Hur lång tid tar det innan levern tar stryk?
Jag lever med en man som alltid varit glad i att dricka alkohol. På fest har han alltid vinglat ut och druckit tills baren har stängt.
Hemma drack han mest folköl förr (2.8) och då mellan 2-4 st. Denna konsumtion höll i sig jämt under våra första 10 år. Men det var då för cirka 20 år sedan tillbaka. Emellanåt kunde det slinka ner någon grogg eller någon flaska vin men inte ofta.
Det senaste 5-6 åren har han ökat sitt alkoholintag ordentligt. Han dricker 3-4 gånger i veckan och då 33:or ca8 st per gång och cirka 3-4 ggr vecka. För ett antal år sedan låg det på 4 st nu är det det dubbla. Ibland är det uppåt 10-12 per gång.
Senaste månaderna har han börjat att avrunda med grogg ca30 cl. Några gånger i månaden dricker han en flaska vin och några öl, det varierar lite.
Jag tycker att detta är oerhört mycket och själv dricker jag aldrig för det äcklar mig på något sätt...
Sedan i våras har han fått nån konstig hackande hosta som inte ger med sig och ofta vid ansträngning eller då han ligger ner. Kan det vara levern? Han är icke-rökare.
Hur länge kan en lever palla för detta?