Hemma från skolan?
Om ni fick höra att era barn suttit inlåsta i klassrummen idag. Och att polis har hämtat elever som dödshotat skolans ledning, hade ni då vågat skicka barnen till skolan i morgon? De kommer vars inlåsta då med är det sagt.
Om ni fick höra att era barn suttit inlåsta i klassrummen idag. Och att polis har hämtat elever som dödshotat skolans ledning, hade ni då vågat skicka barnen till skolan i morgon? De kommer vars inlåsta då med är det sagt.
Nej. Det hade inte gått att maila för några andra. Chattade lite på Facebook med några andra föräldrar. Det verkar vara tjafs mellan högstadie elever, några som blivit filmade och fotade av andra. Så det har eskalerat och sen har några känns sig orättvist behandlade och gått och bråkat på rektors expeditionen. Sonen fick gå och det känns rätt ok. Men första reaktionen när man inte vet något och byskvallret talade om bombhot då blev man paranoid. Men det är inte på den nivån och hoppas det lugnar sig när några blivit avstängda och jullovet nalkas.
Det hade jag inte nöjt mig med, jag föredrar att skaffa mig information direkt från källan. Så om det inte funkat för andra att maila hade jag ändå själv försökt, hade det inte fungerat för mig hade jag ringt och så vidare.
Byskvaller har jag ingen erfarenhet av då jag aldrig bott i en by, men det låter inte för mig som en relevant källa som jag någonsin skulle valt att ta någon notis om.
Det kan vara så att rektorn inte får informera föräldrarna om detaljer pga tystnadsplikt.
Att väktare är på plats och klassrummen är låsta betyder att det är VÄLDIGT ALLVARLIGT. Det sker inte vid "bara" dödshot på en skola.
Är det denna skola?
www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/elever-avstangda-pa-enkopingsskola
För i så fall är det inte invandrare som står för hoten, utan infödda som är missnöjda pga att många flyktingar tillkommit.
För i så fall är det inte invandrare som står för hoten, utan infödda som är missnöjda pga att många flyktingar tillkommit.
Ja det är den skolan. Och det är ett tjejbråk. Tre tjejer som blivit avstängda. Visst det kanske är tre rasistiska tjejer men de har hotat och använt våld mot en svensk tjej. Det har varit tjafs om olovlig foto/filmning.
Så det verkar vara ett mindre tjej gäng som sprider skräck och flera tjejer i nian vågar inte gå till skolan pga dessa. Som har varit på flera tjejer. Förjävligt men utgör inget hot mot de mindre barnen i alla fall. Förskoleklassen hade dock blivit drabbade då det uppstått en hel del tumult i matsalen då de ätit lunch när polisen skulle ta med bråkstakarna därifrån.
Mail från rektorn med ungefär samma info som man får på kommunen hemsida. Att skolan kommer vara lås och vakter i alla fall i morgon. Och har man fler frågor får man ta det på mail. Och om barnen behöver samtalsstöd kan de prata med kuratorn. Men jag är livrädd att göra en stor grej av detta så barnet inte blir otrygg. Men såklart skulle man aldrig förlåta sig om något hände.
Jag ser du redan bestämt ditt barn fått gå till skolan. Jag hade nog valt att hålla det hemma en dag tills jag visste mer, eftersom mormor kunde passa. Ditt barn hade säkert kunnat tåla en bra förklaring, typ: "Imorgon får du vara hemma med mormor. Egentligen så måste du inte vara hemma men du är lite förkyld och det var så konstigt på skolan idag så du får ha en mysdag med mormor imorgon istället. På torsdag då allt lugnat sig på skolan kan du gå dit igen"
Blir ju absolut ingen stor grej då, bara vara hemma en enstaka dag.
Det kan vara så att rektorn inte får informera föräldrarna om detaljer pga tystnadsplikt.
Att väktare är på plats och klassrummen är låsta betyder att det är VÄLDIGT ALLVARLIGT. Det sker inte vid "bara" dödshot på en skola.