• Anonym (Trött!)

Trött på frågan "vad trött du ser ut", vilka idioter är det som ständigt ska säga detta?!

Är ensamstående på heltid med två tonåringar, jobbar heltid och pluggar på 25%. Människor i min omvigning, på jobbet, på gymmet, på universitetet tar sig alltlid friheten att kommentera att "jag ser trött ut". Vad i h-e svarar man på en sån kommentar?! För mig är det som att säga "du ser bajsnödig ut" eller "du ser ut som du har mens". Ja, personen kanske är det eller har mens, och JAG KANSKE ÄR TRÖTT. Måste jag bekräfta att jag är trött? Ska jag säga "tack" för att du lade märke till mina påsar under ögonen? Vad vill människor med den här jävla korkade kommentaren åstadkomma?! Det är en förolämpning att få höra "vad trött du ser ut" dagligen. Jag är kanske trött, måste jag få höra att jag ser trött ut också!? Ibland är jag inte ens trött men får ändå höra att jag "ser trött ut". 

Är det bara jag som tycker att denna kommentar är oförskämd och korkad? Varför säger så många detta?! Ni som gör det, sluta!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-10 00:17
    Och snälla säg inte att folk säger det för de är omtänksamma över hur man mår. Det har inget med det att göra.

• Svar på tråden Trött på frågan "vad trött du ser ut", vilka idioter är det som ständigt ska säga detta?!
  • i-o
    Anonym (Lisa) skrev 2016-12-12 15:38:06 följande:
    Vem är det som säger att jag dissar? 

Nu är det ju du som tolkar det som en diss, du kanske är lite känslig av dig? 
    Det kanske var du som anmälde mig? Här försöker jag skapa och bibehålla en debatt men nejnej, vi ska anmäla utan orsak istället. Moget.
    Blev du lite defensiv nu och känslig nu? Det är bra. Var det istället och angrip andra mindre.
  • Anonym (Lisa)
    i-o skrev 2016-12-12 16:33:25 följande:
    Blev du lite defensiv nu och känslig nu? Det är bra. Var det istället och angrip andra mindre.
    Jag har inte angripit någon. Om någon känner sig angripen är det ju upp till den att ta upp det med mig, eller hur? 

Jag tycker att du verkar vara en sådan trevlig prick lilla söta i-o :) Jag vill bara gosa ihop ditt runda lilla ansikte tills du blir alldeles röd sådär som du brukar bli då du blir arg ;)
  • Marilyn Monroe

Ja vad underbart att du uppmärksammar de orden. Det är ett sätt att använda härskarteknik. Väldigt subtil variant. Men till för att förminska den andra. Det är knappast en replik som lyfter någon.
    Och den repliken säger mer om personen som använder sådana talesätt än om den andre. Ett annat sätt är negging
    Förklädda komplimanger som 
    Du blir bara snyggare med åren
    Paus...
    Fast andra inte tycker det.
    Det är osäkra människor som testar andras gränser istället för att respektera dem
    Ju mer medveten man blir desto lättare är det att bemöta dem.
    Kanon att du har öppnat ögonen för det.

• Auditanne

Jag har också hört detta ibland, både från mamma och min väninna.

Tycker inte att det är så farligt. Ibland är man trött och då måste man få lov att se ut därefter också. Det är lugnt, så länge som de inte menar något illa med sina ord.

Ofta handlar det mer om oro än elakhet när folk påpekar sånt.

• Anonym (S)

Svara bara "Okej, och du ser fet ut! Nu ska jag hem och sova! Vad ska du göra?? Mors!"

• Goneril

Arbetskamrater och bekanta: Detta sägs inte av genuin omtanke utan det är härskarteknik, precis som någon skrev. Det bästa är att artigt tacka, svårt egentligen att kommentera. Undrar om jag slår in några dörrar när jag hävdar att det mest är kvinnor som yttrar sig så.              Andra kommentarer med syfte att "sänka" någon, till exempel när man har varit hos frissan: "Det är bättre nu." , eller när någon vill påskina att man är lite trög eller glömsk, "som jag tidigare sa,,".                                                                                                           

• Auditanne
    Goneril skrev 2023-11-01 03:05:41 följande:

Arbetskamrater och bekanta: Detta sägs inte av genuin omtanke utan det är härskarteknik, precis som någon skrev. Det bästa är att artigt tacka, svårt egentligen att kommentera. Undrar om jag slår in några dörrar när jag hävdar att det mest är kvinnor som yttrar sig så.              Andra kommentarer med syfte att "sänka" någon, till exempel när man har varit hos frissan: "Det är bättre nu." , eller när någon vill påskina att man är lite trög eller glömsk, "som jag tidigare sa,,".                                                                                                           

Din sista mening har även jag yttrat ett antal gånger när jag pratat med folk på nätet.
    Det handlar inte om några härskartekniker från mig utan mer om att markera att jag blir lite trött när folk inte lyssnat på det man sagt då man måste upprepa sig hela tiden. 
  • Anonym (Nfnf)

Har också fått hörs det och det har gjort att jag knappt vågar gå utan smink. Det gör mig väldigt ledsen. Är det inte det så är det om hur röd jag är i ansiktet. Ja eller att jag ser ledsen ut. När jag inte ens är trött eller ledsen. 

Jättekulverkligen att folk gär så man knappt vågar gå utanför dörren. 

• Anonym (Nfnf)
    Goneril skrev 2023-11-01 03:05:41 följande:

Har också märkt att det mestadels är kvinnor. 

En annan sak jag fått höra är, är frågan om jag har ätstörningar. Har alltid varit smal. Men inte för smal. Normal. 

Det har alltid varit tjejer och utseendefixerade /osäkra sådana.

• Anonym (Nfnf)

Nu skiter jag i vilket och går osminkad. Säger någon nåt så ryter jag ifrån. Alltid varit en mes och har väl varit lätt att trycka ner. Men det har tagit år av rädsla och ångest. 

Om folk bara kunde hålla truten. De skulle bara veta vilka problem de kan skapa. Fast det är kanske det de vill.

• Sunflora

Jag tycker att du ska svara exakt så då fattar folk att de varit klumpiga. 

-Tack för att du påpekade påsarna under mina ögon. 

• Anonym (Ida)

Jag brukar bara glatt säga: nej men det är bara så jag ser ut!

då brukar de tycka det är lite pinsamt.

Svar på tråden Trött på frågan "vad trött du ser ut", vilka idioter är det som ständigt ska säga detta?!