gossensmamma skrev 2016-12-13 20:18:59 följande:
Varför måste vissa barn hela tiden prata rakt i ansiktet på andra barn, eller hålla på med sina händer i ansiktet på andra barn? Min son har ett stort behov av personligt utrymme och tycker det är jättejobbigt när en del barn hela tiden pratar två centimeter från hans ansikte. Eller när dom ska visa nåt gör det två centimeter från hans ansikte. Jag ser på honom hur jobbigt han tycker det är och blir därför irriterad på dom föräldrar som inte säger till sina barn att inte hela tiden vara så där nära. En vuxen skulle ju aldrig göra så. Så varför förväntas barn acceptera det?
Jag tycker inte att barn ska förväntas acceptera sådant när det handlar om ett barn som inte önskar ha sina interaktioner med andra på det sättet. Men med det sagt så vill jag också påpeka att man inte när det gäller allt kan dra paralleller till hur vuxna skulle göra och inte. Barn har andra uttryckssätt och kommunikationsmedel än vad vuxna har. De tycker annat är roligt än vad de flesta vuxna gör och de har en helt annan tolerans för väldigt många saker än vad vuxna har. Det hör till barn och trots att barn är olika finns det väldigt mycket som de är lika i och som är socialt accepterat bland dem som grupp.
Hjälp din son att sätta ord på hans känslor så att han själv kan klara upp en situation som den du beskriver.