• Anonym (Jagvetförmycket)

Ska man berätta om andras otrohet?

Om man fått reda på att ens vänner legat med någon som är upptagen, är man dum i huvudet om man anonymt berättar detta för denna partner? Eller om man varit på fest där någon som har förhållande hånglat och sedan gått hem med någon annan?

Förstör man mer än man hjälper? Hade ni velat veta? Bor i en liten stad så jag ver vilka dessa personer är. Är emot otrohet så har en lust att berätta men samtidigt vill jag inte förstöra folks liv.....

• Svar på tråden Ska man berätta om andras otrohet?
  • Anonym (Sjdbs)

Hade det rört någon av mina närmare vänner så hade jag berättat.

• Ashtar
    Anonym (Jagvetförmycket) skrev 2016-12-13 21:54:39 följande:

Om man fått reda på att ens vänner legat med någon som är upptagen, är man dum i huvudet om man anonymt berättar detta för denna partner? Eller om man varit på fest där någon som har förhållande hånglat och sedan gått hem med någon annan?

Förstör man mer än man hjälper? Hade ni velat veta? Bor i en liten stad så jag ver vilka dessa personer är. Är emot otrohet så har en lust att berätta men samtidigt vill jag inte förstöra folks liv.....

Finns inget rätt lr fel beslut. Vi människor har olika syn på detta. Hur vill du göra? Kan du stå för detta och kanske bli budbäraren som får bära hundhuvudet, bli orsaken till ev separationer, ta de inblandades sorg, frustration och ilska lr kanske glädje och lättnad?
    Gör det du finner lämpligt.

• Tecum

Om du inte vill förstöra så låt bli att berätta.

• Anonym (Anonym)

Ja, klart du kan berätta. Om det hade varit din respektive som varit med ngn annan...så antar jag att du hade velat veta.

• Anonym (Jagvetförmycket)

Jag hade helt klart velat veta! Om ingen annan vetat utom min kille och den han låg men så FINE . Men tanken på att andra vet och pratar bakom min rygg är typ det värsta.. Jag tänker om man kanske kan typ skriva ett anonymt meddelande på någon sätt. Är nyfiken på vad andra tycker.. Det kryper i min kropp.
    Den ena killen som min kompis träffa fanns på tinder. Han ljög om namn, arbete och att han hade familj! (fru och 4 barn). Min kompis träffade honom vid 4 tillfällen där de hade sex. Sedan såg vi honom i en butik där han jobbar (han sa att han jobbade som bilmekaniker och bodde i en helt annan stad)... Har sån god lust att kontakta hans fru.
    En annan låg med en tjej på en fotbolls fest där vi var. Jag hade gömt min jacka i ett rum där bak, och sen OJ så var dom där inne och hade sex. Hon är 23 år och han 38 och gift och har barn. Detta är bara två exempel...
    finns så sjuka människor där ute ! 

• Anonym (man)

Den frågan har debatterats och omröstats många ggr på FL och varje gång har det visat sig att en överväldigande majoritet faktiskt vill veta,

Mao är oddsen att man gör rätt i att berätta väldigt höga och oddsen att man gör fel genom att inte berätta väldigt små. 

Du borde alltså berätta.

• Anonym (ace)

Jag tycker att det är särskilt viktigt att göra det om det gäller personer som man har en nära relation till.

Fast det bör helst komma från den otrogna själv.

• Anonym (man)
    Tecum skrev 2016-12-13 22:02:31 följande:

Om du inte vill förstöra så låt bli att berätta.

Och då är det bättre att låta personen leva i en lögn?
  • Anonym (man)
    Anonym (Jagvetförmycket) skrev 2016-12-13 21:54:39 följande:

1 Det är inte DU som försör någons liv genom att berätta, ingen otrohet inget att berätta, den som förstör är den som varit otrogen, du är bara budbärare

2 Om du inte vill förstöra något så måste du också tänka över vad inte berätta innebär för den drabbade. Den otrogne lär inte berätta själv, om du inte berättar betyder det i praktiken att personen får leva i en lögn ett ett jäva as till partner.
  • Anonym (Öga)

Höga odds= låg sannolikhet. Låga odds= stor sannolikhet.

• Harzan

Berätta! Den otrognes partner har rätt att få veta vad det är för svin han/hon lever med.

Du förstör absolut ingenting genom att berätta. Det otrogna svinet är den som förstör och ingen annan. Det enda du gör genom att berätta är att förhoppningsvis öppna ögonen på en, eventuellt, intet ont anande medmänniska.

• Haskel
    Anonym (Jagvetförmycket) skrev 2016-12-13 23:00:11 följande:

Jag hade helt klart velat veta! Om ingen annan vetat utom min kille och den han låg men så FINE . Men tanken på att andra vet och pratar bakom min rygg är typ det värsta.. Jag tänker om man kanske kan typ skriva ett anonymt meddelande på någon sätt. Är nyfiken på vad andra tycker.. Det kryper i min kropp.
    Den ena killen som min kompis träffa fanns på tinder. Han ljög om namn, arbete och att han hade familj! (fru och 4 barn). Min kompis träffade honom vid 4 tillfällen där de hade sex. Sedan såg vi honom i en butik där han jobbar (han sa att han jobbade som bilmekaniker och bodde i en helt annan stad)... Har sån god lust att kontakta hans fru.
    En annan låg med en tjej på en fotbolls fest där vi var. Jag hade gömt min jacka i ett rum där bak, och sen OJ så var dom där inne och hade sex. Hon är 23 år och han 38 och gift och har barn. Detta är bara två exempel...
    finns så sjuka människor där ute ! 

Det finns inget generellt rätt eller fel. Ibland bör man berätta, ibland bör man låta bli. Det beror helt på situationen.
    Den som bestämmer är givetvis den som känner till otroheten. Bestämmer man sig för att berätta, ska man också kunna stå för det. Kan du inte stå för det, trots eventuella konsekvenser har du gjort fel.

Det dummaste du kan göra är att skicka ett anonymt brev, eller på annat sätt berätta anonymt.
  • Anonym (Klara)

Min åsikt är att var och en sköter sitt. Alltså, skvallra inte. Du har inte med detta att göra.

• Anonym (man)
    Anonym (Öga) skrev 2016-12-15 16:40:03 följande:

Höga odds= låg sannolikhet. Låga odds= stor sannolikhet.

Det beror på om man syftar på statistik eller vadslagning

Inom statistik så innebär höga odds stor sannolikhet
    Inom vadslagning så innebär det proportionen mellan vinst och insats

sv.wikipedia.org/wiki/Odds
  • Anonym (Berätta)

Jag tycker att du ska berätta så att perslnen ifråga får en chans att välja.

Mitt ex bodde i en liten håla och jag kände på mig att nåt var fel och BAD hans familj vara ärlig mot mig men ALLA skyddade honom. Var 7 år i ett värdelöst förhållande tills jag fick veta och lämnade direkt. Hade jag fått veta direkt hade jag sparat många år!!

Svar på tråden Ska man berätta om andras otrohet?