• Gulkiwi

Till dig som kommer dricka under helgdagarna

SNÄLLA SKIPPA ALKOHOLEN!

Om du älskar ditt barn mer än alkoholen, då kan också avstå den.

Om du tänker besvara min tråd genom att säga AMEN JAG DRICKER LITE TILL MATEN.

Det är så jävla fult. Bespar dig tiden att skriva. Om du alla andra helgdagar druckit och vaknat instabil, då har du druckit för mycket. Barn är smarta och de vet att du är för full för att va en förälder och att du är för bakis för att hantera familjelivet dagen där på.

Kan du inte vara nykter i ditt sällskap för att din svärmor eller bror är taskig? Bjud inte in henne eller honom då!

As simple as that!

• Svar på tråden Till dig som kommer dricka under helgdagarna
  • Fiona M
    Gulkiwi skrev 2016-12-17 00:14:55 följande:
    Kan du inte dricka alkoholfri dryck då till din mat?
    Ja, och det kommer jag förmodligen göra till julmaten, men till vissa andra rätter (eller ost) dricker jag vin.
    Vad är problemet med det?
    Varken jag eller någon i familjen har/haft alkoholproblem, vilket känns som en förutsättning för den hårda tonen i din TS.
  • Frontline

Barn som far illa av alkohol gör det garanterat under många dagar av året..
    Att man sitter här och predikar om att man ska ha en nykter jul hjälper ju precis inte dessa barn då dessa föräldrar kommer med stor sannolikhet dricka från morgon till kväll ändå.

Sen finns det massor med familjer som kan dricka med sunt förnuft där inte barnen blir lidandes ska inte dom får få fortsätta ta lite nu under jul?

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Aniiee
    Frontline skrev 2016-12-17 00:39:22 följande:

Barn som far illa av alkohol gör det garanterat under många dagar av året..
    Att man sitter här och predikar om att man ska ha en nykter jul hjälper ju precis inte dessa barn då dessa föräldrar kommer med stor sannolikhet dricka från morgon till kväll ändå.

Sen finns det massor med familjer som kan dricka med sunt förnuft där inte barnen blir lidandes ska inte dom får få fortsätta ta lite nu under jul?

Varje gång jag säger detsamma (som dotter till alkoholist som verkligen drack varje dag på året) så blir jag ignorerad. Julen är helig för dessa människor (som TS, alltså), hur ungarna mår de andra 364 dagarna på ett år skiter de i....
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Frontline
    Aniiee skrev 2016-12-17 00:47:42 följande:
    Varje gång jag säger detsamma (som dotter till alkoholist som verkligen drack varje dag på året) så blir jag ignorerad. Julen är helig för dessa människor (som TS, alltså), hur ungarna mår de andra 364 dagarna på ett år skiter de i....
    Jag är son till en alkoholist vars far dog i tidig ålder pga av spriten men jag vill inte minnas att jag for illa av att han drack när jag var barn, snarare tvärtom det var alltid roligt hemma.

• Frontline
    Arboga skrev 2016-12-17 01:12:12 följande:
    Jag kommer dricka under julhelgerna 2-3 kvällar och jag är en familjefar.
    Mina barn mår inte dåligt utav det, varför skulle dom må dåligt om jag dricker några öl?
    Om det nu är så att jag blir full nån kväll även om det inte är runt jul så betyder det inte att jag sover bort hela dagen efter så att jag inte kan ägna mig åt familjen.
    Däremot så kan det hända att jag jobbar 90 timmar på en vecka och den dagen jag är ledig efter en sån vecka så sover jag bort hela dagen och allt som har med familjeliv och barn att göra.
    Exakt

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gulkiwi skrev 2016-12-17 00:11:07 följande:
    Ja du Corona, det finns alkoholfria viner, alkoläsk, öl mm. Varför dricker du inte sånt? Stör mig på personer i allmänhet som försvarar sig så fort det kommer till just att avstå alkohol i dryck.
    Vänta lite nu, alkoholfri alkoläsk?

Nåja, anledningen till att folk försvarar sig är för att du och dina gelikar attackerar dem med era skeva uppfattningar om vad normalt alkoholintag är. Att ni använder den bredaste möjliga definitionen av att "dricka" och inkluderar alla som ens funderar på att dricka alkohol, från personer som kanske dricker en eller två julöl över hela helgen till personer som precis som en torsdag i mars dricker sig så redlösa att de är en fara för både sig själva och sina barn.
    Gulkiwi skrev 2016-12-17 00:14:55 följande:
    Kan du inte dricka alkoholfri dryck då till din mat?
    Eftersom det inte smakar samma. Det är faktiskt så enkelt för många. Jag skulle föredra alkoholfritt med samma smak eftersom jag inte är ute efter någon ruseffekt (aldrig varit heller).

Det mest skrämmande i det hela är att vi har ministrar som stöttar vit jul-kampanjen, som gång på gång bevisat att de bryr sig mindre om att ha korrekt fakta än att sprida sin fanatiska syn på alkohol.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Brumma

Du vet att ngn som dricker ngt glas till maten INTE kommer vakna "instabil" va?

Du vet att om man dricker ngt glas till maten INTE är onykter?

Du vet väl även att man varken blir full eller bakas av att dricka ngt glas till maten?

Klarar du inte av att dricka utan att bli full så ja TS, då borde du inte dricka alls. Men kom inte och påstå att man blir alla saker du skriver i TS för att man dricker ett glas till maten..

Och som tillägg.. Nej, jag dricker inte alkohol på jul. Jag dricker mkt sällan alkohol överhuvudtaget. Några gånger per år kan jag ta ett glas vin, ett glas öl eller ett litet glas likör. Och om jag skulle välja att göra det på just julafton skulle det inte märkas mer än om jag gör det en vanlig lördag.

• Brumma
    Gulkiwi skrev 2016-12-17 00:20:30 följande:

Ja men drick för smakens skull, förutsatt att alkohol binder till blodet och ger rus. Är det alkohol i drycken som du dricker så har du en mängd i kroppen under en tid.

Om du inte hajade i mitt första inlägg så skriver jag till de som dricker sig till den gränsen att deras barn blir negativt påverkade. Och att de dagen efter inte han hantera sina dagliga rutiner. Har träffat såna och får höra att deras försvar: Jag dricker bara till maten, eller jag dricker med måtta.

Det är försvarstalen som stör mig.

Jag dricker inte. Jag vet att alkoholfria viner finns dock.

Njae. Det framgår knappast av din TS att du skriver till de som dricker över den gränsen. Eftersom du tar upp att man inte får dricka ngt glas till maten heller...
  • zemer

Ja du Corona, det finns alkoholfria viner, alkoläsk, öl mm. Varför dricker du inte sånt? Stör mig på personer i allmänhet som försvarar sig så fort det kommer till just att avstå alkohol i dryck.

Varför ska man avstå om man ändå inte blir full eller någon tar skada?

Jag dricker väldigt sällan. Tycker absolut inte att man ska bli full när man har barnen hos sig. Men jag kan ta 1-2 glas vin med grannen kanske 1 gång varannan månad. Det är absolut ingeting som mina barn tar skada av eller ens märker av.

Det beror ju helt och hållet på hur man dricker.
  • Dixie

Barn till alkoholister har väl det tufft hela året??

Jag förstår inte varför jag, som kan hantera mina två glas vin till maten, helt plötsligt måste låta bli bara för att det är jul.....

Visst kan jag dricka julmust - men jag ser ingen anledning till det!

• Jill 79

Man får ju gå efter hur man kan kontrollera alkoholen. Min sambo dricker inte alls då han blir påverkad av en öl typ. Själv har jag inga problem men dricker ändå sällan. Har aldrig sett mina föräldrar onyktra men kan tycka att det är jätte trevligt och gott att ta ett, två eller tre glas vin i bland. Särskilt till god mat. Men jag snuttar i mig och på sin höjd känner jag lite värme i bröstet. Blir aldrig onykter i närheten av mina barn. Det är inte alls omöjligt att pappa har med en flaska rött som vi kommer dela på på julafton men ingen kommer se några onyktra vuxna av det. Men visst har man inte kontroll av sitt intag ska man inte dricka i närheten av barn. Men man kan inte vara överförmyndare över alla bara för att vissa inte klarar hantera alkoholen.

• modsey

Jag har svårt att förstå hur en del inte kan se att vi är många som kan dricka utan att bli fulla eller bete oss . Vi dricker öl till julmaten för att det är gott.

Vi tar säkert ett glas portvin till osten sen eller ett glas likör tull kaffet. Big deal.

• Frontline

Jag har såhär 1 veckan innan jul och det är min lediga dag druckit en del ikväll och känner mig aningens gladlätt  :) Har inrett ett rum samt monterat möbler och även snickrat en del.
    Barnen har med glädje sprungit och hämtat lite öl från kylen då och då allt eftersom den är tom..
    Det hela slutade med att vi alla satt i soffan och åt lite gott innan barnen somnade in ett efter ett..
    Törs lova att inget av mina 3 barn har farit illa för det och jag kommer även att dricka lite nästa lördag då det är den magiska julafton ala barnens dag men vet redan innan att vi grejar det..

• gahadas

För mig brukar det bli två öl och nån snaps till maten och sen lite konjak till kaffet. Mina ungar har aldrig farit illa av det.

• Mooomin

För att de inte smakar i närheten lika gott?
Svar på tråden Till dig som kommer dricka under helgdagarna