprov
  • Emmask

Kolla en tråd som heter nåt i stil med "vi som väntar på besked efter kub". Där finns många erfarenheter samlade.

• Carabellis kusp

Jag hamnade i ditt läge. Var dock 27 år och nackspalten 4 mm. Gjorde moderkaksprov och fick svar efter ett par dagar; allt var ok! Idag har jag en flicka på 8 månader som är tidig i sin utveckling, vilket är skönt för min oroliga själ. Är detta ditt första barn?

• GHI

Tack för att du tog dig tid att svara. Nej har barn sedan tidigare men de är tonåringar nu. Är så rädd för att telefonen ska ringa och meddela det värsta.

• Carabellis kusp
    GHI skrev 2016-11-28 20:08:02 följande:

Tack för att du tog dig tid att svara. Nej har barn sedan tidigare men de är tonåringar nu. Är så rädd för att telefonen ska ringa och meddela det värsta.

Jag vet exakt känslan. Jag ombad särskilt alla som kan tänkas ringa att inte göra det för jag flög i taket när telefonen ringde. Fick svar på nätet bara två dygn efter moderkaksprovet.

Det enda tips jag kan ge är att begrava dig i arbete och omge dig med vänner. Inget du kan göra ändrar ju något, så försök bara slå ihjäl väntan.

3,5 mm är ju inte vansinnigt högt. Jag hade sämre odds än du. Samtidigt så minns jag att jag inte tordes hoppas att allt skulle bli bra eftersom fallet skulle bli högre om ett dåligt besked skulle komma. Lider verkligen med dig.
  • GHI

Tack för din omtanke. Jobbar och sysselsätter mig så gott det går. Svårast på kvällen tycker jag. Är inställd på ett negativt besked och har kopplat bort graviditeten.

• cbetamama

hoppas att det går bra för dig. 

själv har 1:77 på trisomi 18, väntar på dateringsUL den 19 dec sen ska vi bestämma om vi ska göra FVP. 

kram

• GHI

Hej, fick tyvärr bekräftat via moderkaksprov att barnet hade Trisomi 13. Inga synliga avvikelser på UL men vi valde att avbryta förra veckan.

• Carabellis kusp
    GHI skrev 2016-12-11 15:48:53 följande:

Hej, fick tyvärr bekräftat via moderkaksprov att barnet hade Trisomi 13. Inga synliga avvikelser på UL men vi valde att avbryta förra veckan.

Får verkligen beklaga det som drabbat er, så oerhört tungt och sorgligt. Kram till dig!
  • GHI

Tack! Har förmånen att ha tre friska barn sedan tidigare. Utan dem vet jag inte hur jag hade klarat av detta. Så mycket sorg.

Svar på tråden Maxrisk kub och moderkaksprov