• Jeljel

Julhelvetet

Ska försöka göra frågan kort..

Min man kommer ifrån en familj där man alltid umgås på deras landställe, där svärföräldrarna nu bor.

Alla högtider foras där. Alla i familjen är fantastiska och vi kommer bra överens. Det enda som jag kan tycka är jobbigt är att jag har känslorna utanpå och pratar gärna om känslor, pratar om sånt som kan vara jobbigt medan i min mans familj sköter man denna typ av diskussion på "kammaren".

Jag är ensambarn (har en mkt äldre halvbror på mammassida).

Jag kommer från en familj där traditionerna inte var superviktiga, inget överflöd.

Mina föräldrar skilde sig sent, jag var 29.

Min man och jag har varit tillsammans i 12 år, gifta i 8. Vi har tre barn ihop (6,3 och 1 månad).

Första julen vi var ihop firade vi isär, alla andra jular har vi firat med hans familj. När mina föräldrar levde ihop firade vi med dem dagarna innan. Pappa träffade sen en tant jag inte gillade, men vi sågs någon dag innan julafton fortsättningsvis.

Mamma har firat med min brors familj.

Vi hade sagt att när vi får barn ska vi fira vartannat år. Men eftersom mina föräldrar skilde sig så kände jag att jag tänker inte åka omkring.

Inför årets jul ser det ut såhär.

Min papp dog i juni. Samvetet att jag inte firade jul med honom äter upp mig inifrån.

Min mamma "får inte" fira jul med min bror då hans fru inte tål min mamma.

Min man vägrar vara hemma på julen för "julen är så viktig för honom". Han måste alltså fira med sin familj, behålla sina barntraditioner. Han säger att han vill ge dessa till våra barn.

Jag hållermed om att dessa jular är fantastiska!! Men att lämna min mamma ensam känns verkligen inte ok!

Skulle vi fira jul med minmma skulle detta ske hos oss och vi skulle få fixa allt. Hos mina svärföräldrar är maten färdig, barnen får berg av paket och allt är julfint.

Men inte handlar det om det? Inte firar man jul med den som Har möjlighet att erbjuda den "juligaste julen"???

Min mans lösning på detta är följande:

Vi ska dela på oss. Han och de stora barnen åker till landet och jag och den lilla är med min mamma hemma hos oss (det är 40 mil till landet.,).

Hur hade ni reagerat?

Jag anser att det är egoistiskt. Jag har haft ett helvetesår med min pappas bortgång. Att våra barn missar en "julig jul" ett år.. vad gör det?? Borde han inte stötta mig? Varför kan inte vi som egen familj ha egna traditioner? Sen när bestämdes det att jag/mina barn alltid ska fira efter hans traditioner och på den här platsen?

Tacksam för lite olika inputs.

• Svar på tråden Julhelvetet
  • Jeljel
    hammarhajen skrev 2016-11-27 07:38:41 följande:

Fattar inte riktigt?

Dina svärföräldrar måste ju få veta exakt hur det är, de kanske tror att din mamma har någon att fira med? Du måste ju prata med dem ordentligt. Eller be dem hjälpa dig att lösa ditt dilemma. Är de kloka och trevliga personer kommer de att förstå dig och försöka hjälpa dig att bolla, oavsett om de kan lösa problemer eller inte.

Och jag förstår inte det där med att din svärmor "inte orkar". Du skriver också att blir julen hos er är det du som måste förbereda allt. Tar du med din mamma är det väl självklart att hon också får hjälpa till, ta med delar av maten som hon lagat hemma och hjälpa till med disken efter julmiddagen. Ta ut barnbarnen på lek när de börjar bli högljudda eller hjälpa till att koka potatis och duka bord. Det är en självklarhet. En vuxen till i släkten ska inte innebära med jobb (om det inte är en allvaligt skadad eller mycket gammal person). Man hjälps åt. Så säg det till svärmor, självklart tar din mamma med t.ex. jansson till 20 pers, fixar servetter och värmeljus och bidrar med en flaska glögg med tillbehör.

Att det är ett litet hus ni har låter mest som en bortförklaring från din sida. Varför kan du inte sova på en madrass på golvet?

1. Mamma är 77 år

2. Hon har inte ens bjudit min familj på middag hemms hos sig, så Jansson för 20 pers är det inte tal om. Däremot diska, duka, leka-absolut!! Svärmor skulle heller inte vilja att någon annan lagar mat..

3. Vi har en bebis på 1 månad.. vet inte om du vet vad det innebär ???? Men ingen får sova o ett litet hus. Var ingen bortförklaring, ren fakta..

Men jag uppskattar att du försöker hjälpa mig tack!????????
  • MsM84

Jag personligen anser att när man fått barn så firar man jul tillsammans med dem. Om något är julen en familjehögtid, vad lär man barnen genom att dela på sig? Jag håller med om att det bästa vore om din mamma också kunde följa med, och anser att det andra alternativet är att ni börjar fira varannan jul hemma och varannan hos svärföräldrarna. 

• Elsis

Hos oss är det lite tvärt om. Vi firar alltid hemma, fast det är svärmor och svägerskan med sambo som kommer hit, eftersom den sidan av släkten bara består av dem så måste de tydligen få fira med barnen. Eftersom jag har flera syskon som firar i olika konstellationer och på olika ställen är mina föräldrar inte lika behövande, så vi firar aldrig med dem, vilket jag dock skulle vilja som omväxling. Eftersom alla bor ca 30 mil ifrån oss måste folk bo över, och det firas i dagarna tre. Att alla skulle få plats hos mina föräldrar, alltså även svärmor, svägerskan och sambo är uteslutet, då mina föräldrar, barn med makar och barnbarn just nu är 20 personer, och föräldrarnas hus litet. Vi är aldrig där samtidigt allihop.

• hammarhajen
    Jeljel skrev 2016-11-27 08:16:37 följande:
    1. Mamma är 77 år

2. Hon har inte ens bjudit min familj på middag hemms hos sig, så Jansson för 20 pers är det inte tal om. Däremot diska, duka, leka-absolut!! Svärmor skulle heller inte vilja att någon annan lagar mat..

3. Vi har en bebis på 1 månad.. vet inte om du vet vad det innebär ???? Men ingen får sova o ett litet hus. Var ingen bortförklaring, ren fakta..

Men jag uppskattar att du försöker hjälpa mig tack!????????
    Oj, så irriterat det verkar?

1. Mamma är 77. Ja, vad menar du med det? Klart man kan åka 40 mil även om man är 77 år?

2. Om hon inte någonsin bjuder er familj på middag och inte kan tänka sig att ta med ett bidrag till julbordet om hon skulle bli inbjuden till släktjul så kan jag förstå om din sambo tvekar... hon låter lite knepig? Eller är det bara laga mat hon inte fixar? (Vilket i ärlighetens namn också låter lite knepigt..) Då får man ju vara jättetydlig med att man så klart ställer upp med annat, och kan köpa med sig allt som kan köpas färdigt som ljus och servetter. 

3. Jag vet vad det innebär att ha en bebis på en månad, du behöver inte vara oförskämd. Men jag kan inte veta varför ingen av er kan tänka sig att sova på luftmadrass på golvet 2 nätter. För mig är det en bortförklaring att inte era barn eller friska vuxna kan sova på golvet för att ge plats åt din mamma, bebis eller inte. Det handlar om ett par nätter och du skulle göra det för att din mamma ska slippa vara ensam på jul.. Åtminstone erbjuda henne lösningen, så är hon fri att tacka nej. Men att få frågan känns fint, då vet man att man inte är bortglömd.

4. Man kan ju också tänka sig att boka ett hotellrum i närheten, så kan mamma vara med i gemenskapen men också dra sig undan som hon vill. Kan det vara en lösning?

Jag kan förstå om din mamma inte VILL dela hus med er. Men då är det ju lite upp till henne om hon blir ensam på jul. Dela hus och fixa jansson till 20 pers, det är inga elakheter vi pratar om. Lite får man allt bjuda till.
  • Jeljel
    hammarhajen skrev 2016-11-27 08:59:06 följande:

Oj, så irriterat det verkar?

1. Mamma är 77. Ja, vad menar du med det? Klart man kan åka 40 mil även om man är 77 år?

2. Om hon inte någonsin bjuder er familj på middag och inte kan tänka sig att ta med ett bidrag till julbordet om hon skulle bli inbjuden till släktjul så kan jag förstå om din sambo tvekar... hon låter lite knepig? Eller är det bara laga mat hon inte fixar? (Vilket i ärlighetens namn också låter lite knepigt..) Då får man ju vara jättetydlig med att man så klart ställer upp med annat, och kan köpa med sig allt som kan köpas färdigt som ljus och servetter. 

3. Jag vet vad det innebär att ha en bebis på en månad, du behöver inte vara oförskämd. Men jag kan inte veta varför ingen av er kan tänka sig att sova på luftmadrass på golvet 2 nätter. För mig är det en bortförklaring att inte era barn eller friska vuxna kan sova på golvet för att ge plats åt din mamma, bebis eller inte. Det handlar om ett par nätter och du skulle göra det för att din mamma ska slippa vara ensam på jul.. Åtminstone erbjuda henne lösningen, så är hon fri att tacka nej. Men att få frågan känns fint, då vet man att man inte är bortglömd.

4. Man kan ju också tänka sig att boka ett hotellrum i närheten, så kan mamma vara med i gemenskapen men också dra sig undan som hon vill. Kan det vara en lösning?

Jag kan förstå om din mamma inte VILL dela hus med er. Men då är det ju lite upp till henne om hon blir ensam på jul. Dela hus och fixa jansson till 20 pers, det är inga elakheter vi pratar om. Lite får man allt bjuda till.

Är inte irriterad.

Mamma kan helt enkelt inte laga mat till 20 pers har nog aldrig gjort det i sitt liv. Men bidra med annat absolut!

Finns ingen golvyta för madrass. Enda alt. Är hos svärföräldrarna , men de måste då bjuda in.

Om de bjuder in ska jag kolla vandrarhemmet som ligger i närheten, bra förslag, tack!!
  • MadHatter
    Jeljel skrev 2016-11-27 10:42:29 följande:

Är inte irriterad.

Mamma kan helt enkelt inte laga mat till 20 pers har nog aldrig gjort det i sitt liv. Men bidra med annat absolut!

Finns ingen golvyta för madrass. Enda alt. Är hos svärföräldrarna , men de måste då bjuda in.

Om de bjuder in ska jag kolla vandrarhemmet som ligger i närheten, bra förslag, tack!!

Om du vill att de ska bjuda in får du lyfta situationen med avärföräldrarna. Informera om att ni kansle inte kan fira med dem eftersom din mamma är ensam.

Du kan nog inte bara vara tyst och hoppas att de ska förstå situationen. Även om din man nämnt att du och bebis ev ska fira med din mamma istället så kan ju de tro att det är ett val från din sida att du hellre firar med din mamma ensam än med dem och så bjuder de inte in för att inte "lägga sig i". Och så sitter ni där på var sitt håll och försöker visa hänsyn, så blir det bara tokigt.
  • Jeljel
    MadHatter skrev 2016-11-27 10:47:23 följande:

Om du vill att de ska bjuda in får du lyfta situationen med avärföräldrarna. Informera om att ni kansle inte kan fira med dem eftersom din mamma är ensam.

Du kan nog inte bara vara tyst och hoppas att de ska förstå situationen. Även om din man nämnt att du och bebis ev ska fira med din mamma istället så kan ju de tro att det är ett val från din sida att du hellre firar med din mamma ensam än med dem och så bjuder de inte in för att inte "lägga sig i". Och så sitter ni där på var sitt håll och försöker visa hänsyn, så blir det bara tokigt.

Stämmer nog till fullo..

tyvärr är det så svårt när min mans familj -aldrig- pratar om jobbiga saker eller någonsin hat konflikter.. känns som om det bara är jag som "krånglar"..
  • hammarhajen
    Jeljel skrev 2016-11-27 10:42:29 följande:
    Är inte irriterad.

Sorry, men då förstår jag! Låter ju jättbre att det finns vandrahem i närheten :)

Trro inte du ska vänta på att de bjuder in. Ring dem och förklara situationen, säg precis som det är. Även om de inte pratar känslor vanligtvis så förstår de nog ditt dilemma. Förklara att du kan ordna hotellrum till mamma och att hon inte kommer vara till besvär alls. 

Ni kanske kan ge mamma en mysig utflykt på orten i julklapp, t.ex. besöka ett mysigt fik och ortens sevärdheter en dag, eller något ni tror att hon skulle gilla. Kanske går det att boka middag någonstans på annandagen? Kanske bara skönt för henne att få uppleva en annan slags jul och komma bort lite om det varit ett tungt år med många minnen.. 

Ett annat alternativ är ju att ni bor allihop på vandrarhemmet, där kanske ni ändå bara sover. Eller att ni faktiskt delar en EN natt, du och bebisen håller mamma sällskap på vandrarhemmet och pappa och de stora bor hos farmor och farfar. Så kan mamma bo ensam de andra nätterna och hon får ändå riktigt rå om dig och nya bebisen på tu man hand en kväll. 

Eller så kanske din sambo kan sova hos sina föräldrar om det känns mer bekvämt och mamma med dig i gästhuset. Sambon kan ju komma ut och avlasta om du ringer honom t.ex.
  • hallontryffel

TS, när du pratar om det med din man, är då hans enda lösning på problemet att ni ska dela upp er på jul?

Om han nu har så svårt att bli vuxen och inse att det går att fira jul på andra sätt borde det väl ligga i hans intresse att försöka lösa detta så det blir så bra som möjligt för alla och själv ta snacket med sina föräldrar. Förstår inte varför du anses vara den som ska fixa och fråga hela tiden.

Han skulle ju kunna ta upp med föräldrarna att eftersom din mamma blir ensam i jul får ni tänka om och fira hemma i år om inte hans föräldrar kan tänka sig att bjuda in din mamma också till julfirandet.

• gbgumman

Finns inget ställe på landet din mamma kan bo över på. Vi firar på landet hos mina föräldrar och mina svärföräldrar och svåger kommer dit. De bor i närmsta samhälle och tar med sill som de köper från ett visst ställe ost och delikatesser kan man bidra med.

• Queennr1

Varför är du så besatt av att svärföräldrarna "måste bjuda in"

Nog måste väl ni/du kunna säga "mamma sitter ensam i jul så är det ok att hon följer med på julafton"..

• gbgumman
    Queennr1 skrev 2016-11-28 01:26:12 följande:

Nog måste väl ni/du kunna säga "mamma sitter ensam i jul så är det ok att hon följer med på julafton"..

Haha mina svärisar ringde och bjöd in sig själva. Mamma blev jätte glad. Hon trodde nog inte de ville komma och vågade väl inte bjuda.
  • MadHatter
    Queennr1 skrev 2016-11-28 01:26:12 följande:

Eftersom ts man verkar vara totalt emot den tanken så kan jag förstå att det känns tufft för ts att ställa den frågan.

Ts har du lyft detta med att mamma kan följa med till landet med din man?
  • Duckan

Enbart läst ts. Är det fullt omöjligt att din mamma får följa med och fira hos din mans föräldrar?

Jag tycker inte om att någon ska sitta ensam på julafton och jag är inte för att familjer ska dela på sig på jul.
    Din man är lite ego som bara ser till "sitt julfirande".
    Vi kör olika varje år, men vi ses allihopa och firar någon av dagarna.

• Det kommer bli bra

Kan inte ni ordna julen i år. De som vill/kan firar hos er, tex din mamma... Om din man vill ge barnen sin jul, så måste ju han också inse att det inte är hans föräldrar som ska ge den, utan han och du med det firande ni ordnar.

• nernu

Jag älskar julen och skulle helst vilja fira enligt alla mina traditioner hos min familj men det gör jag självklart inte. Jag engagerar mig glatt i min mans familjs firande också för det är så man gör när man är två.

• Ingrediensen

Ja, jag tycker din sambo resonerar fel! Tycker han kan avstå från sin superjul detta år.
    Fattar att han tycker det är viktigt (jag tycker också julen är jätteviktig) men blir konstigt att prioritera sin barndomsfamilj framför sina egna barns jul. Självklart vill ju era barn fira med både mamma och pappa, mycket viktigare än julklapparna. Och att lämna någon nära släkting ensam på julen är helt otänkbart för mig.

• TrolletsMor

Jag tycker din man låter rätt så ego faktiskt. Jag och min sambo gör så att vi delar på det, alltså tar min familj på julafton vartannat år och hans vartannat år sedan tar vi juldagen och annandagen för alla andra, funkar alldeles utmärkt. Visst kan man tycka det är tråkigt när man inte firar med sin egen familj speciellt då sambons familj inte är lika mycket för traditioner som min, men det är ju så det får vara när man lever ihop. 

När det nu dessutom bara gäller din mamma så tycker jag att det vore en bra ide som många andra skriver att bjuda med henne till din mans familj. Det skulle jag tycka var den ultimata lösningen för då får din man som han vill och du får som du vill att fira med din mamma som självklart inte borde behöva fira jul själv. Och om din mans familj nu är så fantastisk tycker jag de borde förstå och bjuda in din mamma och jag tycker det är din man som borde ta upp det om du nu tycker det är svårt. Han måste ju kunna göra åtminstone det?

Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Julhelvetet