• pempem

Vill liva upp julen

Hej
    Jag och sambon ska fira jul på olika håll i år, vi har inga barn. Både hans mormor och min mormor är sjuka och vi vet inte hur länge de är med oss därför vill båda fira med sina familjer. 

Detta året blir det bara jag, min bror, pappa hans fru, låtassyster (som är från Malaysia)  och mormor. Familjen är inte speciellt livlig och påhittig.
    Vi kommer vara hemma hos mormor eftersom hon har väldigt svårt att röra sig och har hemtjänst. Jag är inte alls pepp på det eftersom jag väljer bort en stor jul med ca 25 pers då sambon har stor livlig familj (vi kan inte slå ihop eftersom min mormor som sagt har svårt att röra sig)

Nu behöver jag tips på hur vi kan gör julen roligare. Hemma hos mormor sitter vi alltid i soffan och tittar på tv och det är väldigt långtråkigt en hel julafton. 
    Så tips på spel där alla kan delta även om man har svårt att röra sig eller inte är 100% men svenska språket. Julklappsspelet brukar vi ha och det är poppis. Även annat man kan göra som inte är spel mottages gärna, ja vilka tips som som gör det hela lite roligare. 
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Vill liva upp julen
  • viseversa

Men mormor kan väl åka bil till sambons famiulj? Ni får ju hjälpa henne såklart

• pempem
    viseversa skrev 2016-12-05 08:21:28 följande:

Men mormor kan väl åka bil till sambons famiulj? Ni får ju hjälpa henne såklart

Nej, hon kan knappt röra sig som jag skrev. Hon har väldigt ont. Tro mig vi har försökt år efter år har vi tagit henne till olika ställen men hon bara skriker för det gör ont, så för hennes bästa är vi hemma hos henne. Vi vill inte att hon ska lida för att vi ska ha det roligare, har hon gjort tidigare år.
    Därför jag behöver tips så vi kan göra det bästa av situationen.
  • Coccolina

Finns många spel och lekar ni kan köra... Sällskapsspel finns som går att spela på flera språk!! Tex Carcassonne borde gå att spela även om man pratar olika språk! 

Samma sak för klassiker som monopol även om man där behöver översätta saker ibland... 

Köp fingerfärger (eller andra färger) och en stor tavla så kan ni tillsammans måla en tavla alla kring bordet som kommer bli ett fint minne dessutom den dagen din mormor inte är hos er längre. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Carambolan
    Coccolina skrev 2016-12-05 08:56:06 följande:

Finns många spel och lekar ni kan köra... Sällskapsspel finns som går att spela på flera språk!! Tex Carcassonne borde gå att spela även om man pratar olika språk!

Medhåll på det. Det klurigaste är att gå igenom reglerna men numera finns regler ofta på nätet så ni kan säkert googla upp en pdf eller till och med youtubefilm som förklarar reglerna på ett språk som låtsassyster förstår. Särskilt om ni tar Carcassone, Settlers of Catan, Ticket to Ride eller något annat internationellt välkänt familjebrädspel.
  • Ramborg

Ticket To Ride är faktiskt riktigt trevligt, och jag gissar att det är lättare för en äldre person att ta till sig eftersom det är en klassisk spelplan. Annars är Carcassonne också ett mycket bra spel.

42.
  • Ingrediensen

Håller med de andra om bra spel vill också tillägga ett som jag inte själv spelat ännu men som verkar trevligt en sån kväll, inte minst för att få höra de äldres historier. Det heter More than one story, extra kul då ni kommer från olika kulturer.

• scanmia

Lite julpyssel kanske? Gör lite girlanger och smällkarameller och tomtar. Kanske ett pepparkakshus med lagom ambitionsnivå?

Eller en scrapbook eller ett fotoalbum som ni gör tillsammans under kvällen.

• Carambolan

Att lägga pussel tycker jag är en underskattad familjeaktivitet också. I min familj brukar det alltid ligga ett stor pussel under granen, från tomten till familjen, som alla sedan hjälps åt att lägga dagarna efter jul.

• SnurrigaVeran

En förenklad version av "galenpanna". Skriv ut bilder från internet på kända personer som alla vet vem det är tex kronprinsessan Viktoria, Zlatan osv. Använd gärna lite grövre papper. Lägg i en hög och så drar första personen ett kort och sätter i pannan med hjälp av ett pannband. Sedan frågar man de andra ja och nej frågor tills man kommer på vem man är. Detta kan även varieras med platser alla känner till, kanske tv-program (det verkar ju tittas en del på tv, haha), fordon mm mm.

Svar på tråden Vill liva upp julen