• Lillatrollbarn97

Vet inte om jag kan få barn

Hej hej!

Tänkte att jag kunde få lite råd här möjligtvis.

Jag är en tjej på 19 år. Jag har bor med min sambo sedan 6 månader tillbaka och han och jag har ett lyckligt förhållande där vi båda har bra jobb och fast inkomst.
    Vi bor i ett fint hus och allt känns så himla bra.
    Men det finns ett litet problem. Jag tror inte jag kan bli gravid.

Vi har inte tänkt att skaffa barn än på länge (Eftersom vi båda är väldigt unga. Han är 22 år) men självklart har man pratat om det. Hur kul det skulle vara med en liten kopia av både honom och mig och vi har liksom lekt med tanken om detta.

Men jag är bara så rädd. Jag har gått på p-piller sedan jag var 14. Jag hade extrem mens och värkar från helvetet så därför började jag ganska tidigt med p-piller eftersom dom hjälpte mig.

Jag har haft mina partners och aldrig haft någon sjukdom och ingen av dom heller. Men det som skaver i bakhuvudet är att alla gånger jag missade att ta mina piller så hände det aldrig något. Jag kanske glömde ta dom på en vecka och hade oskyddat sex, men inget hände.

Jag hade ett uppehåll under sommaren 2015 där jag inte använde p-piller. Jag hade min parter då och vi använde kondom eftersom jag var oskyddad. Men sen slutade vi att använda kondom och vi hade oskyddat sex. Många gånger dessutom. Jag trodde att jag hade blivit gravid för min mens kom inte när den skulle komma, men stickan visade negativt. 

Jag började med östrogenfria p-piller hösten 2015 och nu har min mens försvunnit helt och hållet. Jag är så orolig över att jag inte kan få barn och jag skulle vilja testa att sluta med mina p-piller och bara se om jag kan bli gravid. 
    Alla i min familj har haft lätt att få barn, men så verkar inte fallet för mig. 

Jag är så orolig. Tänk om jag inte kan få barn och min sambo lämnar mig för att det inte går när vi vill skaffa barn?

Vad ska jag göra och vad kan jag göra? Är det dumt att sluta och försöka bara för att se om det går eller ska jag bara vänta och hoppas att det kommer gå när vi ska försöka? 

• Svar på tråden Vet inte om jag kan få barn
  • Dixie

För många som aktivt försöker få barn kan det ju ta ett år innan man blir gravid - så det behöver ju inte betyda att du aldrig kommer att bli gravid för du ibland kört oskyddat. Att sluta med p piller för att se om du är fertil låter som en mycket dålig idé!

• Jag är bara jag

Lugn du! Det är först när man aktivt försökt få barn minst 1,5 år man kan säga att man har svårt. Några månader med oskyddat här och där säger ingenting. Chansen att bli gravid är inte så jättehög hur som helst även om man prickar äl. Så att "försöka" bara för att se om det går fast man egentligen vill vänta är ingen bra ide´. Om det inte skulle gå när ni väl börjar försöka så sök hjälp då. Just nu har du inget som säger att det skulle bli svårt.

Svar på tråden Vet inte om jag kan få barn