CarinElisabeth skrev 2016-12-13 21:57:49 följande:
Men vilken usel BM du har fått fru Ljungberg! Försök och byt omedelbart! Sånt skit ska du inte stå ut med! Finns det möjlighet så försök att byta mvc helt och säg redan när du ringer att du vill ha någon som har erfarenhet av hyperemesis och att du har blivit dåligt bemött tidigare. Vet inte om vår ssk Martingale håller med här men min erfarenhet är att när en som patient säger ifrån brukar det bli bättre!
Martingale Footprints (underbart nick!) du verkar ha fått bra behandling och skönt att de vill ha koll på dig. Tycker du att någon av medicinerna hjälper? Jag har fått lergigan comp, tyckte att de i början hjälpte lite så till vida att jag inte kräktes lika ofta så jag fick behålla det jag lyckades pressa i mig men illamåendet bestod. Men efter fyra-fem veckor gjorde de ingen skillnad längre och jag har slutat att ta dem. Min läkare sa att nästa steg egentligen är Zofran men att de inte brukar skriva ut det eftersom det fortfarande är oklarheter i hur det påverkar fostret. Jag svarade såklart att jag hellre ligger hemma och kräks än äter något som är osäkert...
Jag har BF 23/6, så kanske en midsommarbebis! Min kille som redan har två barn säger dock att vi kan räkna med plus en vecka.... Tydligen är det endast fyra procent som föds på det uträknade datumet :)
Fru Ljungberg jag lider med dig med viktbiten! Jag har i tonåren och 20-årsåldern lidit av undervikt, och nej det är inte kul alls vare dig fysiskt eller psykiskt. Att äta och äta och aldrig gå upp i vikt låter som en önskedröm för de flesta men det är en mardröm när det enda du vill är att din kropp ska förändras från det förhatliga tillståndet. Har du fått någon hjälp med att förhålla dig mentalt till din kropp? Jag har jobbat bland annat med en duktig terapeut på min självkänsla och hur jag ser mig själv när jag var i 20-årsåldern och det hjälpte mig mycket. Överlag har jag mycket positiva erfarenheter av psykoterapi så jag brukar nämna det, men om det inte är rätt för dig så ska jag inte tjata :)
Skickar stora styrkekramar till er båda!!
Att byta vårdgivare är jättebra. Tycker att vården lägger ett alldeles för konstigt fokus på övervikt, det är mycket tveksamt att övervikt i sig faktiskt ligger till grund för särskilt mycket hälsoproblem. Snarare en effekt av fettföraktet i samhället. Är också överviktigt för övrigt, den vårdpersonal jag träffat pga min graviditet har faktiskt varit helt tysta om det. Däremot kan jag av egen erfarenhet tipsa om att det kanske inte är det bästa att säga till den mvc/bm man byter till att man gör det pga dåligt bemötande tidigare. Tyvärr kan det göra att vårdpersonalen kan dra öronen till sig och bli rädda för att göra fel typ. Men byt!! Och lämna gärna feedback till nuvarande MVC varför du byter, förslagsvis genom chefen där. Det är ju där problemet är.
Ja, jag tycker medicinerna hjälper något. Lergiganen till natten gör iaf att jag blir trött och somnar trots illamåendet och kan ibland sova hela nätter. Dagtid minskar det antalet kräkningar. Primperanen tyckte jag hjälpte mot själva illamåendet också, men har fått magknip av det. Ondansetron/zofran har jag inte provat än. Angående riskerna så är det en liten ökad frekvens av hjärtmissbildning det kan ge, MEN hjärtat är ju redan bildat nu i andra trimestern så då är det för mig bättre att prova och se om det hjälper tillräckligt för att vara värt det. Allt är ju en balansgång mellan risk och nytta.
Styrkekramar till er!
Finns för övrigt en grymt bra hyperemesis grupp på Facebook. Obs dock att vänner kan se att ni är med där om ni skulle gå med.