• Tinitussen

Blödning, orolig, dåligt bemötande på 1177

Jag är i v7 (eller 5? Osäkert...) Jag såg imorse lite slemmigt rosa blod i toaletten. Självklart blir man orolig. Tog på mig binda och någon timme senare var det bara en liten brun fläck. När jag senare gick på toaletten så kom det lite mer färskt slemmigt rosa blod på pappret. När jag inte är på toaletten så kommer det ingenting. Har lite mensvärk.

Det händer en gång till på toaletten och det är lite roligare men inte som mensen. Jag ringer 1177 i hopp om att bli lite lugnad och få råd om vad jag ska göra. Hon säger ganska direkt att det låter som ett missfall, att jag skulle ta en värktablett och ställa mig i duschen om det gjorde ont. Hon undrade om jag var ensam men jag förklarade att jag hade min sambo och 1 åring hemma. Då kläcker hon "men då har du ju ett barn redan..." "Det spelar faktiskt ingen roll svarade jag snabbt"

Hela samtalet gick ut på att jag skulle dricka mycket vatten för blodförlusten, värktablett och sen bara vänta ut det.

Jag vet inte ens vad jag ska tänka. Hon var ju förstås väldigt övertygande om missfall, inte en sekund av tvekan.

Någon som har lite goda råd?

• Svar på tråden Blödning, orolig, dåligt bemötande på 1177
  • elbe93

Hej! Jag förstår din oro, men det är vanligt med blödning i tidig graviditet. Har det kommit klumpar? Ring och rådfråga en barnmorska istället. När det gäller graviditet och gynekologiska besvär är 1177 värdelösa.

• Sunny1995

När jag fick en blödning i vecka 6 så åkte jag på akutmottagningen som gjorde vaginalt ultraljud för att jag var orolig :)

• Tinitussen

Jag vill ju alla helst inte åka till akuten och sitta där ensam i flera timmar eller ta med sambo och ettåring, även om man vill ha en undersökning gjord. Efter 1177 samtalet känns det verkligen som att man är löjlig som blir ledsen över missfall och jag orkar inte få mer dåligt bemötande som jag ska behöva spilla tårar för här hemma.

Inga klumpar har kommit. Nu har det inte kommit något alls på någon timme. Den första rosa grejen såg jag i toaletten och det var ju med slem, genomskinlig

så det såg ju ut som en klump där i vattnet? Men mer som en flytning med lite blod i, ingen blodklump alltså.

Tack tack tack för era svar, behöver balansera upp råden jag fick på 1177.

• Tinitussen
    elbe93 skrev 2016-12-10 17:08:16 följande:

Hej! Jag förstår din oro, men det är vanligt med blödning i tidig graviditet. Har det kommit klumpar? Ring och rådfråga en barnmorska istället. När det gäller graviditet och gynekologiska besvär är 1177 värdelösa.

Jag vet inte hur man svarar här :) se mitt svar ovan!
  • elbe93
    Tinitussen skrev 2016-12-10 17:23:48 följande:

Jag vill ju alla helst inte åka till akuten och sitta där ensam i flera timmar eller ta med sambo och ettåring, även om man vill ha en undersökning gjord. Efter 1177 samtalet känns det verkligen som att man är löjlig som blir ledsen över missfall och jag orkar inte få mer dåligt bemötande som jag ska behöva spilla tårar för här hemma.

Inga klumpar har kommit. Nu har det inte kommit något alls på någon timme. Den första rosa grejen såg jag i toaletten och det var ju med slem, genomskinlig

så det såg ju ut som en klump där i vattnet? Men mer som en flytning med lite blod i, ingen blodklump alltså.

Tack tack tack för era svar, behöver balansera upp råden jag fick på 1177.

Inga klumpar är ett gott tecken :) hoppas att det bara var något tillfälligt. Lycka till!
  • Jasmin Karlsson

Det behöver ju inte alls vara missfall. När jag fick liten blödning och lite ont i magen och ringde gynakuten fick jag rådet att åka in och kolla upp det. Allt såg normalt ut. Men jag fick ju sitta 8 timmar och vänta. Så om du får mer ont eller mer blod och verkligen vill veta om det är missfall eller inte kan du ringa gynakuten. Annars kan du vänta, men som sagt, betyder inte att det är kört. Det är många som får blödningar under sina graviditeter.

• Tinitussen

Tack! Jag ska ta åt mig av vad ni säger. Det kommer lite blödning varje gång jag tar i. På toaletten exempelvis eller nysning. Annars ingenting. Jag hoppas det avtar och att min bm kan hjälpa mig på måndag. Till mig sa 1177 att de ej kunna boka in mig och det lät inte som att jag kunde ringa till gynakuten heller (?) får hoppas att jag inte behöver det förrän på måndag. Man blir ju väldigt nedstämd när man får beskedet att det är ett missfall vid en önskad graviditet ????

• Tinitussen

Det var missfall. Varken bm eller kvinnokliniken ville hjälpa mig utan ville att jag skulle vänta några veckor. Jag fick till slut komma in till barnmorskegruppen som gjorde ett ul. Det var ett komplett missfall och allt hade kommit ut som det skulle. Jag känner mig såklart ledsen men mest lättad att jag till slut fick hjälp än att gå runt i flera veckor och inte känna mig gravid men ändå behöva låtsas att jag är gravid. Jag var mer ledsen över att ingen ville hjälpa mig, jag blödde för lite, jag blödde för mycket, det var för tidigt, det gick inte att se så tidigt.... Jag rekommenderar starkt barnmorskegruppen, de såg trots att det var tidigt, och med ul. Det syntes tydligt på bilden var som var vad.. I mitt fall, en tom livmoder.

• Tinitussen

Tack! Jag är så lättad och glad att någon faktiskt ville undersöka mig men det krävdes massor av samtal och massa underliga bortförklaringar. Jag fick ångest över att behöva gå och undra i 4 veckor och inte veta vad som händer med min kropp. Inte ens ett blodprov kunde jag få. Jag hade förstått själv före 4 veckor hade gått men ska man verkligen behöva diagnostisera sig själv? På kk har de en princip att ej hjälpa före v 9. Önskar att fler kunde vara ärliga med att det inte finns resurser till att hjälpa. Nu får jag gå vidare och hoppas på tur nästa gång

• Anonym (Tina)

Vad tråkigt att det var missfall!

Har själv haft två stycken, men gynakuten hjälpte mig med det första. Det var inga problem att få hjälp där, fick vänta några timmar förstås...

Svar på tråden Blödning, orolig, dåligt bemötande på 1177