Jag tror och hoppas att det inte skulle vara en relevant faktor. Om jag var intreserad av någon och något som jag inte visste om skulle komma till min kännedom tror jag att jag skulle fortsätta vara intresserad. Jag skulle säkert bli väldigt nyfiken, skulle säkert råka ställa korkade och okunniga frågor, skulle kanske lyfta upp frågor om möjlighet att få barn eller relation till släkt och liknande tidigare än i annat fall, men jag tror inte att att det i sig skulle avgöra om jag satsade på vänskap/förhållande/inget.
Men jag har ingen erfarenhet, och det skulle kunna var ett önsketänkande från min sida. Hur klok och öppen jag än hoppas att jag är vet jag att samhällsnormer påverkar även mig. Jag kanske lika gärna skullle avsluta dejtandet och intala mig själv att det berodde på något helt annat. Jag vet inte egentligen.
Jag tror att det är lite som om det skulle komma upp något annat oväntat normbrytande. Om det handlade om helt annat såsom (obs följande utan någon värdering om bra/dåligt/likvärdigt) att personen hade barn, att personen hade missbruksbakgrund, att personen var miljardär, att personen var dömd för brott, att personen varit prostituerad, att personen var geni, att personen varit deprimerad, att personen uppfunnit världsavgörande teknik etc etc etc.... då hade jag antagligen blivit överraskad och nyfiken och det fick vara en del i vidare lära kännande. Det är lätt att anta att alla är "som folk är mest" men om det kom upp något som jag inte förväntade mig har det nog mycket med när och hur jag får veta det.