• Jfja

Vem har rätt?!

Hur mycket ansvar ska en 9åring/tredjeklassare kunna ta?

Scenariot: barnet går i skolan och därefter fritids tills upphämtning av förälder. Skolan har då redan låst (olika byggnader) och varje dag glömmer barnet ta med läxa eller ombyte från skolan till fritids.

Vuxen 1 får nog och kontaktar då rektor, senare även kommunen för att ändra på skolans låstider för kunna hämta barnets grejer.

Vuxen 2 anser att det är befängt, att barnet borde klara av det själv. Det är ju en 9åring som borde ha koll på egna läxor och även kläder. Det ska ju bara flyttas från A till B.

Vuxen 1 hävdar att man måste kunna få kontrollera att alla kläder är hela och rena, att ytterkläderna fortfarande passar osv.

Vuxen 2 anser att barnet kan ta med sig kläderna till fritids för kontroll någon gång då och då så kan man kolla igenom detta där för att barnet sedan hänger tillbaka på skolan.

Vuxen 1 får panik över att inte kunna kontrollera och hämta glömda läxor, dessutom synd om barnet som ska behöva kånka på "en massa" kläder.

Vuxen 2 hävdar att det inte är speciellt mycket begärt och att barnet dessutom borde kunna tala om själv om denne vuxit ur regnbyxorna och även om de gått sönder. Vuxen 2 anser att vuxen 1 förminskar barnet och att det är väldigt konstigt att försöka anpassa hela skolans låsrutiner för att detta barn inte kan ta med sina egna grejer.

Vuxen 1 hävdar att det är orimligt och tämligen mycket att begära för en 9 åring, medans vuxen 2 hävdar att det är väl bättre att lära barnet ansvara för sina egna grejer än att försöka ändra på något hos kommunen.

Vuxen 1 ser ingen annan lösning än att få ändrade tider för att själv kunna gå in och hämta det som glömts medans vuxen 2 förslår att börja arbeta aktivt med detta och påminna, påminna och inse allvaret i att det hör skolan till att ansvara över egna både läxor och personliga tillhörigheter. Glömmer man läxan, kan man inte göra den och då blir det tyvärr inget roligt hemma heller. Vuxen 2 frågar hur länge vuxen 1 tänkt hålla koll åt barnet,även i 4 och 5an? Och ska den då lära sig detta över en natt? Nu är vuxen 1 förbannad och diskussionen slut!

Vem tycker ni har mest rätt här? Är det för mycket eller för lite begärt av en tredjeklassare?

• Svar på tråden Vem har rätt?!
  • Aileen Allannah

Min omogna sexåring fixar att få med sig rätt kläder och ryggsäck hem efter fritids, om vi ber honom. En nioåring som ALLTID glömmer läxor och ryggsäck behöver hjälp med att bli påmind, förslagsvis av läraren, men sen ska hen fixa det. Att kontrollera om kläderna passar kanske inte alltid funkar att låta 9-åringen ansvara över, man kan ju ha lite olika åsikter om vad som passar... Men barnet kan ju lätt ta med kläderna till fritids och sen hem för kontroll.

Vuxen 1 är alldeles överdrivet nojig!

• Anonym (T)

Jag ser hur barn som får ansvar växer och får ökat självförtroende medan barn som blir fråntagna ansvar slutar lita till sin egen förmåga och slutar anstränga sig. Däremot kan man inte gå från inget ansvar till fullt ansvar på en gång - det blir för överväldigande för barnet. Det bästa är att lägga till lite och när man märker att barnet klarar det kan man gå vidare med lite till osv.

• Det kommer bli bra

vuxen 1 har gjort bort sig inför rektor och snart kommunen. Ni kommer få rykte om er som "de där föräldrarna", och bli en historia att dra i lärarrummet. 

När ni lämnar på fritids, gå 15 min tidigare och gå då in på skolan för att kolla kläderna 2 ggr per termin borde väl räcka. 

Prata med lärare om hen kan påminna hela klassen: "Ta nu med ryggorna när ni går och de här läxorna har ni till i morgon." En 9-åring som är normalbegåvad ska klara det. Glömmer barnet får den ta konsekvenserna av det och lär sig då på detta sätt. 

Häng en lapp på hans krok på fritids där det står: "Tog du med dig läxan och ryggan?" och ge honom instruktionen att hans ska gå tillbaka och hämta om han glömt.

• Rakad Apa

Givetvis har Vuxen 2 rätt. Vuxen 1 framstår som lågbegåvad.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Rakad Apa
    Haskel skrev 2016-12-17 12:17:36 följande:

Hur grav är barnets utvecklingsstörning?

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (LL)

Det intressanta är väl egentligen inte hur mycket ansvar en 9-åring SKA kunna ta utan hur mycket ansvar just den här 9-åringen KAN ta.

Vi har ett sånt barn som inte helt fixade dessa grejer när han var 9 år och som fortfarande har vissa svårigheter med det trots att han går i åttan. Vi tränar så klart på det men just när det gäller ansvar över läxorna har vi nog "curlat" en hel del. Vi har helt enkelt utgått från vårt barn och kommit fram till att det i hans fall är viktigare att läxorna blir gjorda än att han lär sig att ta ansvar för dem. Han har därför en uppsättning böcker hemma och en i skolan samt att vi får information om vilka läxor som gäller varje vecka.

Tycker trots det att vuxen 1 beter sig överdrivet som vill ändra öppningsrutinerna. är det så viktigt att kontrollera kläderna varje dag så kan de väl förvaras på fritids istället? Vuxen 2's förslag om att arbeta aktivt med både kläderna och läxorna låter som en bättre ide. När det gäller läxorna hade jag dock valt en annan väg än att straffa barnet när det glömt läxorna och inte heller dragit mig för att kontakta läraren om det inte löst sig med påminnelser hemifrån.

• cloudberry79

Jag har en nioåring med ADHD och CVI. Förutom svåra koncentrationssvårigheter, som kan medicineras bort, har han dessutom mycket dåligt minne och svårt att tolka synintryck på grund av en hjärnskada i syncentrat.

Vi har haft lite samma bekymmer med sonen, men hade aldrig bett rektorn ändra skolans öppettider... Vi har ett bra samarbete där läraren både säger åt hela klassen att sätta ner läxböckerna, men också särskilt säger till sonen att göra detsamma, så han verkligen har hört instruktionen. Utöver det har vi såklart en hel del andra åtgärder för att öka måluppfyllelsen.

Utöver detta så ser jag till att minst en gång i månaden ha extra mycket tid på mig på morgonen, så jag kan gå till sonens skåp och bänk, kolla igenom hans IUP-papper och rensa skåpet på ensamma vantar, för små extrakläder osv. Det är ett föräldraansvar, inte ett skolansvar.

Just NO.
  • Themis

Att ändra öppningstiderna är ju helt galet, vad lär man barnet då?

Att kolla kläder är föräldraansvar, gå in på morgonen och kolla då när det är öppet, hur är det svårt? Ska väl inte behöva göras varje vecka heller?

Sen kanske jag gick i livets hårda skola eller nåt för jag har kommit till skolan plaskblöt från fötterna upp till låren av spöregn eller snö och fått torka under dagen men jag överlevde ändå.

Skalkläder var väl knappt uppfunnet då så efter att overall inte var gångbart så gick man bara i sina vanliga brallor även på vintern.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Freijah

Men oj!

Min son har precis fyllt 6 år och sköter allt sånt där med att packa skolväskan på morgonen, och att få med sig allt hem efter skolan, helt själv.
    Han har oftast bättre koll än vad jag har!

Det är nog dags att lära 9åringen att ta lite eget ansvar, h*n blir inte yngre och livet kommer inte bli lättare med åldern.

• Fru Ve

Kanske ett mellanting? Kan inte barnet få lite hjälp av en vuxen på skolan med påminnelse om att få med läxan och kläder till fritids? Kläderna kan man väl kolla på morgonen då barnet lämnas annars? Låter överdrivet att behöva ändra tider för låsning bara p.g.a. detta. Barn är ju olika mogna. Min 9-åring har inget fritids alls utan går till och från skola själv, han glömmer saker ibland men kommer ofta ihåg om man påminner.

Svar på tråden Vem har rätt?!