• Haiduchi

Om någon annan berättar att den är gravid och en själv också är det

Ja lite som rubriken lyder.

Vi är gravida och har tänkt berätta för syskonet på julafton, är i vecka 13 då och då kommer säkert vårt barn att bubbla det till alla på julafton, och vi vill ju att alla ska få reda på det efter det men iaf jag vill berätta för syskonet själv först.

Men nu är det så att vi har två par, kompisar och släkt, som mycket väl kan, är på g med barn och min man tycker det känns konstigt ifall de berättar det nu innan jul och vi håller tyst om vår graviditet. Men jag är kluven.

Om de berättar och vi då också säger att vi är. Förstör det inte deras moment? Och jag vill verkligen ta syskonets reaktion själv med oss.

Eller är man tramsig om man sitter och inte berättar något och till och med kanske blir tvungen att ljuga ifall de hintar till oss.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Om någon annan berättar att den är gravid och en själv också är det
  • elyse

Jag förstår inte varför man berättar en sådan sak på julafton, bara. Men det beror säkert på hur familjen/de man firat med är/ser ut. Julen är ju i alla fall ett bättre tillfälle än någons födelsedag, bröllop eller dop.

• Haiduchi
    elyse skrev 2016-12-03 23:51:40 följande:

Jag förstår inte varför man berättar en sådan sak på julafton, bara. Men det beror säkert på hur familjen/de man firat med är/ser ut. Julen är ju i alla fall ett bättre tillfälle än någons födelsedag, bröllop eller dop.

Okej, men nu var det inte detta min frågeställning var.
  • Carambolan

Om en vän eller släkting till mig hade utannonserat sin graviditet inför ett större sällskap så hade jag inte velat stjäla rampljuset för dem genom att säga "Grattis! Vi också!" inför alla samlade. Däremot hade jag nog berättat det för dem enskilt lite senare under dagen.

• elyse
    Haiduchi skrev 2016-12-03 23:58:35 följande:

Okej, men nu var det inte detta min frågeställning var.

Åh, jag läste för luddigt, märker jag. Ursäkta!

Ja, jag förstår dilemmat. Skulle själv känna som att jag ljög om jag bara var tyst när någon annan berättar att de är gravida. Jag skulle nog säga något i stil med "Vet du, jag med, men det är så tidigt ännu. Vi vill inte gå ut med det officiellt innan v 13. Och då vill vi att vår dotter ska få höra det först. Så spela gärna förvånade om hon berättar det för er runt jul! ".
  • attid89

Precis tänkt samma! Vi väntar vårt andra barn nu. Var på moddag igår så berättade mannens syster att några gemensamma vänner skall ha ett till barn nästa år någon månad innan oss. Men vi höll god min. Hade tänkt vänta med att berätta (är bara i vecka 6). Men blir så konstigt när graviditet diskuteras men man inte säger något ;)

• Haiduchi
    Carambolan skrev 2016-12-04 00:02:04 följande:

Om en vän eller släkting till mig hade utannonserat sin graviditet inför ett större sällskap så hade jag inte velat stjäla rampljuset för dem genom att säga "Grattis! Vi också!" inför alla samlade. Däremot hade jag nog berättat det för dem enskilt lite senare under dagen.

Ja så hade man ju kunnat göra. För det är nära vänner och familj som eventuellt är P g. Hoppas så innerligt på det för då kommer våra barn vara lika i åldrarna.
  • Haiduchi
    attid89 skrev 2016-12-04 00:10:35 följande:

Precis tänkt samma! Vi väntar vårt andra barn nu. Var på moddag igår så berättade mannens syster att några gemensamma vänner skall ha ett till barn nästa år någon månad innan oss. Men vi höll god min. Hade tänkt vänta med att berätta (är bara i vecka 6). Men blir så konstigt när graviditet diskuteras men man inte säger något ;)

Ja det är det! Man vill bara skrika det rätt ut hela tiden, hihi men sjukt nöjd vi har hållt på det så "länge" som vi gjort. Med första barnet berättade vi tidigt för vänner och familj men nu IOM syskonet så vill vi vänta. Bara nödvändiga kollegor vet.

Men sen har jag funderat med kring just att berätta på jul. Först ville jag inte det. Just för att hålla julen "fri". Och även där vi ska fira jul, hos mannens bror och fru. Jag vet att de har kört oskyddat sen innan de gifte sig i juni och man har ju bara letat tecken, längtat efter att de ska säga något. Men nej. Och har de då svårt att lyckas så känns det så där. Men det är inget de har sagt något till oss om, så man vet ju inte alls hur det ligger till men ska till dom på kalas imorgon och hoppas sååå innerligt att de outar något då. Då kan man lugnt ta det på julafton och det skulle vara såå underbart att ha kusiner lika gamla. Hoppas hoppas så för deras skull!
  • Lena

Jag hade inte berättat på jul när det är andra som är med som försökt nästan ett år. Jag hade berättat senare eller tidigare då

• Carambolan
    Lena skrev 2016-12-04 08:11:50 följande:

Jag hade inte berättat på jul när det är andra som är med som försökt nästan ett år. Jag hade berättat senare eller tidigare då

Håller verkligen med. Om ni tror att de "är på g" kanske ni inte vet hur länge de egentligen har försökt, hur många missfall de gått igenom, etc. Det är risk att er glada nyhet inte gör dem så glada.
  • Marialia

Berätta inte på julafton om det är ett par som försökt länge.

Jag och min man försökte länge och tillslut bröt jag ihop för varje par runt omkring oss som berättade att de skulle ha barn. Inte så juste att ev förstöra någon annans jul!

• MT123

Vet inte hur man svarar direkt på någons inlägg.
    Svar till Marialia som skrev: 
    "Berätta inte på julafton om det är ett par som försökt länge. Jag och min man försökte länge och tillslut bröt jag ihop för varje par runt omkring oss som berättade att de skulle ha barn. Inte så juste att ev förstöra någon annans jul!"

Jag kan inte förstå dina känslor och dina tankar då jag inte har samma erfarenheter som dig eller upplevt samma saker, så det kanske är fel av mig att kommentera ditt inlägg. Men jag tycker det är svårt att förstå hur någon annans graviditet och barn kan förstöra för någon annan. Jag kan tänka mig att det är jobbigt när alla runt om kring en får barn och att det blir tufft när man försökt länge och själv inte får det där glada beskedet. Men jag med mina erfarenheter och känslor tycker det känns fel att beskylla en graviditet och ett barn som något som förstör för andra. Även om jag kan förstå den sorgen man upplever. 

På samma sätt som att man ska visa ödmjukhet och respekt för alla som länge längtat efter ett barn, så tycker jag (och hoppas) att denna ödmjukhet och respekt även visas för dem som fått sitt glada besked och att dessa inte ska behöva känna en skuld att deras familj förstör för någon annan.

Men samtidigt så håller jag med dig, julafton kanske inte är det bästa tillfället om man vet att någon försökt länge. men går det att kompromissa, berätta för paret enskild innan jul och sedan berätta för resten av julsällskapet på julafton? 

Det är nog bara det där sista att ev förstöra för någon annans jul som jag hade svårt att förstå. Jag kan tänka mig att du inte menar att personen med vilje försöker förstöra och såra någon, men att beskylla (det var så jag uppfattade det, kanske missuppfattade ditt inlägg) någons graviditet för det tycker jag är lite tråkigt. 

• elyse
    MT123 skrev 2016-12-04 12:11:25 följande:

"Berätta inte på julafton om det är ett par som försökt länge. Jag och min man försökte länge och tillslut bröt jag ihop för varje par runt omkring oss som berättade att de skulle ha barn. Inte så juste att ev förstöra någon annans jul!"

Jag kan inte förstå dina känslor och dina tankar då jag inte har samma erfarenheter som dig eller upplevt samma saker, så det kanske är fel av mig att kommentera ditt inlägg. Men jag tycker det är svårt att förstå hur någon annans graviditet och barn kan förstöra för någon annan. Jag kan tänka mig att det är jobbigt när alla runt om kring en får barn och att det blir tufft när man försökt länge och själv inte får det där glada beskedet. Men jag med mina erfarenheter och känslor tycker det känns fel att beskylla en graviditet och ett barn som något som förstör för andra. Även om jag kan förstå den sorgen man upplever. 

På samma sätt som att man ska visa ödmjukhet och respekt för alla som länge längtat efter ett barn, så tycker jag (och hoppas) att denna ödmjukhet och respekt även visas för dem som fått sitt glada besked och att dessa inte ska behöva känna en skuld att deras familj förstör för någon annan.

Men samtidigt så håller jag med dig, julafton kanske inte är det bästa tillfället om man vet att någon försökt länge. men går det att kompromissa, berätta för paret enskild innan jul och sedan berätta för resten av julsällskapet på julafton? 

Det är nog bara det där sista att ev förstöra för någon annans jul som jag hade svårt att förstå. Jag kan tänka mig att du inte menar att personen med vilje försöker förstöra och såra någon, men att beskylla (det var så jag uppfattade det, kanske missuppfattade ditt inlägg) någons graviditet för det tycker jag är lite tråkigt. 

En graviditet och ett nytt barn i släkten förstör såklart inte, men ett gravidbesked på en dag som julafton, när man tagit ett djupt andetag och tänkt att idag ska vi vara glada och vara med familjen istället för att tänka på barnet man så gärna vill ha men som inte kommer, gör ju oundvikligen att fokus hamnar på graviditet istället för att bara vara tillsammans i familjen. Det ofrivilligt barnlösa helst av allt vill är att kunna umgås med släkt på högtider (måsten, för en del) utan att ständigt behöva påminnas om barnlösheten. Och behöva höra "Det blir nog er tur nästa gång" av släktingar som ju vet om barnlösheten och inte alls vet hur de ska reagera när det presenteras inför alla. Vilken annan vardag som helst går jättebra att berätta på!
  • MT123
    elyse skrev 2016-12-04 13:00:21 följande:
    En graviditet och ett nytt barn i släkten förstör såklart inte, men ett gravidbesked på en dag som julafton, när man tagit ett djupt andetag och tänkt att idag ska vi vara glada och vara med familjen istället för att tänka på barnet man så gärna vill ha men som inte kommer, gör ju oundvikligen att fokus hamnar på graviditet istället för att bara vara tillsammans i familjen. Det ofrivilligt barnlösa helst av allt vill är att kunna umgås med släkt på högtider (måsten, för en del) utan att ständigt behöva påminnas om barnlösheten. Och behöva höra "Det blir nog er tur nästa gång" av släktingar som ju vet om barnlösheten och inte alls vet hur de ska reagera när det presenteras inför alla. Vilken annan vardag som helst går jättebra att berätta på!
    Ja du har nog rätt i det, julafton är kanske inte den bästa dagen att berätta om en graviditet. 
  • elyse
    MT123 skrev 2016-12-04 14:15:58 följande:

Ja du har nog rätt i det, julafton är kanske inte den bästa dagen att berätta om en graviditet. 

Man får tycka olika. Men jag tänker så. Själv har jag inte behövt vänta så länge, men har släktingar som det tog sju år för.
  • Marialia
    elyse skrev 2016-12-04 13:00:21 följande:

Precis så menar jag!
  • Haiduchi
    MT123 skrev 2016-12-04 12:11:25 följande:

Idag var vi på kalas hos min svåger och fru. Och inget outande om barn. Har hoppats för deras skull de senaste gångerna man setts att få höra nåt glatt från dom.

Men så mot senare em när en del av gästerna hade åkt hem så tog jag min svägerska åt sidan , stängt rum, och berättade.

Att vi var gravida, hade planer att berätta på julafton men ville först ta det med dom just för att de inte ska hamna i en tråkig sits. Så får de tid på sig att smälta det och att de kunde få bestämma hur det kan bli bäst för dom.

Det visade sig att jag hade rätt i misstanken att de har haft det svårt. De ska börja utredning efter storhelgerna.

Mannen kom med in efter en stund, då hon och jag pratade en ganska bra stund. Vi hade ett jätte bra samtal.

De var verkligen så glada för vår skull men kunde inte hålla tillbaka tårarna om deras egen situation och var väldigt tacksamma att vi pratade med dom innan så de kan få känna efter vad de känner är ok, och vad de orkar med på julen.

tack för alla olika synsätt, tankar kring detta dilemma.

Känns som vi har gjort det absolut bästa av situationen just nu.
  • attid89

Jag är lite dubbel kring att berätta för folk som man vet försöker. Jag har en dotter på ett år. En kompis försökte bli gravid redan när vi skulle skaffa dottern. Jag blev gravid, dom fortsatte försöka, dottern föddes och dom fortsatte försöka. Nu är jag gravid igen och jag vet inte hur/när jag skall säga det till henne... Hon frågar ibland om jag är gravid. För nu tänker hon väl att vi skall skaffa barn nummer två samtidigt som dom får sitt första. Men jag kan inte ljuga och svara nej, men jag tycker ändå att det är jobbigt att säga att jag är gravid nu för jag vet att hon kommer att tycka att det är jobbigt. Svårt, tycker jag.

Svar på tråden Om någon annan berättar att den är gravid och en själv också är det