• pigne

Hur tidigt ska man berätta?

Hej! Jag och min sambo har nyligen plussat med vårt första barn, är nu i vecka 5+1. Hur tidigt har ni andra berättat för era närmsta om graviditeten? Att berätta för allmänheten ska vi vänta med tills tidigast vecka 12, men tänker på ens föräldrar och närmsta vänner. Känns som att det är svårt att hålla denna stora hemlisen för sig själv så länge, är ju flera veckor kvar!!

Hur har ni gjort eller tänkt göra?

• Svar på tråden Hur tidigt ska man berätta?
  • Carambolan

Vi har berättat för de närmaste runt vecka 12-14 (efter kub) och för "allmänheten" när det börjar synas och folk börjat fråga, eller om ämnet kommit upp av något annat skäl.

• syntharen

Finns inget rätt eller fel i hur tidigt man vill berätta. Om du känner att du vill berätta redan nu så gör det. Men tänk också på om du är beredd att berätta om du får missfall. Vissa vill hålla ett missfall för sig själv medan andra vill berätta om missfallet och få stöd från sina närmaste.

Själv berättade jag tidigt, runt v 6, för min närmaste familj, och jag har 2 barn och haft 4 missfall.

• ika_109

Vi berättade för våra närmaste efter kub och Nipt och på jobbet när det började synas.. men som föregående skrivare skrev, finns inget rätt eller fel utan ni gör det som känns rätt för Er.

• Anonym (Lf)

Jag berättade för min syster samma dag som jag plussade.
    För resten av familjen, mina föräldrar och killens föräldrar berättade vi i vecka 11 någonstans runt där..

• Anonym (Lf)

För allmänheten har vi inte berättat alls..
    Jag känner att dom som vi vill berätta för har vi gjort det..
    Har inte lagt upp något på Facebook tex..
    Men som andra skrivit, gör det som känns bäst för er, finns ju inget rätt eller fel.

• LillaJag06

Vi har berättat för alla direkt.
    För det första är vi så glada och inte anser att vi behöver hålla det hemligt.
    Nr 2. Det syns tydligt på mig och jag mår extremt dåligt.
    Ne3 även om man gått över v12 betyder inte det att det inte kan hända något. Vi förlorade värt barn i v25.

• Linnis92

Vi berättade för våra familjer i vecka 13. Några utvalda vänner fick veta i vecka 9.

• Marialia

Vi berättade för familjen efter ul vecka 12. Berättade även för chefen då. sen några utvalda vänner och officiellt efter rul. Visst kan det hända saker efter vecka 12 men risken minskar markant efter vecka 12.

Jag fick MA i vecka 16 förra året men det hade upptäckts vid ul i vecka 12 om vi gjort det.

Jag tyckte det var skönt att veta att allt såg bra ut och att det verkligen fanns ett foster innan vi berättade!

Svar på tråden Hur tidigt ska man berätta?