• UselFantasi

Tips angående begränsning av julklappar, tack!

Vill börja med att säga att detta INTE är en tråd som är ute efter att gnälla på svärmor utan en önskan från mig om att få regelrätta tips för att lösa en uppblossande konflikt inom storsläkten varje jul. Personen det rör skulle lika gärna kunna vara en kusin eller granne.

Jag älskar min svärmor som jag haft i mitt liv sedan 20 år tillbaka och är som hennes egen dotter. Vi är båda principfasta och envisa men kommer hemskt bra överens och träffas varje helg året runt. Hon är strax över 50, ensamstående och har normal inkomst.

Hur som helst har vi dock ett återkommande "problem" med henne varje jul. Vi firar alltid julen ihop hela släkten (min sida + makens sida) och brukar då sammanstråla hemma hos tex mina föräldrar. Sen 10 år tillbaka har vi inom släkten beslutat att vi max ger en present till de vuxna om vi vill ge något (de flesta vill varken ge eller få något alls) och att barnen i familjen får ett väldigt begränsat antal presenter. ALLA accepterar detta och ger kanske 1-2 julklappar vardera till de små barn som finns i familjen och bara saker som de faktiskt kan uppskatta eller verkligen önskat sig.

Men inte farmor. I 10 års tid har vi haft samma problem: farmor säger att hon bara köper nåt litet till sina tre barnbarn för hon vet ju att det är så vi alla vill ha det, men det slutar alltid med att hon ordagrant ramlar in genom ytterdörren hos min släkt bärandes på minst 5 kassar fullproppade med julklappar både till barnen och de vuxna. Varje år. Maken sa snällt till de första gångerna detta hände att hon fick begränsa sig, övergick sedan till att mer bråka med henne de följande åren då hon upprepade beteendet, och nu i år verkar han bara ha gett upp.

I-landsproblem kan tyckas, men det blir alltid otäck stämning hela julen pga detta. Mina föräldrar är pensionärer och har ont om pengar och köper nån sak som barnbarnen verkligen vill ha, inget till oss vuxna. Sen försvinner alltid deras "fjuttiga" julklapp i berget av klappar från farmor som helt struntar i att andra tar illa vid sig. Senast igår sa min mamma att hon bävar för julen och hoppas att farmor inte köpt för mycket "igen" så att hon och min pappa måste skämmas. Jag sa att det hoppades jag verkligen inte för i år skulle maken ta ett ordentligt snack med sin mamma om detta.

Kom hem igår kväll och ramlade då över tre ICA-kassar i hallen helt sprängfyllda av julklappar till MIG OCH MAKEN! Maken hade hälsat på sin mamma. Barnens klappar hade inte ens fått plats i bilen ännu (!!!) Allt detta var från farmor som inte vill eller kan ta med skiten på bussen till julfesten hos mina föräldrar.

Vad gör jag/vi nu?

Spontant är jag fly förbannad på att en vuxen kvinna kan vara så respektlös år efter år. Sedan är jag så ledsen för mina föräldrars skull som bland annat pga av sjukhusvistelser inte har alls gott om pengar den här julen. Min mamma kommer att bryta ihop när klapparna delas ut.

Har någon tips på hur vi dels löser detta nu så att inte julfesten blir otrevlig, dels hur vi gör framöver för att verkligen nå fram till farmor??? Maken vill att vi lämnar tillbaka klapparna till farmor (som hon kommer vägra), jag föreslog skänka bort dem till välgörenhet, men det känns ju istället respektlöst mot farmor från vår sida. Hur gör vi? Hur gör andra?

• Svar på tråden Tips angående begränsning av julklappar, tack!
  • CeciliaK

Kan ni be henne välja ut två julklappar att ge?

Har hon förstått hur det känns för er? Prata och förklara!

• Dixie

Jag hade sagt till farmor att ni kommer endast att ta med vars en av farmors alla julklapp till de vuxna och 3 till barnen att öppna på julafton - och frågat henne om det är några särskilda av paketen hon tycker passar till detta. Övriga paket kommer ni att öppna hemma i lugn och ro - för det blir alldeles för många paket att dra fram och tillbaka till där ni firar julafton!

• Stårschan

Vi har haft liknande problem med min mamma som älskar att ge bort många paket, och pysslar med detta under hela året. De första julklapparna brukar hon köpa under mellandagsrean... Nu har vi det lite lättare i och med att vi inte längre firar med både min och makens familj, men de gånger vi har gjort det så blev det väldigt snedfördelat - särskilt med tanke på att våra barn lätt fick tre gånger så många paket som sina jämnåriga kusiner... Jag försökte få mamma att hejda sig genom att till exempel inte slå in varje present för sig, utan hellre lägga alla saker i EN stor låda, så att det bara blev ett paket att öppna. För det blev ju inte roligt för någon när barnen (medan de var små) inte ens hade ork att öppna alla paket som hon kom med.

I ert fall tror jag att ni måste vara tydliga med att förklara upplägget för svärmor. Att förklara hur jobbigt det är för dina föräldrar med sin ansträngda ekonomi att se henne välla in med alla paket. Svärmors intention är säkert god, och hon ursäktar sig säkert med att "julen är ju barnens högtid, och alla vill väl ha paket, och det gör mig ingenting - jag tycker det är så ROOOLIGT att ge bort saker"! Fråga henne rakt ut om hon vill vara orsak till att din mamma får ont i magen och gruvar sig inför att hon ska komma. Att de gärna vill ha hennes sällskap, men vill slippa bli påminda om sin relativa fattigdom. En del människor kan ju faktiskt ta in sådan information utan att bli förnärmade och säga "Jaha, jag är alltså inte välkommen. Jamen då är det ävl lika bra att jag stännar hemma då så slipper ni få julen förstörd av mig!". (Mina föräldrar kan tyvärr inte ta sådana hintar utan att bli jättekränkta...)

Om hon envisas med paketmängden - finns det möjlighet att ni har en separat julklappsutdelning hemma hon svärmor på juldagen?

• äldreochklokare

Jag skulle också föreslå att hennes paket helt enkelt inte är med i den "allmänna" utdelningen, inte mer än 1-2 paket som ni redan har beslutat om. Vill hon inte gå med på det får ni nog nästan hota med att porta henne, om hon ska envisas med att vara en sån egoist (för det är hon, hon vill antagligen se när barnen öppnar alla hennes paket) och respektera vad ni faktiskt beslutat om allesammans.

Trist men hon behöver lära sig. Går det inte ska inte de övriga behöva stå ut, det är hon som får ta smällen i så fall. 

• Linnis92

Jag hade packat med en julklapp till mig och mannen och en i var till barnen. Resten hade vi kunnat öppna dagen efter, hemma och utan att någon behöver må dåligt.

• UselFantasi

Herregud vilka fantastiskt fina svar och förslag ni kommit med!

Att bara ta med något enstaka paket till barnen på festen som föreslagits låter superbra, och sedan öppna resten här hemma så att wow-reaktionen som svärmor hoppas på lite grann uteblir. Då får hon ge men barnen öppnar i lugn och ro och inte inför kusinerna som "bara" får 5-6 presenter vardera.

Det är som ni alla skriver att hon nog egentligen verkligen menar väl och hon gör en stor grej av att samla olika julklappar i ett helt rum hemma resten av året som slås in i veckor innan jul (inköpta på rea, via bokklubbar, på loppis osv). Lagom bisarrt sådär egentligen att ha ALLT möjligt för alla kön och åldrar bara liggande i väntan på att skänkas bort, men vi har vant oss vid farmors "presentrum" i huset och att hon har något för alla tillfällen.

Ska nog försöka lirka lite med farmor (igen) och se om jag kan nå fram bättre än maken. Hon lyssnar oftast mer på mig än sin egen son nämligen Att berätta om hur hon får min mamma att känna sig vågar jag nog dock inte, för då kommer min mamma att skämmas ögonen ur sig. Pengar är känsligt.

• UselFantasi
    Dixie skrev 2016-12-12 10:18:59 följande:

Jag hade sagt till farmor att ni kommer endast att ta med vars en av farmors alla julklapp till de vuxna och 3 till barnen att öppna på julafton - och frågat henne om det är några särskilda av paketen hon tycker passar till detta. Övriga paket kommer ni att öppna hemma i lugn och ro - för det blir alldeles för många paket att dra fram och tillbaka till där ni firar julafton!

• Dixie

Du kan ju nämna att det lätt blir lite överväldigande för barnen med så mycket saker och att det är bättre de får öppna de flesta presenter hemma. Min mamma fick ett tag för sig att det var mängden presenter som var viktigast - och kunde slå in varje sak en och en för att det skulle bli mer av det - då lät jag barnen öppna hennes presenter i förväg (då firade vi dock inte julafton ihop - så det blev lite enklare)

• UselFantasi
    Stårschan skrev 2016-12-12 10:26:18 följande:

Svärmors intention är säkert god, och hon ursäktar sig säkert med att "julen är ju barnens högtid, och alla vill väl ha paket, och det gör mig ingenting - jag tycker det är så ROOOLIGT att ge bort saker"!

Om hon envisas med paketmängden - finns det möjlighet att ni har en separat julklappsutdelning hemma hon svärmor på juldagen?

Hahaha! Det "roliga" (sorgliga?) är att vi dessutom alltid firar juldagen själva hemma hos farmor i lugn och ro, och då drar hon fram ytterligare 2-3 kassar med julklappar till barnen eftersom allt ju inte fick plats på bussen på julafton......
  • UselFantasi
    Dixie skrev 2016-12-12 13:05:13 följande:

Du kan ju nämna att det lätt blir lite överväldigande för barnen med så mycket saker och att det är bättre de får öppna de flesta presenter hemma. Min mamma fick ett tag för sig att det var mängden presenter som var viktigast - och kunde slå in varje sak en och en för att det skulle bli mer av det - då lät jag barnen öppna hennes presenter i förväg (då firade vi dock inte julafton ihop - så det blev lite enklare)

Huvudet på spiken. Antalet paket är väldigt viktigt, precis som för de små barnen. Usch vad sur farmor blev när hon bara fick 2 julklappar av oss förra året (som visserligen kostade tusentals kronor). Hennes granne hade ju gett fem stycken bara han och hon visade stolt högen under granen som hon INTE hade fått av oss. Suck. Tur att hennes härliga sidor väger upp just denna tiden på året
  • äldreochklokare

Hoppas ni löser det. 

Här har det varit lite svårt i övergången från barnlekar till tonårssaker, då de helst bara vill ha pengar. Vissa ur det äldre gardet tyckte det blev så trist att bara ge ett kuvert, men blir ju rätt dumt när de köper saker ungdomarna inte vill ha, bara för att det "måste" finnas paket att öppna.  

• Stårschan
    UselFantasi skrev 2016-12-12 13:06:09 följande:
    Hahaha! Det "roliga" (sorgliga?) är att vi dessutom alltid firar juldagen själva hemma hos farmor i lugn och ro, och då drar hon fram ytterligare 2-3 kassar med julklappar till barnen eftersom allt ju inte fick plats på bussen på julafton......
    Det låter som om hon och min mamma har gått i samma skola. Och när jag tänker efter var nog mormor lite åt det hållet också. Lägg till det att jag var hennes enda barnbarn...

Och jag har försökt hinta att en del faktiskt inte bilr glada, utan snarare besvikna när de öppnar ett paket som innehåller 1 par töntiga trosor, när man inser att de andra trosorna från fempacket nog kommer i separata paket som man inte har hunnit öppna än... Särskilt till barn är det bättre att ge bort en enda sak som de faktiskt önskat sig - LEGO, nån bra bok eller en My Little Pony- än tio paket fyllda med påslakanset, duschtvål och strumpor.
  • sextiotalist
    UselFantasi skrev 2016-12-12 09:39:25 följande:

Vill börja med att säga att detta INTE är en tråd som är ute efter att gnälla på svärmor utan en önskan från mig om att få regelrätta tips för att lösa en uppblossande konflikt inom storsläkten varje jul. Personen det rör skulle lika gärna kunna vara en kusin eller granne.

Jag älskar min svärmor som jag haft i mitt liv sedan 20 år tillbaka och är som hennes egen dotter. Vi är båda principfasta och envisa men kommer hemskt bra överens och träffas varje helg året runt. Hon är strax över 50, ensamstående och har normal inkomst.

Hur som helst har vi dock ett återkommande "problem" med henne varje jul. Vi firar alltid julen ihop hela släkten (min sida + makens sida) och brukar då sammanstråla hemma hos tex mina föräldrar. Sen 10 år tillbaka har vi inom släkten beslutat att vi max ger en present till de vuxna om vi vill ge något (de flesta vill varken ge eller få något alls) och att barnen i familjen får ett väldigt begränsat antal presenter. ALLA accepterar detta och ger kanske 1-2 julklappar vardera till de små barn som finns i familjen och bara saker som de faktiskt kan uppskatta eller verkligen önskat sig.

Men inte farmor. I 10 års tid har vi haft samma problem: farmor säger att hon bara köper nåt litet till sina tre barnbarn för hon vet ju att det är så vi alla vill ha det, men det slutar alltid med att hon ordagrant ramlar in genom ytterdörren hos min släkt bärandes på minst 5 kassar fullproppade med julklappar både till barnen och de vuxna. Varje år. Maken sa snällt till de första gångerna detta hände att hon fick begränsa sig, övergick sedan till att mer bråka med henne de följande åren då hon upprepade beteendet, och nu i år verkar han bara ha gett upp.

I-landsproblem kan tyckas, men det blir alltid otäck stämning hela julen pga detta. Mina föräldrar är pensionärer och har ont om pengar och köper nån sak som barnbarnen verkligen vill ha, inget till oss vuxna. Sen försvinner alltid deras "fjuttiga" julklapp i berget av klappar från farmor som helt struntar i att andra tar illa vid sig. Senast igår sa min mamma att hon bävar för julen och hoppas att farmor inte köpt för mycket "igen" så att hon och min pappa måste skämmas. Jag sa att det hoppades jag verkligen inte för i år skulle maken ta ett ordentligt snack med sin mamma om detta.

Kom hem igår kväll och ramlade då över tre ICA-kassar i hallen helt sprängfyllda av julklappar till MIG OCH MAKEN! Maken hade hälsat på sin mamma. Barnens klappar hade inte ens fått plats i bilen ännu (!!!) Allt detta var från farmor som inte vill eller kan ta med skiten på bussen till julfesten hos mina föräldrar.

Vad gör jag/vi nu?

Spontant är jag fly förbannad på att en vuxen kvinna kan vara så respektlös år efter år. Sedan är jag så ledsen för mina föräldrars skull som bland annat pga av sjukhusvistelser inte har alls gott om pengar den här julen. Min mamma kommer att bryta ihop när klapparna delas ut.

Har någon tips på hur vi dels löser detta nu så att inte julfesten blir otrevlig, dels hur vi gör framöver för att verkligen nå fram till farmor??? Maken vill att vi lämnar tillbaka klapparna till farmor (som hon kommer vägra), jag föreslog skänka bort dem till välgörenhet, men det känns ju istället respektlöst mot farmor från vår sida. Hur gör vi? Hur gör andra?

En idé. Fr.o.m med i år ska alla julklappar förses med julrim, minst 4 rader (helst fem så det kan bli en limerick) och endast de julklappar med rim öppnas på julafton, sedan har ni en omröstning på det bästa rimmet och den personen får en liten extra julklapp.

Din kära svärmor kommer få ett helvete att få ihop alla rim, dessutom ska de ju vara bra
  • Fru Ve

En idé kanske kan vara att dela upp paketen och ge barnen hälften nu till jul, och sen spara resten till deras födelsedagar? Förklara sedan detta för farmor att ni har gjort så för att det blir för mycket för barnen annars.

Jag förstår att det blir en jobbig situation. Vi har själva lite liknande bekymmer med svärmor men i "light-version". För oss är det jobbiga att hon själv har så dålig ekonomi och egentligen inte har råd att köpa saker alls - och ändå går hon och köper flertalet saker varav mycket är rent skräp som det heller aldrig leks med. Detta gör mig lite galen. Vi har försökt styra det också till att önska upplevelser till barnen istället av henne. T.ex. årskort till museum eller biobiljetter. Detta kan ju hon då också nyttja tillsammans med barnen om hon är barnvakt.

• Linnis92
    UselFantasi skrev 2016-12-12 13:06:09 följande:

Är det så varje år?! Vad köper människan? Ni måste ju typ rensa ur barnens rum helt innan jul för att få plats med allt nytt från farmor x)
  • UselFantasi
    sextiotalist skrev 2016-12-12 14:33:47 följande:

En idé. Fr.o.m med i år ska alla julklappar förses med julrim, minst 4 rader (helst fem så det kan bli en limerick) och endast de julklappar med rim öppnas på julafton, sedan har ni en omröstning på det bästa rimmet och den personen får en liten extra julklapp.

Din kära svärmor kommer få ett helvete att få ihop alla rim, dessutom ska de ju vara bra

• Axe

Vilka löjligt problem! Klart de får ge presenter till era barn trots att din mamma inte kan ge lika mycket. Detta låter ju helt sjukt!

Om de är så viktigt att alla ska ge lika mycket kan ni väl fråga farmor om inte de kan skriva mormor på nått paket?

• Pengar56

Låter lite barnsligt om dina svärföräldrar måste rätta sig efter dina föräldrar när det gäller julklappar.

• Tom Araya
    UselFantasi skrev 2016-12-12 09:39:25 följande:

Vad gör jag/vi nu?

Maken lämnar tillbaka utan att fråga sin mamma först.

• Physalis

Oj va jobbigt.

Hos oss är det nog svärmor som har lite mindervärdeskomplex. Efter dopet på vårat barn kom hon fram och erbjöd sig att lämna tillbaka sin present eftersom den var så dålig och dessutom hade någon annan givit en liknande sak.

Det måste ju mest bli skräp hon ger bort? Det måste kännas jobbigt att behöva släpa hem allting också för förvaring innan det blir "ok" att slänga eller skänka bort.

Du kan ju säga att det inte blir särskilt roligt för någon annan (utan att nämna dina föräldrar eftersom det var känsligt) när hennes presentberg äter upp alla andras gåvor som de säkerligen ansträngt sig och lagt tanke bakom. Sen kan du också nämna hur det blir för de andra barnen som är med.

Om hon är en så fantastisk person som du beskriver så borde förmågan att ta hänsyn till andras känslor finnas där tycker jag, åtminstone om någon uppmärksammar henne på dem.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Tips angående begränsning av julklappar, tack!