Tips angående begränsning av julklappar, tack!
Vill börja med att säga att detta INTE är en tråd som är ute efter att gnälla på svärmor utan en önskan från mig om att få regelrätta tips för att lösa en uppblossande konflikt inom storsläkten varje jul. Personen det rör skulle lika gärna kunna vara en kusin eller granne.
Jag älskar min svärmor som jag haft i mitt liv sedan 20 år tillbaka och är som hennes egen dotter. Vi är båda principfasta och envisa men kommer hemskt bra överens och träffas varje helg året runt. Hon är strax över 50, ensamstående och har normal inkomst.
Hur som helst har vi dock ett återkommande "problem" med henne varje jul. Vi firar alltid julen ihop hela släkten (min sida + makens sida) och brukar då sammanstråla hemma hos tex mina föräldrar. Sen 10 år tillbaka har vi inom släkten beslutat att vi max ger en present till de vuxna om vi vill ge något (de flesta vill varken ge eller få något alls) och att barnen i familjen får ett väldigt begränsat antal presenter. ALLA accepterar detta och ger kanske 1-2 julklappar vardera till de små barn som finns i familjen och bara saker som de faktiskt kan uppskatta eller verkligen önskat sig.
Men inte farmor. I 10 års tid har vi haft samma problem: farmor säger att hon bara köper nåt litet till sina tre barnbarn för hon vet ju att det är så vi alla vill ha det, men det slutar alltid med att hon ordagrant ramlar in genom ytterdörren hos min släkt bärandes på minst 5 kassar fullproppade med julklappar både till barnen och de vuxna. Varje år. Maken sa snällt till de första gångerna detta hände att hon fick begränsa sig, övergick sedan till att mer bråka med henne de följande åren då hon upprepade beteendet, och nu i år verkar han bara ha gett upp.
I-landsproblem kan tyckas, men det blir alltid otäck stämning hela julen pga detta. Mina föräldrar är pensionärer och har ont om pengar och köper nån sak som barnbarnen verkligen vill ha, inget till oss vuxna. Sen försvinner alltid deras "fjuttiga" julklapp i berget av klappar från farmor som helt struntar i att andra tar illa vid sig. Senast igår sa min mamma att hon bävar för julen och hoppas att farmor inte köpt för mycket "igen" så att hon och min pappa måste skämmas. Jag sa att det hoppades jag verkligen inte för i år skulle maken ta ett ordentligt snack med sin mamma om detta.
Kom hem igår kväll och ramlade då över tre ICA-kassar i hallen helt sprängfyllda av julklappar till MIG OCH MAKEN! Maken hade hälsat på sin mamma. Barnens klappar hade inte ens fått plats i bilen ännu (!!!) Allt detta var från farmor som inte vill eller kan ta med skiten på bussen till julfesten hos mina föräldrar.
Vad gör jag/vi nu?
Spontant är jag fly förbannad på att en vuxen kvinna kan vara så respektlös år efter år. Sedan är jag så ledsen för mina föräldrars skull som bland annat pga av sjukhusvistelser inte har alls gott om pengar den här julen. Min mamma kommer att bryta ihop när klapparna delas ut.
Har någon tips på hur vi dels löser detta nu så att inte julfesten blir otrevlig, dels hur vi gör framöver för att verkligen nå fram till farmor??? Maken vill att vi lämnar tillbaka klapparna till farmor (som hon kommer vägra), jag föreslog skänka bort dem till välgörenhet, men det känns ju istället respektlöst mot farmor från vår sida. Hur gör vi? Hur gör andra?