• Anonym (Minttu)

Rädsla att komma ur skåpet, hur länge...

Bakgrund: 2kvinnor, lyckliga, kära, båda första gången i relation med kvinna. Relation 8mån. Allt - ALLT - toppen. Utom hennes rädsla att nån ska få veta. Okej, jag vill inte heller nån ska veta men fortsätter vi kan det bli aktuellt en dag o jagvtar det då, tror inte det blir nåt problem för mina barn el så. För hennes del får detta ALDRIG ske. X antal ggr (efter lite vin) kommer det upp "ingen får nånsin veta", "min släkt ska aldrig få ana ens nåt sådant", och "jag får inte vara sådan fast jag tydligen är sådan" mm bla bla. Tröstar, lite tårar, o övertygelse hur hon äääälskar mig. Min fråga nu till er som ansåg er läggning aldrig skulle få komma ut- hur länge tog det innan ni blev "du" med tanken att ni var bi- eller lesbisk? Höll ni det som hemligt forever? Flyttade ni för att kunna vara tillsammans? Just nu lider jag med henne o den ångest hon bär på kring detta, märker ju så tydligt att det är rädsla bakom detta, rädsla o osäkerhet kring dessa frågor. Eller e det nåt annat tror ni?

• Svar på tråden Rädsla att komma ur skåpet, hur länge...
  • Anonym (Bikille)

Jag förstår att detta tar en del av din tid, eftersom du skapar många trådar på ungefär samma tema. Jag förstår dig, det är tufft.

Jag har själv inte kommit ut ännu, är 33 nu. Vet inte varför jag bryr mig så mycket om vad andra tycker, franför allt är det väl föräldrar och syskon jag nojjar mig för, säkert helt i onödan också. I vilketfall är jag inte ekonomiskt beroende av dem, och man har ett socialt liv utan dem. Jag antar att de flesta egentligen bara rycker på axlarna o skiter I mina preferenser i sängen. Och de som bryr sig på ett negativt sätt, klarar jag mig utan.

Andra kulturer (ryssland t.ex. där din partner kommer ifrån om jag inte minns fel) är ju lite homofoba. Där är det väl högre chans att din partner blir socialt utfryst i släkten om hon kommer ut. Har ni funderat på om inte du kan introduceras som hennes svenska vän? Det kan ju vara ekonomiskt och praktiskt att bo ihop med en vän?

Har en homosexuell som är ihop med en kille från Iran. Han blir alltid introducerad som "vän från sverige" när han är med pojkvännen i Iran. Klart alla fattar hur det egentligen ligger till, men ingen säger något, så länge inget sker öppet.

Svar på tråden Rädsla att komma ur skåpet, hur länge...