• Amanda84

Hur väljer man parfym?

Jag är 32 år gammal, men insåg nyss att jag aldrig har köpt parfym själv i hela mitt liv. Nu är alla gåvoparfymer slut och jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra.

Jag vet att jag inte vill ha en "tung" parfym - det får jag nämligen huvudvärk själv av och jag vet inte heller hur jag skall dosera en sådan parfym utan att det blir för mycket. Jag behöver en inte så tung parfym som passar mig. Hur avgör man själv om en parfym passar en själv?

Jag har varit i butiker som säljer parfym och provat, men vet inte alls. Jag har till och med blivit "inlurad" i en parfymbutik genom att de utanför gav mig ett lukttest på en parfym, men det kan man ju inte gå på. Lukttest på en teststicka gör ju ingen verkan alls. Man behöver väl ändå någon som kan kontrollukta och se att "doften" passar till mig, genom ett sprut på handleden eller nåt, ja ungefär...

Jag gick in på ett köpcenter för några år sedan och bad om tips i en sminkbutik, men det slutade med att expediten hela tiden vände frågan mot mig: "men, vad tycker du? Luktar den här gott?" Det slutade med att jag stod där med 7 olika teststickor och sniffade, men tyckte att alla doftade precis likadant i slutändan.

Jag har för helsike ingen aning. En parfym kan ju lukta gott om man luktar på själva flaskan, men om den luktar gott på en själv, kan man väl inte veta?

Hur gör man?

• Svar på tråden Hur väljer man parfym?
  • kajsaemma

Åh! Jag hade skrivit ett så långt svar till dig, sen försvann allt.. jag skriver mer kortfattat denna gång.

Du gillar inte tunga dofter, då borde du gilla lätta och fräscha.

Be om hjälp i affären, säg att du vill ha en lätt och fräsch doft så kan de plocka fram ett par parfymer. Luta först på Stickan så du vet om du gillar den, sen kan du spraya på handleden för där kan det lukta annorlunda!

Mina absoluta favoritparfymer, som är lätta, fräscha och ganska milda är dessa.

www.nordicfeel.se/doft/parfym/damparfym/gucci-gucci-ii-0108

www.nordicfeel.se/doft/parfym/damparfym/dolce-gabbana-3-limperatrice-9202

Den här Biotherm parfymen, ser jag nu är en kroppsspray! Hur som helst så är den väldigt fräsch och uppiggande att ha till vardags. Doftar citrus.

www.nordicfeel.se/doft/body-mist/biotherm-eau-dc389nergie-2768

Gå till en parfymbutik och lukta på dessa tre dofter! :)

• Monchichier

Du har fått tre bra alternativ redan, men jag vill sticka in en tredje, Warm cotton från Clean.

Clean har också en väldigt praktisk parfymformat i roll-on stick. Kostar bara runt 200kr så man slipper lägga ut massor på en stor parfymflaska om man är osäker på doften.

Annars är väl ett alternativ att köpa samma parfym som du fått i present? Typ den som du tyckt om extra mycket.

Dessutom så är det ju inte så att man alltid måste ha parfym på sig. Jag kan tycka att ett schampo, tvål, deo eller sköljmedel kan dofta hur gott som helst.

• Tihi

Om du inte vill dofta så mycket eller tungt så kanske en body mist eller en parfymerad hudkräm kan vara något för dig? Det behöver ju inte nödvändigtvis vara en "mixad" parfym heller utan kanske bara en hudkräm med lavendeldoft eller vanilj whatever? Något som man luktar lite fräscht av bara och inte parfymfabrik.

• Minervav

Clean har lätta härliga dofter. Välj ut ett par och lukta på stickan, sen väljer du ut 1-2 st och sprayar på handleden och låter den vara där ett tag, 30-60 minuter kanske så hinner parfymen komma till rätta.

• Coniuncti

Man testar sig fram genom att prova på huden hur doften utvecklar sig. Och ignorerar alla råd om dofter som kostar 200 kr eller bodymist som luktar strippa. 

• Anonym (Vera)

Det kan ta ett tag att hitta sin favorit. Om du går till en butik en dag och tar en doft på insidan av höger underarm (där du känner pulsen slå) och en på andra armen, så tar det ju några timmar innan du känner hur den doftar just på dig!

Men tipset om att köra vidare med någon av dem du haft, som du tyckt extra bra om, var väl jättebra!

Jag minns att jag glömde ta på parfym nån gång när jag var ute och reste så jag sniffade runt lite i taxfree och det slutade med att jag valde att testa J'adore D'or. Jag ångrade mig första timmen för det luktade starkt och "tant". Men sen. Framåt eftermiddagen tyckte jag att den kändes helt ljuvlig och jag var helt bekväm med doften. Så nu önskar jag mig den i julklapp för det visade sig när jag kollade priset sen att den var VÄLDIGT dyr

Annars gillar jag allmänt lite lättare och friskare dofter. L'eau D'Issey hade jag i många år liksom ett par av Body Shops dofter (Japanese Cherry Blossom är en fräsch och lite sötare favorit).

Svar på tråden Hur väljer man parfym?