• Ankissen

Levaxin under graviditeten, vad hände sen?

Hej! Jag har efter att mina TSH värden varit förhöjda två gånger fått börja äta Levaxin. Nu är jag lite intresserad av vad som hänt för andra som drabbats av detta. Har Levaxindosen varit konstant under graviditeten? Vad hände efter förlossningen? Började sköldkörteln fungera normalt igen då eller var värdet fortfarande förhöjt och medicinering behövdes?

• Svar på tråden Levaxin under graviditeten, vad hände sen?
  • norrlandsflicka

Hej. Fick börja äta levaxin efter första barnet när jag just blivit gravid med andra barnet. Då jag upptäckte något var fel för jag var så trött fast jag slutat amma och fick sova hela nätter. Åt först 100 och sedan 125 och fortsatte med det ett bra tag. Jag fick öka till 150 när jag var gravid med trean och har fortfarande den dosen.

Räknar med jag får äta levaxin resten av livet.

• Ankissen
    norrlandsflicka skrev 2016-12-03 19:35:40 följande:

Hej. Fick börja äta levaxin efter första barnet när jag just blivit gravid med andra barnet. Då jag upptäckte något var fel för jag var så trött fast jag slutat amma och fick sova hela nätter. Åt först 100 och sedan 125 och fortsatte med det ett bra tag. Jag fick öka till 150 när jag var gravid med trean och har fortfarande den dosen.

Räknar med jag får äta levaxin resten av livet.

Usch det var det jag var rädd för. Önskar att det bara är en övergångsfas som jag behöver äta Levaxinen. Märker du någon jätteskillnad, framförallt i pigghet, av medicinen?
  • Coccolina

Jag har hypotyreos så jag har levaxin på min dagliga medicinlista för resten av livet.... Vet att de flesta som tar levaxin som gravida bör fortsätta med det... men allt är nog väldigt individuellt 

(jag har tyvärr inte lyckats bli gravid så kan inte svara på det...) 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • cbetamama

hej, 

jag har lite förhöjda TSH före mitt första graviditet, det var ungefär 4.8, läkare sade 

att det är inte farligt alls och jag kan bestämma om jag vill ta levaxin eller inte. Men om man ska bli gravid är det bra att ta tabletter. så tog jag levaxin 25mg tills jag upptäckte att jag är gravid, jag läste medicinska rapport fråm american thyroid asscociation och visste redan då so fort man blir gravid då ska man öka dosen, jag väntade till jag fick tid för provtagning, sen ökade jag dosen till 50mg på egen hand, samtidigt har jag också rådfrågat läkare på nätet i andra landet, och han sade jag borde öka till 50mg. provet kommer tillbaka, och det stämde men min spekulation -- öka dosen till 50mg, i det här skedet är fostret väldigt beroende på mamas sköldkörtelshormoner. under hela graviditetet kontrollerade barnmoskar min TSH värde, det var upp och ned, om de ser att provet är bra, välket är som följande :

The new recommendations for TSH levels during pregnancy are the following:

First trimester: less than 2.5 with a range of 0.1-2.5
    Second trimester: 0.2-3.0
    Third trimester: 0.3-3.0.

då ska de ta ett nytt prov om 8 veckor. om man ligger väldigt nära 2.5 , då brukar de ta ett nytt prov om 4 veckor. 

enlight 'många' så är det inte så farligt för fostret att ligger på ett låg värder (nära 0,1) , självklart ska man inte ligga för låg, det är alltså bättre att vara låg än hög, det ska inte överstiga 2,5 i alla fall. bäst är ju att hamna mitt i mellan. 

mina värde hade varit ganska ok, så från början var det 25mg före gradviditet, sen ökade till 50mg, och i slutet av graviditet ökade de dosen till 75mg, det var bara 2 veckor kvar till beräknade datum. tydligen behövde min bebis lite mer i slutet av gradviditetet.  jag minns också i mitten eller senare delen av graviditetet var jag ganska låg , nära 0,1. annars låg det ungerfär omkring 1,X 

efter min dotter är född, då hade de inte kontrollerat min TSH, jag var ganska upptagen med mitt första barn, jag frågade dem om jag skulle fortsätta med levaxin, de säger man ska göra som före graviditetet, man tar hur mycket man tog förut. så tog jag 25mg igen, ett år senare då begärde jag ett nytt prov, och det var bra, det är rekommenderat att jag fortsätter med 25mg, jag beslutade att fortsätta med medicin för att jag vill bli gravid igen. 

nu är jag gravid igen. det var som föra gången, ökade dosen på egen hand till 50mg direkt efter blodprovet, återigen, stämde jättebra med resultatet, de sade till mig att öka till 50mg också. (men jag uppmuntrar inte att ni som är gravid men hypoteroes bör öka dosen självmant, jag tog risken, överväga ni också risken, säkraste är ju att vänta på resultatet sen justera man om dosen. ) efter 2nd blodprovet så visade det sig att TSH värde ligger på 2.3, nära 2.5, så bokade de in mig för annat prov om 4 veckor. 

mitt första barn mår jättebra, jag var orolig för att för hög värde på TSH kan påverka barnets hälsa mycket, bland annat IQ, etc... men jag har förtroende på barnmoskar och de gjorde jättebra jobb, det är lugn om man kontrollerar TSH genom hela graviditetet och ta medicin som rekommenderat. nu har jag en full frisk tvåspråkig 1½ åring och hon är hur smart som helst tycker vi. 

p.s. jag känner inte så stor skillnad innan och efter jag tar levaxin. men min vanliga dos är ju ganska låg, 25mg lägsta kanske. jag har tänkt kanske sluta med medicin efter det här graviditetet, men ärligt talat det är inte hemskt att ta levaxin alls, även livet ut... det har blivit en rutin. 

hoppas att det här inlägget har svarat din fråga. lycka till och kram. 

• norrlandsflicka
    Ankissen skrev 2016-12-05 09:54:26 följande:

Usch det var det jag var rädd för. Önskar att det bara är en övergångsfas som jag behöver äta Levaxinen. Märker du någon jätteskillnad, framförallt i pigghet, av medicinen?

När dosen väl var rätt så kände jag mig piggare av medicinen. Tog ett tag...

Eftersom jag varje gång jag tagit prover har de varit bra så lär jag ju inte kunna sluta. Jag har ibland glömt att ta nån dag och jag känner av om jag glömmer flera dagar.

Vet ju det är ärftligt också och min mamma hade problem med sköldkörteln och fick äta Levaxin från hon fick problemen och resten av livet.
Svar på tråden Levaxin under graviditeten, vad hände sen?