• Anonym (Japp)

Dubbelmoralen hos vissa bonusmammor

Har hängt lite i tråden styvförälder för att få en inblick i den situationen. Jag reagerar på att det verkar vara många (eller få och samma flera gånger) som vänder på allt så det passar styvfamiljen.

Det verkar självklart att man inte behöver älska bonusbarnen som sina egna men skulle en biomamma ifrågasätta att barnet kanske skulle gynnas av mer tid mer bioföräldern än att vara med bonusförälder blir det ramaskri. För att vara med bonusföräldern är preciiis lika bra för barnet. Fast man uppenbarligen i de flesta fall inte verkar kunna ge lika mycket kärlek.

En biomamma som flyttar några mil bort från pappan är dålig dålig. En pappa som gör samma sak är inga som helst problem, då går allt att lösa när barnet ska vara varannan vecka.

Bonusmammor har minsann rätt att ta ett fullt föräldraansvar men har inga som helst skyldigheter att samarbeta med biomamman.

Biomamman ska ha förståelse och ta hänsyn till bonusfamiljens situation, gärna med hänvisning till eventuella halvsyskon. Medan mormor, mostrar och kusiner på mammans sida inte alls behöver prioriteras på samma sätt oavsett hur nära relation de har. Jag tror inte jag har sett ett enda inlägg där en bonusmamma försöker se saken från biomammans synvinkel.

Säkert kan det vara vice versa, det inser jag. Men det finns en ganska väsentlig skillnad. Ni bonusmammor har valt er situation, i alla fall grundförutsättningarna.

• Svar på tråden Dubbelmoralen hos vissa bonusmammor
  • Anonym (Japp)
    Brumma skrev 2016-12-11 19:30:46 följande:

Alltså..

Vi väntade tio år innan vi skaffade barn. Jag kom in i hans liv när hans barn bara var ett år - vi hann alltså se hur vi var som föräldrar.

Det var MYCKET nära att vi inte överlevde yngsta sonens tvåårsdag. Skulle vi skaffa ett barn till är jag övertygad om att vårt förhållande gått sönder.

Nej, du bör nog inte säga så mkt om just den biten - för det går faktiskt inte att föreställa sig.

Jag håller med om att vissa skaffar barn för fort och av fel anledningar. Har själv bekanta som skaffat barn för att "rädda" förhållandet.. det gick ju som väntat :/

Men man kan ha väntat, planerat och vara hur förberedd som helst - saker ändras när barnen kommer. Jag hade en fördel iomed att min man redan gjort det och visste bättre än jag vad som var att vänta. Och vi pratar mycket om det.

Vi älskar varandra högt men många skulle nog säga att vårt förhållande just nu är "ok". Vi har inte ens sex en gång i veckan. Vi är supertrött och har två barn som kräver mkt på kvällar och nätter - vilket resulterat i att vi sover i skilda sovrum för det mesta. Min man var med om en olycka så till detta drar jag största lasset med både barn och arbete. Och ekonomin är i botten. Men eftersom vi pratar så mycket tar vi oss igenom detta båda två. För båda VILL. Hade en av oss gett upp hade det helt enkelt inte gått.

Så - jag skulle nog vara lite mer försiktig med att döma människor som separerar i småbarnsåren...

Kikar in lite och ser att tråden är livad utan trådstartaren. ;) Och tänker inte lägga energi på att besvara diverse påståenden om vilken min situation är eller inte är. Ni får tro vad ni vill.

Men en sak som jag reagerar på i detta inlägg är att du skriver att ungbrunett inte ska säga så mycket om hur det är att få barn för att det inte går att föreställa sig. Kan upplysa om att det inte går att föreställa sig att ens barn får en bonusmamma heller. Men det går tydligen att säga mycket om det ändå. Apropå dubbelmoral.
  • BioBonus
    Anonym (Japp) skrev 2016-12-13 20:28:36 följande:
    Kikar in lite och ser att tråden är livad utan trådstartaren. ;) Och tänker inte lägga energi på att besvara diverse påståenden om vilken min situation är eller inte är. Ni får tro vad ni vill.

Men en sak som jag reagerar på i detta inlägg är att du skriver att ungbrunett inte ska säga så mycket om hur det är att få barn för att det inte går att föreställa sig. Kan upplysa om att det inte går att föreställa sig att ens barn får en bonusmamma heller. Men det går tydligen att säga mycket om det ändå. Apropå dubbelmoral.
    Men det gäller inte oss alla... Mina barn har en bonusmamma. Du drar verkligen alla mammor/bonusmammor över en kam :)
  • Brumma
    Anonym (Japp) skrev 2016-12-13 20:28:36 följande:

Jag skrev till ungbrunett om att man inte vet hur förhållandet påverkas om allt som händer när man fått barn. Sömnlöshet används som tortyr - en av de värre - och det är vad många småbarnsföräldrar genomgår månader i sträck. Min son åt tex var 20 minut genom hela nätterna.. lägg till hormonerna man som mamma har som fortfarande rusar runt i kroppen samt det faktum att det kan vara en jäkla massa komplikationer både med mamman och med barnet. Och nej, man kan inte föreställa sig hur det skall påverka just ens eget förhållande.

Jag har aldrig påstått att jag VET hur det är att ens barn får en bonusmamma, MEN jag visste inte att kroppen utsätts för regelbunden tortyr och annan fysisk påverkan av att ens barn får en extra vuxen i sitt liv?

Som mamma så jo, jag tror man kan ha en känsla för att man klarar av att se till sitt barns bästa även om man är ledsen. Är man psykiskt instabil (som efter en tortyr) är det svårare att tänka sig in i hur man kan komma att reagera. Men en rationell vuxens reaktion - om än sårad - är ngt man kan föreställa sig. Sedan tror jag - och detta kommer du förmodligen inte kunna ta in - att man har en fördel att själv ha varit bonusmamma om man i framtiden själv skulle sitta i situationen där ens barn har en bonusmamma. Man vet hur man INTE skall göra tex.. i vissa fall då.. Har man tex sett sin bonus må dåligt över mammans irrationella beteende är det något man kommer arbeta hårt för - att inte utsätta sina egna barn för samma sak.

Men VET gör jag inte.

Har du förresten lust att svara på de direkta frågorna som ställs till dig i tråden? Så behöver folk inte tro längre menar jag... ;)
  • Anonym (Japp)
    BioBonus skrev 2016-12-13 21:23:35 följande:

Men det gäller inte oss alla... Mina barn har en bonusmamma. Du drar verkligen alla mammor/bonusmammor över en kam :)

Nej, jag vet att det inte gäller alla. Har aldrig skrivit att det gäller alla. Men en hel del uttalar sig om hur biomammor borde känna och agera utan att ha varit i situationen själva.
  • Brumma
    Anonym (Japp) skrev 2016-12-13 22:12:11 följande:

Nej, jag vet att det inte gäller alla. Har aldrig skrivit att det gäller alla. Men en hel del uttalar sig om hur biomammor borde känna och agera utan att ha varit i situationen själva.

Jag har åsikter om det utifrån BARNETS bästa. De är väl ändå viktigast i det hela?

Jag har fkertale4 gånger skrivit att man som mamma i det läget får känna precis som man vill - känslor r0r man inte över - men man får AGERA på ett sätt som inte är skadligt för barnet.
  • sextiotalist
    Anonym (O) skrev 2016-12-11 23:14:39 följande:

Det där känns med en ursäkt många just bonusmammor drar. De har liksom lite svårt att acceptera att deras älskade en gång älskat en annan liks mycket och att deras kärlek resulterat i barn. Genom att säga att de egentligen är oönskade och att partnern bara skaffade barn med "vem som helst" såfrsöker ni få till det att ni har något mer speciellt än vad partnern någonsin haft med exet men Guess what - that is not the case

Och här får jag påminna min sambo att han faktiskt en gång i tiden älskade sitt ex.

Och nej, alla barn är inte frukten av ömsesidig kärlek, möjligtvis förälskelse och ibland kåthet i fyllan en lördagkväll.
  • Anonym (Japp)
    Brumma skrev 2016-12-14 06:34:03 följande:

Jag har åsikter om det utifrån BARNETS bästa. De är väl ändå viktigast i det hela?

Jag har fkertale4 gånger skrivit att man som mamma i det läget får känna precis som man vill - känslor r0r man inte över - men man får AGERA på ett sätt som inte är skadligt för barnet.

Absolut är barnets bästa det viktigaste. Och självklart har du som bonusmamma den enda sanningen på vad just barnets bästa är. Biomammor vill ju sällan sina barns bästa *ironi*. Det märkliga är att barnets bästa påfallande ofta råkar hänga ihop med vad som är bäst för paret i bonusfamiljen...
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Japp) skrev 2016-12-10 19:37:10 följande:

Jag reagerar på detta:

"Om biomamman jobbar oregelbundet så är det rent krasst hennes sak att lösa så att hon kan ha sitt barn sina veckor. Pappan löser sina. Om det finns ett gott samarbete så brukar det lösa sig ändå, men om den ena sätter sig på tvären så fungerar det sällan oavsett."

Vad grundar du detta på? Att det är förälderns ensak att lösa? Föräldraansvaret är 24/7 helt odiskutabelt. Men det kanske finns någon rättspraxis på ansvaret vid varannan vecka?

Tycker att du verkar ta ansvar för både ditt eget liv och mående samt relationen till din bonus vilket inte alla bonusmammor verkar göra.

Klart att det är förälderns ansvar att lösa!!!
  • BioBonus
    Anonym (Japp) skrev 2016-12-14 06:52:50 följande:
    Absolut är barnets bästa det viktigaste. Och självklart har du som bonusmamma den enda sanningen på vad just barnets bästa är. Biomammor vill ju sällan sina barns bästa *ironi*. Det märkliga är att barnets bästa påfallande ofta råkar hänga ihop med vad som är bäst för paret i bonusfamiljen...

Jag tror alla försöker skapa en vardag som först och främst passar en själv, vare sig man är singel, biomamma, bonusmamma eller ensamstående. Så ganska självklart så presenterar man förslag på till exempel umgänge som passar en själv bäst. Sen är det verkligen inte alltid man får sin vilja igenom. Sånt är livet, det är ett givande och tagande. I vår familj så var det innan TR-domarna precis tvärtom mot vad du upplever - allt var på mammans villkor och vad som var bäst för henne. Men det gör inte att jag tror att alla mammor resonerar så, på det sätt som du verkar anse att alla bonusfamiljer gör.

Det är ganska uppenbart att du är väldigt bitter i ditt förhållningssätt till ditt ex och hans nya. Det är otroligt synd, och jag hoppas verkligen att du kommer ur den känslan så att den inte biter sig fast och präglar ditt liv framöver. Bitterhet gör ingen människa lycklig.

Du har bara ett liv - gör det bästa av det. Det är bara du som kan bestämma hur bra ditt liv ska bli framöver. Om det är du som ska diktera ditt välmående eller om det ska vara avhängigt vad ditt ex och hans nya göra/säger/tänker. Välj det förstnämnda tycker jag Flört

Lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Brumma
    Anonym (Japp) skrev 2016-12-14 06:52:50 följande:

Fast nu är det du som uttrycker dig kategoriskt och med förutfattade meningar....

Om det skall gå att ha en diskussion kan du inte ta dig friheten att lägga ord i munnen på mig.

Jag har ALDRIG sagt att bonusmammor vet bättre än mammor. Jag utgår i varje enskild tråd efter vad som verkar bäst för barnet. Ibland håller jag med TS - oavsett om det är en bonusmamma eller bonusens mamma. Ibland gör jag det inte.

Om du på allvar tror att jag alltid anser att bonusmammor har rätt får du ta och tänka lite till..
  • KlunsSmurfen

Åtaganden är något som brukar förändras i en kärnfamilj också, olika aktiviteter som fotboll och innebandy är ingen rättighet eller grundläggande behov för ett barn, livet och förutsättningar förändras för kärnfamiljer och när föräldrar skiljer sej men jag tycker ändå att man kan samarbeta när det gäller barnen och även deras aktiviteter för barnens skull, med enbart "inte min vecka" eller "då ska jag planera in men själv" som argument glömmer man vem man ställer upp för.

Är den ena föräldern bara lat och bekväm är det större anledning för den andre att ställa upp för barnet. Man har inte det ansvaret mot sitt ex men man har inte separerat från sina barn och man har inte mindre ansvar mot sina barn bara för att man separerat.

Barnen går inte alltid före men betyder det verkligen att man alltid kan sätta sej själv före på "inte min vecka" och glömma vem man ställer upp för?

Är det något som inte funkar är det två föräldrar som inte fått det att funka.

• BioBonus
    KlunsSmurfen skrev 2016-12-14 10:05:47 följande:

Åtaganden är något som brukar förändras i en kärnfamilj också, olika aktiviteter som fotboll och innebandy är ingen rättighet eller grundläggande behov för ett barn, livet och förutsättningar förändras för kärnfamiljer och när föräldrar skiljer sej men jag tycker ändå att man kan samarbeta när det gäller barnen och även deras aktiviteter för barnens skull, med enbart "inte min vecka" eller "då ska jag planera in men själv" som argument glömmer man vem man ställer upp för.

Är den ena föräldern bara lat och bekväm är det större anledning för den andre att ställa upp för barnet. Man har inte det ansvaret mot sitt ex men man har inte separerat från sina barn och man har inte mindre ansvar mot sina barn bara för att man separerat.

Barnen går inte alltid före men betyder det verkligen att man alltid kan sätta sej själv före på "inte min vecka" och glömma vem man ställer upp för?

Är det något som inte funkar är det två föräldrar som inte fått det att funka.

Vi fick inte hjälpa till på mammans veckor så att barnet kunde gå på en aktivitet som barnet väldigt gärna ville. Som tur var så funkade det att vara med varannan vecka. Så efter det har det blivit väldigt strikt med vems vecka det är. Tyvärr, annars håller jag med dig att det är jättebra om man kan hjälpas åt.
    Däremot så kan man inte planera in saker på den andres vecka och räkna med att det ska gå före den övriga planeringen bara för att det ju är för baaaarnets skull.
  • KlunsSmurfen
    BioBonus skrev 2016-12-14 10:19:51 följande:
    Vi fick inte hjälpa till på mammans veckor så att barnet kunde gå på en aktivitet som barnet väldigt gärna ville. Som tur var så funkade det att vara med varannan vecka. Så efter det har det blivit väldigt strikt med vems vecka det är. Tyvärr, annars håller jag med dig att det är jättebra om man kan hjälpas åt.
    Däremot så kan man inte planera in saker på den andres vecka och räkna med att det ska gå före den övriga planeringen bara för att det ju är för baaaarnets skull.
    Nej det krävs två som planerar precis som man gjorde före separationen men är det en aktivitet som redan fanns och man tycker att mamma ska byta jobb för att pappa ska leka med kompisar, dejta eller kela med den nya så har man glömt vem det är föräldern ställer upp för och hur den fick anpassa sej efter aktiviteter, "offra egen tid" och tvärt om (barnen får också anpassa sej efter föräldrarnas förutsättningar) innan man separerade.
    Man upphör inte att vara förälder bara för att det är någon annans vecka.

Svar på tråden Dubbelmoralen hos vissa bonusmammor