Perpetua skrev 2016-11-30 05:10:50 följande:
Tänkte tillägga: ett tips är att läsa om adoption, barnlängtan, förlorat barn, svårt att få barn. Det kanske kan ge dig lite fler tankar - ditt barn kan bli en välsignelse för någon annan (eller så kan du inte med att adoptera bort det, behåller det, och på något sätt faller ekonomi på plats ändå - för att det måste).
Om du behåller barnet - hur kan du få ekonomin att gå ihop?
Jag kan säga som så, att det första året är kostnaden inte så stor som man tror - det finns så många sätt att spara på (jag delar gärna med mig av tips). Kan du titta upp vad för stiftelser eller kyrkor/församlingar som finns som skulle kunna ge ekonomiskt stöd? Kan du bo hos dina eller din pojkväns föräldrar (eller syskon, vänner, släktingar) ett tag i början?
Ekonomin faller inte alls det på plats för att den måste. Massvis med barn i sverige lever i relativ fattigdom. Många får gå utan julklapp nu till jul. Många barn får frysa i brist på vinterkläder och många barn är till och med hemlösa. Deras föräldrar vill nog verkligen att ekonomim faller på plats Bara för att den måste...
Du skriver att kosnaden inte är så stor första året... Det är väl då det är som svårast! När man inte kan arbeta. Dom ska leva 3 personer på lägsta fp. Dvs 4000kr. Om inte ts börjar jobba direkt efter förlossningen och hennes pojkvän hoppar av utbildningen och bli föräldraledig.
Ts. Fundera över vilket liv du vill ha och vilket liv du vill ge ditt barn.
Vill du ha en kärnfamilj, vara förälsraledig båda två, inte behöva kasta in en knapp ettåring på förskolan, kunna ge en stabil bostad och ha råd med bra saker. Slippa gå till kyrkan och soc för att tigga pengar till mat osv. Ja då väntar du.
Är du ok med att kanske bli ensamstående, kanske jobba barnets första år, bo hos generösa släktingar och bara ta emot gratis bebissaker. Ja då behåller du barnet.
Att behålla är inte lätt och kräver stora uppoffringar av er alla tre. Men det är kanske rätt för dig. Det kan bara du veta. Det är dock viktigt att du går in i detta med öppna ögon och realistiska förväntningar. Detta beslutet styr i stort hela din framtid.
Enligt forskning så är den vanligaste känslan efter en svensk abort lättnad. Och efter 1 är så känner 98% ingen tvekan om beslutet var rätt eller inte. Visst finns risken att du är en av de som ångrar sig. Men jag sitter hellre och må dåligt själv än att se mitt barn växa upp med sämre förutsättningar och se barnet må dåligt pga min önskan att slippa abort.
Bara du vet om du klarar av ett barn och om det är rätt att behålla.