• nathaliehej

alla dessa frågetecken efter man plussat

Detta tycker jag själv egentligen är konstiga frågor men måste bara fråga och få era svar.
    Ni som är gravida, hur mycket tänker ni på vad ni äter?? Jag är förmodligen i vecka 8 (7+6) och mår fruktansvärt dåligt och spyr väldigt ofta om dagarna så när jag väl får i mig mat så blir det oftast snabb och dålig mat. Ibland blivit donken, pizza värmmat osv bara för att jag inte orkar laga mat just nu när jag mår så dåligt. Dricker Cola ibland osv.
    Är det farligt eller skadligt för barnet? Eller ska jag bara släppa dessa tankar kring maten och bara njuta?

• Svar på tråden alla dessa frågetecken efter man plussat
  • Linnis92

Jag åt det jag kände för, både snabbmat och "vanlig" mat. Min dotter föddes utan två huvuden..

• Bimbim79

Bra att du kan äta, barnet tar det det behöver så när det lugnar sig med illamåendet så ändrar man matvanorna igen. Vitaminer kan man ju ta osv. Har ätit vad jag känt för de första veckorna, huvudsak att man kan äta så man inte rasar i vikt!

• nathaliehej
    Bimbim79 skrev 2016-12-07 18:46:18 följande:

Bra att du kan äta, barnet tar det det behöver så när det lugnar sig med illamåendet så ändrar man matvanorna igen. Vitaminer kan man ju ta osv. Har ätit vad jag känt för de första veckorna, huvudsak att man kan äta så man inte rasar i vikt!

Tack så mycket för ditt svar! Vilken vecka är du i?
  • LinneaM93

Jag tycker man får äta det man KAN äta, man är ju mänsklig :) men colan skulle jag akta med, eller jag har avvänjt mig med den. Dricker något glas varannan vecka kanske. Det sa iallafall BM att är dålgit att dricka, men lite är ok :)

• Bimbim79
    nathaliehej skrev 2016-12-07 19:00:17 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Vilken vecka är du i?
    8 nu med 4:e :)
  • nathaliehej
    LinneaM93 skrev 2016-12-07 19:20:55 följande:

Jag tycker man får äta det man KAN äta, man är ju mänsklig :) men colan skulle jag akta med, eller jag har avvänjt mig med den. Dricker något glas varannan vecka kanske. Det sa iallafall BM att är dålgit att dricka, men lite är ok :)

Tack! Då ska jag avvänja de lite också! Man får alltid veta något nytt som man inte visste innan:)
  • LinneaM93

haha japp! :) Jag är själv gravid med första barnet och alldeles snurrig av allt man inte får. Deppigt att man int ska äta lakrits heller... Och fick igår höra att jag inte får använda brun utan sol, depp. Dock får man använda lite egen hjärna i allt :)

• nathaliehej
    Bimbim79 skrev 2016-12-07 19:32:50 följande:
    8 nu med 4:e :)
    Vad roligt! Lycka till! :)
  • nathaliehej
    LinneaM93 skrev 2016-12-07 19:35:49 följande:

haha japp! :) Jag är själv gravid med första barnet och alldeles snurrig av allt man inte får. Deppigt att man int ska äta lakrits heller... Och fick igår höra att jag inte får använda brun utan sol, depp. Dock får man använda lite egen hjärna i allt :)

Det är jag också och det verkligen snurrar i huvudet som du säger. Man vet knappt ut eller in, och faktiskt så är det väldigt mycket saker man helst inte ska äta som man inte har någon aning om. Jag är deppig över att jag inte får äta laxsushi.. Men vi överlever nog allt ändå ;)
    Hur långt gången är du och vart bor du? :)
  • LinneaM93

jag med!!!! Jag skrattade när barnmorskan sa att "du får inte äta aljer", jag bara jaha stor risk liksom haha. Sen fattade jag att inga sushirullar, plus ja rå fisk då men anyway. Jag bor i Finland, 23 år och är på vecka 12 (11+5) du?

• nathaliehej
    LinneaM93 skrev 2016-12-07 19:51:40 följande:

jag med!!!! Jag skrattade när barnmorskan sa att "du får inte äta aljer", jag bara jaha stor risk liksom haha. Sen fattade jag att inga sushirullar, plus ja rå fisk då men anyway. Jag bor i Finland, 23 år och är på vecka 12 (11+5) du?

Haha jag förstår det! Aljer klarar jag mig utan!! Bara laxen som är jobbig haha..
    Vad skönt att du snart är över risken för missfall!!
    Jag är i vecka 8 (7+6) tror jag! Ska på ultraljud imorgon så får vi se :) Och jag bor i Sverige!
  • Mallemamma

Det där med vad man bör äta känns helt oviktigt... först får man höra att man ska äta si och så och mycket frukt och få i sig tillräckligt av all sorts näring, men sen om man spyr upp allt man klarar att äta så får man höra att bebisen tar vad den behöver och att det inte är någon som helst fara.. så nu efter halva graviditeten så äter jag i princip det jag klarar att äta, är det bara onyttigt så får det vara det, jag har knappt ätit något den första halvan. Och gällande lakrits, 50gram om dagen är ganska mycket man får äta ändå :) jag äter inte lakrits egentligen men nu är jag så sugen på det, känns så konstigt att bli sugen på något som man eg inte "får" äta. Men knaprar turkisk peppar när illamåendet sätter in, blir ändå inte 50 gram om dagen :)

Men gällande vad man inte får äta så tycker jag att det ska följas, vissa anser att "lite brieost nån gång är ingen fara" eller "en skiva salami har ingen dött av", men det räcker faktiskt att just den biten är smittad för att du ska bli smittad. Ibland har man otur så tycker inte det är värt det.

Hoppas du får må bättre snart :)

• Wooden
    nathaliehej skrev 2016-12-07 19:45:56 följande:

Det är jag också och det verkligen snurrar i huvudet som du säger. Man vet knappt ut eller in, och faktiskt så är det väldigt mycket saker man helst inte ska äta som man inte har någon aning om. Jag är deppig över att jag inte får äta laxsushi.. Men vi överlever nog allt ändå ;)

Hur långt gången är du och vart bor du? :)

Om dom inte ändrat (igen) på Livsmedelsverket sen jag var gravid förra gången för 1,5 år sen så får man visst äta rå lax så länge man vet att den är färsk. Alger i formen man har i sushirullar ska också vara ofarligt.
  • LinneaM93
    nathaliehej skrev 2016-12-07 19:59:07 följande:
    Haha jag förstår det! Aljer klarar jag mig utan!! Bara laxen som är jobbig haha..
    Vad skönt att du snart är över risken för missfall!!
    Jag är i vecka 8 (7+6) tror jag! Ska på ultraljud imorgon så får vi se :) Och jag bor i Sverige!
    okej, ja precis :D Joo det är skönt, stressade som en galning i början. idag var jag igen och lyssnade på ett exremt starkt hjärta <3
  • LinneaM93
    vad ska man heta skrev 2016-12-09 17:29:45 följande:

Jag har då ätit allt gott jag velat. Ingen fara ska ni se?? Lakrits kan man visst äta.

ja det kan man, men min BM sa illafall att det skall undvikas. Står i pappren jag fått därifrån
  • Malinfjell

Kan säga att gå på din egen känsla och ha lite förnuft läs igenom på livsmedelsverket om vad som står och man behöver inte följa det slaviskt vet själv då jag är nu gravdimed nr 2 och haft svår illamående med båda, inte klarat av att stå vid spisen elr att ens öppna kylen.
    Och varför de säger att man inte ska dricka för mkt cola är pga koffeinet.
    Har du pratat med Bm om illamåendet så kan du får tabletter mot det som kan hjälpa :) 

Svar på tråden alla dessa frågetecken efter man plussat