Hur väljer man parfym?
Jag är 32 år gammal, men insåg nyss att jag aldrig har köpt parfym själv i hela mitt liv. Nu är alla gåvoparfymer slut och jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra.
Jag vet att jag inte vill ha en "tung" parfym - det får jag nämligen huvudvärk själv av och jag vet inte heller hur jag skall dosera en sådan parfym utan att det blir för mycket. Jag behöver en inte så tung parfym som passar mig. Hur avgör man själv om en parfym passar en själv?
Jag har varit i butiker som säljer parfym och provat, men vet inte alls. Jag har till och med blivit "inlurad" i en parfymbutik genom att de utanför gav mig ett lukttest på en parfym, men det kan man ju inte gå på. Lukttest på en teststicka gör ju ingen verkan alls. Man behöver väl ändå någon som kan kontrollukta och se att "doften" passar till mig, genom ett sprut på handleden eller nåt, ja ungefär...
Jag gick in på ett köpcenter för några år sedan och bad om tips i en sminkbutik, men det slutade med att expediten hela tiden vände frågan mot mig: "men, vad tycker du? Luktar den här gott?" Det slutade med att jag stod där med 7 olika teststickor och sniffade, men tyckte att alla doftade precis likadant i slutändan.
Jag har för helsike ingen aning. En parfym kan ju lukta gott om man luktar på själva flaskan, men om den luktar gott på en själv, kan man väl inte veta?
Hur gör man?