• Anonym (Fel eller rätt?)

Varför är det fel att ligga med andra?

Varför är det så många som anser att sex bara är nåt som händer inom förhållandet. Statistiken visar något helt annat, väldigt många ligger med andra. Jag får kramas, umgås, ja göra allt utom att ligga med andra, är inte det konstigt om vi tänker efter?

• Svar på tråden Varför är det fel att ligga med andra?
  • Anonym (animal)
    Anonym (man) skrev 2016-12-01 12:58:27 följande:
    Fast är det verkligen tabun som är huvudanledningen att man smyger eller helt enkelt att man inte vill ta risken att få ett nej och då har man också bränt sin chans att smyga?
    Det är helt klart ett tabu som gör att de allra flesta inte öppet diskuterar gränsen för otrohet i början av förhållandet. Jag tror visserligen att ganska många tycker ganska lika om otrohet, men poängen är att även de som *vill* diskutera känner motståndet pga tabut som finns.

Att man senare i förhållandet "smyger" beror antagligen på att då är reglerna för förhållandet redan satta (oavsett hur bristfällig den beslutsprocessen var), och det är om möjligt ännu mer tabu att en bra bit in i ett förhållande ta upp att man vill bryta upp reglerna.

Jag tror absolut INTE att folk underlåter att diskutera otrohetsgränserna i början av förhållande för att senare kunna "smyga fritt"!
  • Anonym (Fel eller rätt?)

Tack för alla svar! Vissa har förstått vad jag menar. Snacket att "bara du och din partner som avgör vart gränsen går" ger jag inte mycket för. Vissa anser att vänner av motsatt kön är otänkbart, hallå stenåldern!!

Lev livet och sluta krångla till det!

Puss på er!

• Dorian Ertymexx
    Anonym (Fel eller rätt?) skrev 2016-12-10 14:14:06 följande:
    Tack för alla svar! Vissa har förstått vad jag menar. Snacket att "bara du och din partner som avgör vart gränsen går" ger jag inte mycket för. Vissa anser att vänner av motsatt kön är otänkbart, hallå stenåldern!!

Puss på er!
    Fast vem annars ska avgöra var gränsen går?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (Trötter)

Du kanske inte skall vara i ett förhållande med någon vars värderingar du anser vara otänkbara?

Hur svårt kan det vara?

• Anonym (Ms)

Det är väl upp till var och en, personligen så hade jag intr klarat av om min andra hälft ska sätta på massa andra kvinnor så därför skulle jag aldrig söka mig till någon som har den inställningen.då är ja hellre singel och knullar runt faktiskt.

• QUICKSILVER

Skulle också vilja att min fru tog lite mer lättsamt på sex och att det kanske inte är så allvarligt. Man kan väl älska varandra och vilja leva ihop trots att man har sex med någon annan!?

• Stolt Farsa

Vi lever helt enkelt med det kulturarvet. Och kulturarvet säger att man skall vara varandra trogna.

Vill man ha en mer öppen relation där man kan ha sex med andra så är det ju något man verkligen måste vara tydlig med redan i början av förhållandet för det är knappast något den andra förväntar sig. Jag tror t.o.m. att det kan bli svårt att få napp på vanliga dejtingsajter. Man får snarare hänga på speciella forum för sådant.

Men som svar på din fråga varför det inte är "OK" så beror det ju ursprungligen på religionen och kulturarvet långt bak i tiden som säger att man skall vara trogna mot varandra. Sen har ju detta såklart luckrats upp en del med tiden (man pussas och kramas med vänner etc) men grundprincipen ligger väl fortfarande kvar.

En sista fråga till TS. Om du träffar en partner och ni blir tillsammans. Ni har överhuvudtaget inte pratat om att ert förhållande skulle vara "open minded" eller öppet och han/hon sedan går och ligger med andra. Skulle inte du tycka att det skulle kännas något udda?

• Stolt Farsa
    Anonym (man) skrev 2016-11-28 00:36:04 följande:
    Och jag blir väldigt provocerad av folk som inte kan skilja på sex och otrohet.
    Problemet med otrohet är INTE sexet, det är att man har sex med andra UTAN sin partners medgivande. Problemet ligger alltså i lögnerna och oärligheten.

Hur stor sak det är att ligga med andra avgörs liksom helt och hållet av vilka gränser man sätter upp gemensamt. Du och din partner har kommit överens om att man får ligga med andra, då är det liksom ingen otrohet om man gör det. Hur fan du lyckas blanda ihop det med folk som INTE kommit överens om det men gör det ändå bakom ryggen på sin partner är en gåta för mig.

Att många barn får bli skilsmässobarn beror INTE på monogami, det beror helt och hållet på den otrogne förälderns oförmåga till ärlighet, för om den personen hade sagt från första början att hen ville kunna knulla med andra så hade de inte existerat någon otrohet.
    Vad behöver man INTE komma överens med sin partner om. Vad är så att säga underförstått? Vänskapliga kramar, pussar, m.m. är det underförstått eller något man MÅSTE komma överens om i början?
  • caan
    Anonym (man) skrev 2016-12-01 13:07:10 följande:

Jag läste någonstans att en av de absolut vanligaste anledningarna till att folk är otrogna är att de vill kunna ha variation, de vill ha kvar sin trygghet som familjelivet ger men kunna hitta variation vid sidan av. Samtidigt visar undersökningar att de som är otrogna är de som är mest restriktiva med att deras partner gör likadant. 

För dessa personer skulle ett öppet förhållande inte passa rakt av eftersom det innebär att deras partner får samma friheter, då är det  kanske inte så konstigt att de hellre smyger med sina äventyr än tar upp det med sin partner, och här kan man nog heller inte prata om tabu då syftet med smygande är att förhindra att deras partner får samma friheter de själva förser dig med.

Håller fullständigt med. Ett råd till alla som misstänker att sin partner är otrogen är att: GÖR LIKADANT SJÄLV. Är det mycket spring på krogen så gå på krogen själv. Sena kvällar och afterwork som drar ut på tiden: GÖR LIKADANT SJÄLV. Smussel med mobiltelefoner; GÖR LIKADANT SJÄLV. Tror det är det enda som hjälper. Reducera deras trygghet alltså.
  • Gung Ho
    caan skrev 2016-12-11 09:32:22 följande:
    Håller fullständigt med. Ett råd till alla som misstänker att sin partner är otrogen är att: GÖR LIKADANT SJÄLV. Är det mycket spring på krogen så gå på krogen själv. Sena kvällar och afterwork som drar ut på tiden: GÖR LIKADANT SJÄLV. Smussel med mobiltelefoner; GÖR LIKADANT SJÄLV. Tror det är det enda som hjälper. Reducera deras trygghet alltså.
    Dummaste rådet någonsin!
  • Stolt Farsa
    caan skrev 2016-12-11 09:32:22 följande:
    Nja, Jag tror inte man skall svara tillbaka med samma mynt. Det bevisar ju bara att man inte är bättre själv. Misstänker man sin partner så är det väl snarare bättre att prata med honom eller henne om sin oro.
  • Dorian Ertymexx
    Stolt Farsa skrev 2016-12-10 20:15:13 följande:
    Vad behöver man INTE komma överens med sin partner om. Vad är så att säga underförstått? Vänskapliga kramar, pussar, m.m. är det underförstått eller något man MÅSTE komma överens om i början?
    Precis. Att tro att saker är "underförstådda" är ett fantastiskt sätt att bädda för drama och kriser.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (Suck)

Det är fel om man i relationen kommit överens om att inte ha sex med andra. Om man däremot kommit överens om att det är okej att ligga med andra är det en helt annan sak. 

• molly50

Puss på er!

Fast vem är det,om inte du och din partner,som ska bestämma var gränserna går?
    Om du inte är ok med var din partner drar sina gränser så kanske du ska försöka hitta någon som tänker likadant som du.
    Carpe Diem
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Fel eller rätt?) skrev 2016-11-26 23:47:34 följande:

Varför är det så många som anser att sex bara är nåt som händer inom förhållandet. Statistiken visar något helt annat, väldigt många ligger med andra. Jag får kramas, umgås, ja göra allt utom att ligga med andra, är inte det konstigt om vi tänker efter?

Det är som att ifrågasätta varför människor är olika.
    Anonym (senaste) skrev 2016-11-27 00:29:40 följande:

Ja det är inte fel att ligga med någon annan. Men det är fult att bryta löften, gå bakom ryggen samt ljuga för sin partner.

Är uppenbart då det inte är accepterat i andra situationer heller.
    Anonym (man) skrev 2016-11-28 00:36:04 följande:
    Och jag blir väldigt provocerad av folk som inte kan skilja på sex och otrohet.
    Problemet med otrohet är INTE sexet, det är att man har sex med andra UTAN sin partners medgivande. Problemet ligger alltså i lögnerna och oärligheten.

Hur stor sak det är att ligga med andra avgörs liksom helt och hållet av vilka gränser man sätter upp gemensamt. Du och din partner har kommit överens om att man får ligga med andra, då är det liksom ingen otrohet om man gör det. Hur fan du lyckas blanda ihop det med folk som INTE kommit överens om det men gör det ändå bakom ryggen på sin partner är en gåta för mig.

Att många barn får bli skilsmässobarn beror INTE på monogami, det beror helt och hållet på den otrogne förälderns oförmåga till ärlighet, för om den personen hade sagt från första början att hen ville kunna knulla med andra så hade de inte existerat någon otrohet.
    +1
    Anonym (animal) skrev 2016-11-29 13:23:35 följande:

Som avslutning tycker jag att motivet "ärlighet" och "öppenhet" är konstigt när det gäller otrohetsförbudet, eftersom de allra flesta par aldrig öppet och ärligt har diskuterat var gränsen för otrohet går och vad man tycker är okej i en relation.

De flesta förutsätter liksom helt outtalat att sex med andra är strängt förbjudet. Det spelar ingen roll hur ärlig man är, säger man "jag vill få ha sex med andra" så kommer de flesta blivande partners att säga hejdå. Det är faktiskt sexet som är det viktiga i praktiken, inte oärligheten.

När man säger att det är sveket som är problemet så menar man nog snarare att man vill att ens otrogne partner ska vara öppen och ärlig med sina handlingar så att man får en chans att göra slut. Med andra ord kan ärlighet inte rädda relationen.

Hur menar du nu?
    Blir det hejdå är det ändå fel partner och man behöver inte rädda relationen.
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-29 13:47:34 följande:
    Det är något jag också tänkt mycket på. Alla dessa trådar där män eller kvinnor frågar läsarna om "är det otrohet?" när det gjort något mer eller mindre ogenomtänkt. Och svaret blir liksom alltid detsamma - hur ska VI kunna veta det, när det är något som bara du och din partner kan bestämma?
    När man missunnar sin partner att sätta egna gränser för att kunna anpassa dem efter något man redan gjort är man väldigt omogen
    Anonym (man) skrev 2016-11-29 17:07:21 följande:
    Förmodligen som 99% av alla trådar där någon klantat sig, det man söker är egentligen inte ett svar, för svaret vet man redan, det man söker är andras sympatier och medhåll så man ska slippa må dåligt över det man gjort
    Anonym (animal) skrev 2016-11-29 22:49:53 följande:
    Ja och nej, enligt min åsikt. Man vet nog ofta att ens partner skulle bli sårad av det man gjort, men man tvivlar ändå eftersom man själv tycker att det kändes bra. Det blir en konflikt inom en där ens partner skulle vara starkt kritisk till något man själv njöt av. 

Kluvenheten kommer just av att otrohetstabut i sin grund är ett egenintresse. Partnern vill inte bli bedragen därför att det vore en risk och ett hot för denne. Men den som bedrar vill ha och mår bra av uppmärksamheten, det bra sexet, äventyret etc.

Lika självklart som det är att otrohet sårar den bedragne är det att människor kommer att vara otrogna därför att de själva mår bra av det.
    Förnekande är underbart.
    Domesticgoddess skrev 2016-11-29 23:07:36 följande:
    Instämmer med er båda. Sedan undrar jag ofta huruvida dessa människor inte i grund och botten vet vad deras partner tyckt och väljer att starta den typen av trådar för att intala sig själv att de inte gjort något direkt fel.

Alternativet är ju att många inte för en löpande diskussion med sin partner kring vad som är ok och känns bra inom ramarna för förhållandet och det är ett ruggigt scenario..
    De gör medvetet fel för att de hoppas på att bli förlåtna?
    Anders 386 skrev 2016-12-01 11:15:54 följande:
    Tack! Precis så.Skål
    Dom flesta är nog tillräckligt smarta för att förstå när dom går över gränsen utan att man diskuterat reglerna i detalj....
    +1
    Anonym (animal) skrev 2016-12-01 11:59:47 följande:
    Det finns ett standardpaket av gränser som de allra flesta monterar i sitt förhållande, eftersom det är jobbigt och skämmigt att behöva prata om så "självklara" saker. Men det betyder inte att standardpaketet motsvarar allas verkliga behov och önskningar.

Otrohet är ett tabu, och det ligger i sakens natur att tabun ogärna låter sig diskuteras öppet och ärligt. Därför håller man käften och anpassar sig till standardpaketet.
    Anonym (man) skrev 2016-12-01 12:58:27 följande:
    Fast är det verkligen tabun som är huvudanledningen att man smyger eller helt enkelt att man inte vill ta risken att få ett nej och då har man också bränt sin chans att smyga?
    nja, har det hänt någon gång att "jag vill inte att du ligger med andra" hindrat någon från att vara otrogen?
    Anonym (man) skrev 2016-12-01 13:07:10 följande:

Jag läste någonstans att en av de absolut vanligaste anledningarna till att folk är otrogna är att de vill kunna ha variation, de vill ha kvar sin trygghet som familjelivet ger men kunna hitta variation vid sidan av. Samtidigt visar undersökningar att de som är otrogna är de som är mest restriktiva med att deras partner gör likadant. 

För dessa personer skulle ett öppet förhållande inte passa rakt av eftersom det innebär att deras partner får samma friheter, då är det  kanske inte så konstigt att de hellre smyger med sina äventyr än tar upp det med sin partner, och här kan man nog heller inte prata om tabu då syftet med smygande är att förhindra att deras partner får samma friheter de själva förser dig med.

Finns de som har ett öppet förhållande men är vidrigt svartsjuk

Puss på er!

Ja, de som är otrogna brukar ju skita i det.

.

Svar på tråden Varför är det fel att ligga med andra?